• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

جلوگیری از تحصیل دانش‌آموزان افغان در انار بر خلاف دستور رهبری و مصوبه دولت

  • 15 شهریور 1395 - 8:59
جلوگیری از تحصیل دانش‌آموزان افغان در انار بر خلاف دستور رهبری و مصوبه دولت

آموزش و پرورش انار همچنان از تحصیل دانش‌آموزان افغان در این شهرستان جلوگیری می‌کند.

این جلوگیری در حالی صورت می‌گیرد که هم رهبر انقلاب و هم دولت تاکید کرده‌اند که دانش‌‌آموزان افغان باید بتوانند تحصیل کنند اما آموزش و پرورش انار به هیچ یک از این دستورات توجهی ندارد.

هیات دولت در اردیبهشت سال جاری آیین‌نامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن دانش‌‌آموزان افغان باید در مدارس ثبت‌نام شوند.

رهبر انقلاب نیز در این خصوص دستور داده‌اند که: «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.»

با این حال حسین ناجی، رئیس آموزش و پرورش انار با نسبت دادن سخنان غیرواقعی به رهبر انقلاب، تلاش می‌کند تا جلوگیری از تحصیل دانش‌‌آموزان افغان را در انار توجیه کند.

ناجی در این خصوص به انارپرس گفت: «رهبر معظم انقلاب در حکمی که داده‌اند فرموده‌اند کسانی که در منطقه  ممنوعه نیستند اگر کارت روادید هم نداشته باشند، باید ثبت نام شوند اما انار منطقه ممنوعه است و ثبت نام دانش‌آموزان افغان ممکن نیست. ما نیز طبق صحبت‌های رهبر و دولت پیش رفتیم.»

بر خلاف آنچه که رئیس آموزش و پرورش انار می‌گوید در سخنان رهبری، هیچ اشاره‌ای به ممنوعه بودن یا نبودن منطقه نشده و حکم ایشان به صورت شفاف تصریح کرده که «هیچ کودک افغانستانی  نباید از تحصیل باز بماند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.»

ناجی افزود: «بالاخره آن‌ها باید تحصیل کنند و ما در این خصوص پیشنهاداتی را به فرمانداری داده‌ایم که یکی از آن‌ها فراهم کردن وسایل نقلیه برای دانش‌آموزان  افغان است تا بتوانند برای تحصیل به نوق یا کشکوییه بروند اما در این خصوص آموزش و پرورش وظیفه‌ای ندارد و فرمانداری مسئول است.»

با توجه به آیین‌نامه دولت و دستور رهبری، تعلل مسئولان انار و جلوگیری از تحصیل دانش‌‌آموزان افغان در مدارس این شهرستان به نوعی بی‌توجهی به مصوبه دولت و حکم رهبری است.

شهرستان انار هر چند برای افغان‌ها ممنوعه اعلام شده اما حکم رهبری برای تحصیل دانش‌‌آموزان افغان تکلیف را روشن کرده است. حکم رهبری در این خصوص بر سایر مقررات، ارجحیت دارد.

به گفته نوش آبادی، معاون مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، اتباع خارجی تا ۳۱ شهریور فرصت دارند در مدارس ایرانی ثبت‌نام کنند.

امید است که آموزش و پرورش انار بیش از این در برابر مصوبه دولت و حکم رهبری مقاومت نکند و اجازه دهد دانش‌آموزان افغان در مدارس به تحصیل مشغول شوند.

 

ثبت دیدگاه