• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

رئیس پلیس راه استان کرمان: جاده انار-رفسنجان دومین جاده پرحادثه استان است

  • 06 آبان 1395 - 13:50
رئیس پلیس راه استان کرمان: جاده انار-رفسنجان دومین جاده پرحادثه استان است

سرهنگ یوسف نجفی، رئیس پلیس راه شمال استان کرمان گفت: محورهای «کرمان – بم«، «انار -رفسنجان»، «کرمان – سیرجان»، «جیرفت – کهنوج» و «کرمان – رفسنجان» به ترتیب پرحادثه‌ترین محورهای استان کرمان هستند.

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان افزود: در شش ماه اول سال جاری ۳۵۱ نفر بر اثر حوادث رانندگی در جاده‌های استان کرمان جان خود را از دست داده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

سرهنگ یوسف نجفی روز پنجشنبه ششم آبان ۱۳۹۵ در جمع خبرنگاران با تشریح عملکرد ۶ ماه اول سال جاری پلیس راه استان کرمان اظهار داشت: تعداد مجروحان حوادث رانندگی جاده‌های استان کرمان در ۶ ماه اول سال ۲ هزار و ۱۳۳ نفر بوده که در مدت مشابه سال قبل ۲ هزار و ۱۷۰ نفر است و نشان از کاهش ‌دو درصدی دارد.

وی افزود: در ۶ ماه اول سال جاری ۳۵۱ نفر بر اثر حوادث رانندگی در جاده‌های استان کرمان جان خود را از دست داده‌اند که در مدت مشابه سال قبل این تعداد جان باخته در حوادث رانندگی جاده‌های استان ۳۹۹ نفر بود و نشان از کاهش ۱۲ درصدی در نیمه اول سال جاری دارد.

سرهنگ نجفی با اشاره به اینکه ریشه اصلی حوادث سرعت غیرمجاز وسایل نقلیه است، خاطرنشان کرد: ۲۳۰ فقره تصادف منجر به فوت‌ و هزار و ۲۹۷ فقره تصادف منجر به مجروح شدن شده است.

وی رخ دادن عمده حوادث را در پایان هفته و روزهای تعطیل دانست و ادامه داد: ۴۸ درصد حوادث به علت واژگونی، ۶۲ درصد حوادث در محورهای بین شهری، ۳۸ درصد در محورهای روستایی، ۴۹ درصد حوادث مربوط به وسایل نقلیه سواری، ۳۰ درصد حوادث مربوط به موتورسیکلت‌ها، ۱۲ درصد مربوط به وانت بار‌ها و هشت درصد مربوط کامیون‌ها است.

نجفی ۵۰ درصد تصادفات را به علت عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی عنوان کرد و ابراز داشت: بیشترین وقوع تصادفات در ساعات ۱۶ تا ۲۴ رخ می‌دهد زیرا افزایش حجم تردد و محدودیت دید در این ساعات افزایش می‌یابد و باید بگویم سرعت در بیشتر حوادث نقش دارد.

وی افزود: در ۶ ماه اول سال جاری ۲۴۲ هزار و ۳۷۵ ‌سرعت غیرمجاز اعمال قانون شده و این آمار جدا از آمارهایی است که توسط دوربین‌های ثابت در جاده‌ها ثبت می‌شوند.

سرهنگ نجفی ادامه داد: همچنین ۸ هزار و ۷۹ مورد در مورد سبقت غیرمجاز، ۴ هزار و ۸۴۴ مورد در استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، هزار و ۸۴۴ مورد در عدم بارگیری و مهار محموله و ۹۵ هزار و ۸۰۰ مورد در استفاده نکردن از کمربند ایمنی اعمال قانون شده‌اند.

وی عنوان کرد: تعداد ۴ هزار و ۷۵۸ نفر به دلیل نداشتن گواهینامه به دادگاه معرفی شده‌اند و ۳ هزار و ۹۶۰ دستگاه خودرو ‌و ۴ هزار و ۳۷۲ دستگاه موتورسیکلت توسط پلیس راه استان کرمان توقیف شده‌اند.

سرهنگ نجفی خاطرنشان کرد: ۴۴۴ دستگاه به دلیل تخلفات حادثه‌ساز توقیف شده‌اند که بیش از ۸۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است و همچنین ۲۸۹ دستگاه خودرو به دلیل خلافی بالای یک میلیون تومان توقیف شده‌اند.

وی ابراز داشت: یکی از کارهای پلیس راه اعزام ماموران نامحسوس به عنوان مسافر ‌داخل اتوبوس‌ها است تا از نزدیک تخلفات احتمالی رانندگان در جاده‌ها را ضبط کنند و در این رابطه در ۶ ماه اول سال جاری ۳۲ دفترچه از رانندگان ضبط و ۱۴۸ فقره تخلف هم از رانندگان اتوبوس‌ها ثبت شده است.

رئیس پلیس راه استان کرمان به مدارس حاشیه جاده‌ها هم اشاره کرد و گفت: تعداد ۱۲۰ مدرسه مورد آموزش قرار گرفتند و همچنین ۶ هزار و ۱۰۰ بسته حاوی لوازم ایمنی پخش شده است.

وی افزود: تعداد ۲۸۰ نفر از آمار جانباختگان مربوط به شمال استان کرمان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود از کاهش ۱۵ درصدی برخوردار است و همچنین در مجروحان هم شمال استان کرمان با هزار و ۸۹۰ مجروح از تعداد ذکر شده در کل استان کرمان نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته کاهش ۱۲ درصد داشته است.

سرهنگ نجفی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از برنامه‌های نیروی انتظامی استفاده از ظرفیت خیران در حوزه امنیت است و خیران می‌توانند کمک‌های خود را برای داشتن فضایی امن و با آرامش به عنوان مثال با خرید دوربین‌های کنترل در جاده‌ها هزینه کنند، کمک خیران در جهت نصب امکانات می‌تواند تخلفات جاده‌ای را به حداقل برساند و فضایی امن و ایمن را برای شهروندان و خانواده‌های خود به وجود بیاورند.

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان ادامه داد: تمام تلاش ما برای کاهش حوادث رانندگی است و اینکه بتوان انضباط ترافیکی را برقرار کرد.

سرهنگ نجفی در پایان با توصیه‌هایی برای شروع سرما و زمستان‌ اظهار داشت: رانندگان برای ایمنی بیشتر قبل از حرکت در جاده‌‌ها نسبت به سالم بودن وسیله نقلیه خود از جمله برف پاک کن‌ها، روشنایی سالم، داشتن لاستیک عاج دار و لوازم ضروری و همچنین نداشتن نقص فنی اطمینان حاصل کنند.

 

ثبت دیدگاه