• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

برق‌گرفتگی دو نفر در یک شرکت ضبط پسته در «امین‌شهر» انار

  • 11 مهر 1395 - 20:02
برق‌گرفتگی دو نفر در یک شرکت ضبط پسته در «امین‌شهر» انار

دو مرد حدودا  ۳۵ ساله به فاصله سه ساعت در یک شرکت ضبط پسته در «امین‌شهر» شهرستان انار دچار برق‌گرفتگی شدند اما از مرگ نجات یافتند.

هر دو برق‌گرفتگی در یک شرکت ضبط پسته رخ داده است. یکی از این حادثه‌ها صبح یکشنبه ۱۱ مهر و دیگری بعدازظهر بوده است.

یکی از مصدومان که صبح یکشنبه دچار برق‌گرفتگی شده به بیمارستان انار منتقل شده و در حال حاضر حال وی مساعد گزارش شده است. مصدوم دوم نیز که بعدازظهر دچار برق‌گرفتگی شده به دلیل عمل‌کردن «محافظ جان»، آسیب جدی ندیده است.

در دو هفته اخیر این سومین و چهارمین حادثه برق‌گرفتگی در شرکت‌های ضبط پسته شهرستان انار است.

در حادثه نخست که ۲۷ شهریور ۹۵ رخ داد، یک زن حدودا ۴۰ ساله به نام صدیقه رشیدی در یک شرکت ضبط پسته در روستای نصرت‌آباد شهرستان انار دچار برق‌گرفتگی شد. این زن که در وضعیت کما به سر می‌برد، در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان رفسنجان بستری است.

در حادثه دوم نیز معصومه ملکی ۳۸ ساله در حال کار کردن با دستگاه پسته‌ خشک‌کن در یک شرکت ضبط پسته در انار بود بر اثر برق‌گرفتگی جانش را از دست داد. این اتفاق سه‌شنبه ششم مهر رخ داد.

بسیاری از کشاورزان در شرکت‌های ضبط پسته خانگی، محصول پسته خود را فراوری می‌کنند.

حوادث پی در پی اخیر، انجام اقدامات ایمنی هنگام کار با دستگاه‌های مستقر در شرکت ضبط پسته را بیش از پیش ضروری ساخته است.

حسین علیزاده، معاون فرماندار انار هفته گذشته در خصوص عدم استاندارد بودن دستگاه‌های موجود در شرکت‌های ضبط پسته و  همچنین نبود نظارت بر آن‌ها گفته بود: متاسفانه این نوع شرکت‌های ضبط پسته مجوزی ندارند و غیر قانونی هستند.

به گفته وی، در حال حاضر چون ضبط‌های پسته، خارج از قانون و به صورت خانگی فعالیت می‌کنند  و متولی مشخصی ندارند هیچ ارگان و نهادی مسوولیتی در این خصوص بر عهده نمی‌گیرد.

عباس مهران، رییس جهاد کشاورزی انار نیز در این خصوص گفته بود که فقط دستگاه‌های مکانیزه ترمینال‌ها پروانه بهره‌برداری می‌گیرند و دستگاه‌های خانگی که به صورت سنتی و در خانه‌ها این کار را انجام می‌دهند مشمول پروانه بهره‌برداری نمی‌شوند و استاندارد نیستند که متاسفانه بعضا شاهد اتفاقات ناگواری در این خصوص نیز بوده‌ایم.

ثبت دیدگاه