• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

بزرگراه بندرعباس-سیرجان-انار به آزادراه تبدیل می‌شود

  • 03 آبان 1395 - 14:22
بزرگراه بندرعباس-سیرجان-انار به آزادراه تبدیل می‌شود

خیرالله خادمی، معاون ساخت و توسعه راه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: بزرگراه  سیرجان–بندرعباس-انار به طول ۴۵۰ کیلومتر، محور ساوه به بویین زهرا و  کنارگذر بابل در فهرست تبدیل به آزادراه قرار دارند.

وی با بیان این که برای تبدیل کنارگذر بندرعباس(شهید رجایی) – سیرجان به آزادراه تفاهم نامه‌ای با سرمایه‌گذار بخش خصوصی  منعقد شده است، گفت: این آزادراه به سمت انار ادامه پیدا می‌کند و به  شبکه بزرگراهی که به سمت نطنز است، وصل می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی پیشتر اعلام کرده بود که بزرگراه نایین – اردستان- اردکان- یزد- انار نیز به آزادراه تبدیل می‌شود.

بزرگراه معمولا بین شهر‌ها کشیده می‌شود و طرفین آن مسدود نیست. در بزرگراه انسان و حیوان حق عبور از آن را دارند. تابلوهای نصب شده در بزرگراه سبز رنگ هستند و فاقد شانه خطر می‌باشد.

آزادراه مسیری است که خطوط رفت و برگشت آن از یکدیگر جدا بوده و برای سرعت بالا و حجم خودروی زیاد طراحی می‌شود و جز خودروهای مشخص شده هیچ وسیله، فرد پیاده و یا حیوانی حق ورود به آن را ندارد. ورود و خروج از آن محدود می‌باشد و غالباً با پرداخت عوارض همراه است.

  در آزاد راه تقاطع همسطح وجود ندارد و کلیه تقاطع‌ها غیر همسطح هستند. دسترسی به آزادراه با کنترل کامل صورت می‌پذیرد؛ یعنی اینکه اولاً صاحبان املاک مجاور آزادراه قانوناً حق دسترسی به آن را ندارند و نمی‌توانند املاکشان را با احداث راه به آزادراه متصل نمایند و طرفین آزادراه بایستی به طور کامل حصار کشی (فلزی، توری، بتونی و…) شود. ثانیاً ترافیک در آزادراه‌ها به صورت جریان آزاد است یعنی تمام ترافیک متقاطع بایستی به صورت غیر همسطح باشد و هیچ تقاطع و ترافیکی در خط مستقیم آزاد راه نباید باعث کاهش سرعت رانندگان شود که برای این منظور لازم است تا تونل‌ها و پلهای متعددی در مسیر احداث شود. ممکن است دارای روگذر یا زیرگذر باشد.

آزادراه‌ها برخلاف بزرگراه دارای شانه خطر است. در آزاد راه طرفین آن مسدود است.

  تابلوهای نصب شده در بزرگراه آبی هستند. حداقل سرعت در آزاد راه ۷۰ کیلومتر است.

ثبت دیدگاه