• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

کاروانسرای تاریخی شمش انار احیا می‌شود

  • 02 آبان 1395 - 11:26
کاروانسرای تاریخی شمش انار احیا می‌شود

کارواسرای تاریخی شمش که در ۳۰ کلیومتری شمال انار قرار دارد، از سوی «طاهر قدیری اناری» احیا می‌شود.

این بنای تاریخی سال گذشته به مزایده گذاشته شده بود و این شهروند اناری برنده مزایده شد.

گنجعلیخان، حاکم کرمان بنیان‌گذار این مجموعه دوره صفوی بوده است. کاروانسرای کرمانشاهان و زین‌الدین نیز از گنج‌های ماندگار اوست.

مکان هراس‌انگیز اطراف شمش که ناامن‌ترین منزلگاه کاروانیان این مسیر بوده،  یکی از دلایل توجیهی برای ساخت بنایی با چنین تجهیزات دفاعی بوده است. کاروانسرای شمش حدودا ۳۶ در ۴۱ متر و جزو کاروانسراهای مستطیل شکل است.

طاهر قدیری اناری در این خصوص به انارپرس گفت: پدربزرگم مرحوم اسدالله قدیری اناری ده‌ها قبل که کاروانسرای شمش مورد استفاده قرار داشته، ژاندرم بوده و در این مکان خدمت می‌کرده است. من هر وقت از این محل عبور می‌کردم، حس خاصی داشتم. در حال حاضر نیز با نظارت صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی،‌این بنا تاریخی مرمت و احیا خواهد شد.

photo_2016-10-23_11-19-11

وی افزود: پروسه طراحی، مرمت و احیای این بنا دو ساله است و پس از پایان مرمت، این کارورانسرا به یک مکان «اقامتی-پذیرایی» تبدیل می‌گردد.

 

____________________

کاروانسرای شمش متعلق به انار است نه یزد

این بنای تاریخی هر چند از سوی سازمان میراث فرهنگی استان یزد به مزایده گذاشته شده اما بر اساس اسناد و مدارک، این بنا متعلق به شهرستان انار است. از سوی دیگر امید است که مسئولان فرمانداری شهرستان انار در بازگرداندن مرز جغرافیایی بین انار و یزد به مسیر قانونی، بیش از پیش تلاش کنند.

در نامه زیر نیز مشخص است که کاروانسرا و چارپارخانه شمش تحت عنوان دو پلاک ثبتی شماره ۱۰۶۸۰ و ۱۱۰۰۰ متعلق به شهرستان انار است.

 

۴۵۴۵۴۵۴

 

 

گزارش تصویری کاروانسرا و چاپارخانه شمش

 

_MG_7273 _MG_7285 _MG_7287 _MG_7290 _MG_7294 _MG_7314 _MG_7362 _MG_7320 _MG_7355

 

ثبت دیدگاه