• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

آخرین تلاش‌ها برای انتقال آب از شمش انار به رضاآباد

  • 22 آبان 1395 - 22:03
آخرین تلاش‌ها برای انتقال آب از شمش انار به رضاآباد

با وجود مخالفت مقامات قضایی شهرستان انار اما تلاش‌های برخی افراد برای انتقال آب از شمش انار به رضاآباد ادامه دارد.

در تازه‌ترین رویداد ظاهرا یکی از شعب دیوان عدالت اداری رای داده که حفر کانال از شمش تا رضاآباد اشکالی ندارد.  این رای قابل اعتراض است و شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان بایستی با اعتراض به رای و استدلال‌های لازم، رای قضایی برای ممنوعیت حفر کانال را اخذ کند.

این رای هر چند به معنای موافقت با انتقال آب نیست اما هیچ تضمینی وجود ندارد در صورت حفر کانال و لوله‌گذاری، آب منتقل نگردد.

انارپرس چند روز قبل یک نظرسنجی برگزار کرد و در آن پرسید که «آیا مسئولان در خصوص جلوگیری از افزایش بحران آب جدی هستند؟» ۸۱۲ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که ۶۷۴ نفر از آن‌ها یعنی ۸۳ درصد اعلام کردند که مسئولان در این خصوص جدیت ندارند.

هنگامی که مردم می‌بینند بین حرف و عمل برخی مسئولان در خصوص بحران آب از زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد، مشخص است که به این نتیجه می‌رسند که این دسته از مسئولان در جلوگیری از افزایش بحران آب، جدی نیستند.

انارپرس در این خصوص لازم می‌داند به چند نکته اشاره کند:

۱- دشت انار از جمله‌ دشت‌های ممنوعه و بحرانی کشور به شمار می‌رود. دشت ممنوعه و بحرانی به دشتی می‌گویند که منابع آبی آن به شدت افت کرده و ورودی آب آن کاهش چشمگیری یافته است و برداشت از آن باید محدود شود.

۲- سازمان هواشناسی به تازگی نقشه خشکسالی کشور را منتشر کرده است. شهرستان انار در این نقشه جزو مناطق دارای خشکسالی شدید معرفی شده است.

۳- آب نیست؛ اگر اندکی هم در شمال و غرب انار وجود دارد، در حال تمام شدن است. آن کسانی که منابع آبی شرق و جنوب انار را به پایان رسانده‌اند، اکنون دنبال این هستند که منابع آبی شمال انار را نیز برای منافع شخصی خود صرف کنند.

۴- آب نیست؛ این اندک آب باقی‌مانده را هم نباید به پایان برد و آینده این منطقه را به تباهی کشاند. درختان پسته‌ای که در آن سوی انار آب ندارند، بهتر است خشک شوند. چون تنها راه همین است. اگر قرار باشد این اندک آب باقی‌مانده هم تمام شود، آن وقت زندگی آیندگان نابود خواهد شد. پس چاره‌ای نیست که بین انسان و درخت پسته؛ زندگی انسان را انتخاب کنیم.

۵- اگر قرار باشد باب انتقال آب به این شکل باز شود،‌ دیگر باید فاتحه منابع آب را خواند. کافی است این باب باز شود، از فردایش است که همه می‌خواهند آب را از این دشت به فنا رفته، به این سو و آن سو ببرند.

۶- مالکان صحراهای منطقه شمش بایستی از حق خود دفاع کنند و با طرح شکایت در مراجع قضایی به صراحت اعلام کنند که این نوع انتقال آب باعث ضرر و زیان به آن‌ها می‌شود.

۷- بر اساس ماده ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب، پروانه مصرف آب مختص به زمین و مواردی است که برای آن صادر شده است و هیچ کس حق ندارد آبی را که اجازه مصرف آن را دارد به مصرفی به جز آنچه که در پروانه قید شده است، برساند.

۸- شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ طی نامه‌ای به انارپرس اعلام کرد که «مالکین به صورت غیرقانونی و مخفیانه نسبت به لوله‌گذاری اقدام نموده‌اند». اکنون این سوال جدی مطرح است کسانی که کار غیرقانونی خود را مخفیانه آغاز کرده بودند، چگونه توانسته‌اند برای حفر کانال، موافقت منابع طبیعی استان کرمان را اخذ کنند؟ انارپرس این پرونده را با دقت زیر نظر دارد و به وقتش اقدامات پیگیرانه خود را نزد نهادهای مسئول آغاز می‌کند.

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر انارپرس

ثبت دیدگاه