• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

رانندگان خودروهای افغانی‌کش و فرار از مجازات

  • 19 شهریور 1395 - 8:20
رانندگان خودروهای افغانی‌کش و فرار از مجازات

یکی از مخاطبان انارپرس، روایت خود را از خودروهای موسوم به «افغانی‌کش» را که کار قاچاق انسان انجام می‌دهند، ارسال کرده است. او می‌گوید به دلیل ضعف قوانین، کسانی که در کشور کار قاچاق انسان انجام می‌دهند، مورد مجازات قرار نمی‌گیرند.

متن ارسالی وی به شرح زیر است:

هفته پیش یک روز عصر که برای انجام کار شخصی به رفسنجان رفته بودم، در مسیر برگشت با اتفاقات جالبی برخورد کردم.

در جاده مشغول رانندگی بودم که در حین سبقت از یک کامیون متوجه شدم که یک خودرو با سرعت سرسام‌آوری چراغ زنان در حال نزدیک شدن به من است و مرتبا با چراغ زدن از من راه می خواهد.احتمالا متوجه شده‌اید که یکی از همان افغانی‌کشهای معروف همیشگی بود.یک پژو ۴۰۵ مشکی که شیشه‌هایش را کامل دودی کرده بود ولی از داخل آینه توانستم ببینم که حجم انبوهی از افغان‌های محترم و معزز در صندلی عقب خودرو روی هم انباشته شده‌اند.

۱۰دقیقه‌ای گذشت که خودروی مذکور را دوباره مشاهده کردم با این تفاوت که این دفعه در پارکینگی توقف کرده بود و در صندوق عقب را باز کرده بود تا مسافران گرامی حاضر در صندوق عقب از تهویه متبوع و مناسبی برخوردار شوند و در همین حین در حال انجام عملیات فنی بر روی پلاک عقب خودرو بود.

چند دقیقه‌ای گذشت که خودروی مذکور مجددا با سرعتی سرسام‌آورتر از قبل از کنار ما گذشت با این تفاوت که دو رقم از ارقام پلاک عقب خودرو به صورتی کاملا ساده و ابتدایی با نوار چسب برق از عدد ۵ به عدد ۸ تغییر حالت داده شده بودند. خیلی متعجب شدم، این همه تخلف اعم از قضایی و ترافیکی و … توسط یک نفر؟ جالب‌تر اینکه این همه تخلف در جاده‌ای با این حجم تردد و در روز روشن در حال رخ دادن است.

سوال اینجاست در شرایطی که داعش به شدت در فکر ضربه زدن به شیعیان و از همه مهمتر کشور و ملت عزیزمان ایران است، چرا مسیری که می‌تواند شاهراهی برای ورود تروریست‌ها به کشورمان باشد یک بار برای همیشه بسته نمی‌شود؟ آیا همچنان خلاء قانونی وجود دارد یا اینکه خدایی نکرده کم کاری‌ای در حال رخ دادن است؟

از این منظر حرف از خلاء قانونی به میان آوردم که به خاطر دارم چند سال پیش یکی از دوستان خاطره‌ای تعریف می‌کرد مبنی بر اینکه ماموران نیروی انتظامی شهرستان انار با تلاش شبانه‌روزی توانسته بودند چند دستگاه از این خودروهای افغانی‌کش را متوقف کرده و بر طبق قانون به مدت شش ماه به پارکینگ اعزام کنند. دوستم می‌گفت راننده خودروی مذکور وقتی که شنید خودروی زیر یک سال کار کرده‌اش قرار است شش ماه در پارکینگ متوقف شود نیش‌خندی زد و گفت: «فدای سرم دوتا دیگه از اینا توی ایست بازرسی نائین و مهریز دارم».

زمانی که قاچاق انسان صورت می‌گیرد علاوه بر توقیف خودرو باید شخص قاچاقچی نیز مجازات شود، چون در این صورت با درآمد بعضا چند ده میلیونی حاصل از این فعالیت، فشاری به قاچاقچی برای توقف شش ماهه خودرو در پارکینگ وارد نمی‌‌شود. کاش قبل از اینکه خدایی نکرده اتفاقی بیفتد به فکر حل کامل این مشکل بیفتیم.

 

ثبت دیدگاه