• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

زهرا طاهری‌زاده، کارگردان نمایش «روباه مکار و خروس زرنگ»: کار تئاتر کودک آسان نیست

  • 08 مهر 1395 - 14:06
زهرا طاهری‌زاده، کارگردان نمایش «روباه مکار و خروس زرنگ»: کار تئاتر کودک آسان نیست

زهرا طاهری‌زاده، کارگردان نمایش «روباه مکار و خروس زرنگ» که این روزها در انار روی صحنه است، می‌گوید کار تئاتر کودک بر خلاف آنچه تصور می‌شود، آسان نیست.

اجرای نمایش «روباه مکار و خروس زرنگ» که از سوم مهر شروع شده تا ۱۰ مهر (دو سانس ۱۷ و ۲۰) ادامه دارد.

طاهری‌زاده که دارای لیسانس علوم تربیتی است، نزدیک به هفت سال است که بازی در تئاتر را آغاز کرده است.

photo_2016-09-28_22-11-42

او در خصوص کار تئاتر برای کودکان به انارپرس گفت: «تئاتر کودک بر خلاف آنچه که تصور می‌شود آسان نیست. چون در تئاتر کودک حتما باید به دکور، رنگ و لباس توجه شود اما در تئاتر بزرگسالان بدون صحنه هم می‌شود یک نمایش را اجرا کرد. یا مثلا کار کودک را با یک یا دوتا بازیگر نمی‌شود اجرا کرد اما در بخش بزرگسالان با دو بازیگر هم می‌شود تئاتر اجرا کرد.»

طاهری‌زاده در خصوص سختی‌های دیگر کار کودک می‌گوید: «بزرگترین سختی‌اش راضی کردن مخاطب است. چون مخاطب تئاتر کودک هم گروه سنی بچه‌ها هستند و هم گروه سنی بزرگسالان، کارگردان باید بتواند هم پدر و مادر را راضی نگه دارد و هم بچه‌ها را.»

این هنرمند افزود: «بسیاری از هنرمندان بعد از اجرای چند کار کودک، دیگر حاضر نمی‌شوند در نقش‌های کودکانه بازی کنند و جذب گروه‌های تئاتری بزرگسالان می‌شوند و دست کارگردان خالی می‌ماند و نهایتا کارگردان هم کار کودک را رها می‌کند.»

با این حال این کارگردان می‌گوید: «من چون بچه ها را دوست دارم و به کار با کودک علاقه دارم، تا انرژی دارم این کار را ادامه می‌دهم  البته باید  فرهنگ و ارشاد و آموزش و پرورش و کانون فرهنگی هنری شهرستان و خانواده‌ها نیز حمایت کنند.»

زهرا طاهری‌زاده در خصوص اینکه چرا و چگونه به کار نمایشی کودک علاقه‌مند شده، گفت: «من چندین سال است که در مهد کودک فعالیت می‌کنم و این کار علاقه مرا نسبت به کودکان بیشتر کرد و همین باعث شد تا در زمینه کودکان کار کنم. قبلا فقط سرود و تئاتر در مهد کار می‌کردم تا اینکه یک روز تصمیم گرفتم که کار کودک برای عموم انجام دهم.»

وی ابراز امیدواری کرد که نمایش «روباه مکار و خروس زرنگ» مورد قبول کودکان  قرار گرفته باشد.

photo_2016-09-28_22-10-43

photo_2016-09-29_20-25-58 photo_2016-09-29_20-29-07

تصاویری از سرپرست، کارگردان، بازیگران و عوامل نمایش «روباه مکار و خروس زرنگ»

کارگردان این نمایش از همه کسانی که کمک کردند تا این کار با سرپرستی حسین علینژاد به روی صحنه برود، تشکر کرد و افزود: «همچنین جا دارد از پدر و مادرم و خانم عذرا یوسفی موسس مهدکودک ستایش تشکر کنم که پشتوانه من بودند و از من حمایت کردند.»

زهرا طاهری‌زاده اولین کار نمایشی‌اش را با کارگردانی سید کاظم آرمیون آغاز کرده است. او در تئاترهایی به کارگردانی علی تقی‌زاده، سیدجواد صابری، محمود جلالی و کاری در دانشگاه آزاد به کارگردانی اله‌یاری (گروه فرهنگی و هنری رها) نیز بازی کرده است.

ثبت دیدگاه