• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024

استاندار کرمان: باغات پسته انار، نوق و کشکوئیه مناظر غم‌انگیزی است

  • 08 آبان 1395 - 16:01
استاندار کرمان: باغات پسته انار، نوق و کشکوئیه مناظر غم‌انگیزی است

علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان گفت: زمانی که از زرند، کشکوئیه، فردوسیه، نوق و انار باغات پسته را مشاهده می‌کردیم، واقعیتی بود از مناظر غم‌انگیز و نگران‌کننده باغات پسته استان کرمان.

رزم‌حسینی افزود: باید گفت این محصول روزگار خوبی ندارد. نیاکان ما زحمت کشیدند و در این خطه از جغرافیای ایران محصول پسته را که در میان سایر محصولات کشاورزی از ارزش بالایی برخوردار است تولید کردند و امروز به وضع خشکسالی افتاده و کیفیت درختان پایین آمده است.

وی گفت: افزایش سطح زیر کشت، خرج کردن درآمد پسته در جاهای دیگر، برداشت بی رویه آب از سفره های آب زیرزمینی بدون توجه به نسل آینده خسارت های هنگفتی به اقتصاد کشاورزی وارد می سازد، همان کشاورزی که ۳۰۰ کیلوگرم پسته برداشت می کند با همان کشاورزی که ۱۲ تن در هکتار پسته برداشت می کند به یک میزان آب به مصرف باغات می رسانند اما مدیریت صحیح و استفاده از روشهای نوین و دانش علمی کشاورزی می تواند نجات دهنده باشد و بهره وری را افزایش دهد.

استاندار کرمان افزود: ما در بخش کشاورزی اطلاع رسانی نکردیم، دانش کشاورزی را افزایش ندادیم، ما در حال حاضر در بحران آب قرار داریم، زلزله هایی هر لحظه پدیدار می شود، خشکسالی هست، کمبود آب هست، مهاجرت به وجود می آید، ببینید که کشور آمریکا با ما در رقابت است و ما توجه نداریم لذا چاههای کشاورزی با معجزه پر آب نمی شوند در این راستا طرح همیاران آب کارگشاست.

استاندار کرمان اظهار کرد: بحران آب در استان بیداد می‌کند به طوری که سالانه یک میلیارد متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی به طور اضافه برداشت و این کار در طول ۳۰ سال گذشته انجام شده که عمده این آب یعنی ۹۵ درصد به مصرف کشاورزی و یک درصد به آب آشامیدنی می رسد.

وی با تاکید بر اینکه الگوهای آبیاری اصلاح شود افزود: سالانه ۵ تا ۶ هکتار از باغات استان در حال خشک شدن است و اگر بتوانید مجموعه هایی در قالب ۲ هزار شرکت تعاونی فامیلی و شرکت تعاونی روستایی شکل دهید می توان کشاورزی پسته را در سیرجان، کرمان، رفسنجان و انار و غیره را حفظ کرد.

رزم حسینی گفت: آب را باید درست مصرف کرد تا نسل آینده به خطر نیفتد، در غیر اینصورت فرزندانتان در آینده به اطراف قم، ورامین و تهران مهاجرت می کنند.

ثبت دیدگاه