• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

بیمارستان؛ از «انار» تا «گراش»

  • 12 آبان 1395 - 14:35
بیمارستان؛ از «انار» تا «گراش»

ماجرای بیمارستان انار داستانی به بلندای سی و اندی سال است. سی و اندی‌ سال است که می‌خواهند بیمارستان انار را راه‌اندازی کنند اما هنوز راه‌اندازی آن در گام‌های نخستین باقی مانده است.

برخی از مسئولان مربوطه به جای اینکه از حق شهرستان انار دفاع کنند، صرفا با توجیهات غیرقابل قبول، تلاشی برای ارتقای اساسی وضعیت درمانی بیمارستان انار نمی‌کنند.

انارپرس برای اینکه بر همگان روشن شود که ارتقای وضعیت درمانی و بیمارستان انار نیازمند اراده محکم است نه آیه یاس خوانی و پشت‌ میز نشینی؛ گزارشی در خصوص وضعیت بیمارستان شهرستان گراش در استان فارس منتشر می‌کند. گراش در ۳۵۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

۱- گراش در بهمن ۱۳۸۸ به شهرستان تبدیل شده است و انار نیز در خرداد ۱۳۸۸٫ یعنی انار هفت ماه زودتر از گراش به شهرستان تبدیل شده است.

۲- جمعیت شهرستان گراش ۴۷ هزار نفر است و جمعیت شهرستان انار نیز ۴۰ هزار نفر. این دو شهرستان تفاوت زیادی از نظر جمعیت ندارند.

۳- شهرستان گراش از نظر موقعیت جغرافیایی در جاده‌های ترانزیتی قرار ندارد. شهرستان انار از نظر موقعیت جغرافیایی در جاده‌های ترانزیتی قرار دارد.

۴- جاده‌های شهرستان گراش جزو جاده‌های حادثه خیز استان فارس به شمار نمی‌رود. جاده‌های شهرستان انار به دلیل ترانزیتی‌بودن آن هر هفته شاهد تصادفات متعدد است. به گفته پلیس راه استان کرمان، جاده انار-رفسنجان نیز دومین جاده پرحادثه استان است.

۵- درمانگاه بیمارستان شهرستان گراش با حضور ۲۰ پزشک متخصص و فوق تخصص به ویزیت بیماران می‌پردازند. در کلینیک تخصصی پزشکی انار کمتر از ۱۰ متخصص، بیماران را ویزیت می‌کنند.

۶- بیمارستان گراش که زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی فارس است، دارای بخش‌های «اورژانس، داخلی، اطفال، جراحی (عمومی، زنان، ارولوژی، مغز و اعصاب، ارتوپدی، گوش و حلق و بینی و چشم)، آی‌سی‌یو، سی‌سی‌یو،  زایشگاه، جراحی قلب، آنژیوگرافی و NICU است. این بیمارستان همچنین دارای دستگاه سی‌تی اسکن، ماموگرافی، ۱۶۰ تخت و ۱۷۰ نفر پرسنل است. این بیمارستان به صورت هیات امنایی ۳۰ نفره اداره می‌شود. بیمارستان گراش همچنین دارای ۷۰ واحد منازل مسکونی یک خوابه، دو خوابه و سه خوابه است. مسجد، درمانگاه، سردخانه، اقامتگاه همراه بیمار، نگهبانی و سوپرمارکت از دیگر قسمت‌های بیمارستان گراش است. گراش همچنین یک دانشکده علوم پزشکی نیز دارد.

بیمارستان انار در مقایسه با بیمارستان گراش دارای چند بخش محدود، تخت‌های به مراتب کمتر، پرسنل بسیار کمتر و امکانات اندک است.

۷- در احداث ساختمان بیمارستان گراش یک خیر کمک کرده است. در ساخت پروژه‌های درمانی بیمارستان انار نیز خیرین زیادی کمک کرده‌اند.علوم پزشکی فارس جواب کار خیر این شخص نیک‌اندیش را با تامین تجهیزات، تامین نیروی انسانی و پزشکان، راه‌اندازی بخش‌های مختلف و … داده است.

اما علوم پزشکی رفسنجان چه پاسخی به خیرین انار داده است؟ به عنوان مثال خیرین پیشنهاد دادند که آمبولانس خصوصی خریداری می‌کنند تا بیماران در صورت تمایل به یزد اعزام شوند ولی پاسخ علوم پزشکی رفسنجان منفی بود. خیرین پیشنهاد دادند برای راه‌اندازی سی‌تی اسکن در انار آماده همکاری هستند اما علوم پزشکی رفسنجان روی خوش نشان نداده است.

تفاوت دو شهر و دو دانشگاه علوم پزشکی از کجا تا به کجا؟

۸- اگر اراده محکمی وجود داشته باشد، می‌توان بیمارستانی مانند گراش در شهرستان انار داشت و گرنه توجیه و آیه یاس‌خواندن که هنر نیست.

 

ثبت دیدگاه