• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

تلاش نمایندگان کرمانشاه برای الحاق یک شهر به مناطق ویژه اقتصادی؛ آقای انارکی محمدی برای انار فرصت را از دست ندهید

  • 06 مرداد 1395 - 13:07
تلاش نمایندگان کرمانشاه برای الحاق یک شهر به مناطق ویژه اقتصادی؛ آقای انارکی محمدی برای انار فرصت را از دست ندهید

انارپرس در روزهای گذشته چندین نوبت در خصوص ضرورت ایجاد منطقه اقتصادی در انار خبرهایی منتشر کرده است.

دولت در لایحه پیشنهادی خود نام ۱۱ شهر را برای ایجاد منطقه اقتصادی به مجلس ارائه کرده و این لایحه در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی مجلس است. در این لایحه پیشنهاد شده که در استان‌های فارس (فسا)، یزد (ابرکوه و میبد)، زنجان (زنجان)، کهگیلویه و بویراحمد (گچساران)، آذربایجان غربی (سرو- ارومیه)، خراسان رضوی، (خواف و قوچان)، لرستان (خرم آباد)، قزوین (تاکستان) و اصفهان (شاهین شهر) منطقه ویژه اقتصادی ایجاد شود.

از مهندس احمد انارکی محمدی، نماینده انار و رفسنجان که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هستند، این انتظار به حق وجود دارد که در اسرع وقت با همراهی نمایندگان استان، طرح الحاق انار به این لایحه را آماده کنند.

در همین حال شهاب نادری یکی از نمایندگان استان کرمانشاه و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت از تلاش مجمع نمایندگان استان کرمانشاه برای تدوین طرحی جهت الحالق به لایحه دولت در خصوص ازدیاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داده است.

این نماینده مجلس گفته است: «مطالبه ما از دولت ایجاد منطقه آزاد تجاری در قصرشیرین و همچنین ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و صنعتی در اورامانات است.»

شهرستان انار از موقعیت استراتژیکی در «کریدور شمال به جنوب و جنوب شرق و بالعکس» برخوردار است برای تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی برخوردار است و حتی در مقایسه با برخی از شهرهایی که دولت پیشنهاد داده از مزیت‌های بیشتری برخوردار است.

در حال حاضر تنها مسیری که می‌تواند منجر به تصویب ایجاد منطقه اقتصادی در انار شود از کانال نماینده انار و رفسنجان در مجلس است و اگر این فرصت از دست برود، شاید چند دهه طول بکشد تا چنین فرصتی پیش بیاید. امید است که جناب مهندس انارکی محمدی بسیار جدی این طرح را مطرح و به نتیجه برسانند. بدون شک همین یک اقدام می‌تواند شهرستان انار را در ابعاد مختلف اقتصادی، اشتغال‌زایی، صنعتی، فرهنگی و…. به توسعه پایدار برساند.

منطقه ویژه اقتصادی باعث رونق اقتصاد و تجارت خواهد شد.  سرمایه‌گذاران می‌توانند مواد خام و کالاهای مورد نیاز خود را بدون عوارض و گمرک، وارد منطقه ویژه اقتصادی کنند و این خود، روی قیمت تاثیر مثبتی دارد. سرمایه‌گذار در منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند قطعات خودرو را از خارج کشور بدون عوارض و گمرکی وارد کند و با مونتاژ آن به بازار عرضه کند، در منطقه ویژه اقتصادی می‌توان سوله‌های بزرگ انبار کالاها ایجاد کرد.

مزیت عمده مناطق ویژه اقتصادی در چیست؟

– ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی

– تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی در مناطق ویژه

– صدور مجوز ساخت و پایان کار به صورت رایگان

– عدم محدودیت زمانی متروکه شدن کالا در منطقه ویژه

به منظور پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی و تحرک در اقتصاد منطقه‌ای و تولید و پردازش کالا ، انتقال فناوری ، صادرات غیرنفتی ، ایجاد اشتغال مولد و جلب و تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی، صادرات مجدد ، عبور خارجی( ترانزیت ) و انتقال کالا ( ترانشیب ) به دولت اجازه داده داده شده در شهرستان‌هایی که استعداد و توان لازم برای تحقق اهداف مذکور را دارند، مناطقی را با عنوان منطقه ویژه اقتصادی ایجاد نماید.

 

ثبت دیدگاه