گروه : اخبار انار » اسلایدر » تیتر یک » میراث
ساعت : 10:36
شناسه : 95622
تاریخ : 06 آذر 1395
سخنی با مدیر جدید امامزاده انار در خصوص اشیای عتیقه این بنای تاریخی سخنی با مدیر جدید امامزاده انار در خصوص اشیای عتیقه این بنای تاریخی

حمید زارع مدتی است که به عنوان مدیر جدید امامزاده محمدصالح (ع) انار منصوب شده است. پیشتر اکبر هادی‌زاده این سمت را بر عهده داست. انارپرس به بهانه تغییر مدیریت امامزاده، سخنی کوتاه در خصوص اشیای عتیقه این بنای تاریخی را با مدیر جدید در میان می‌گذارد. در طول تاریخ و به ویژه در یک […]

حمید زارع مدتی است که به عنوان مدیر جدید امامزاده محمدصالح (ع) انار منصوب شده است.

پیشتر اکبر هادی‌زاده این سمت را بر عهده داست.

انارپرس به بهانه تغییر مدیریت امامزاده، سخنی کوتاه در خصوص اشیای عتیقه این بنای تاریخی را با مدیر جدید در میان می‌گذارد.

در طول تاریخ و به ویژه در یک قرن اخیر شماری اشیای تاریخی کشف شده از امامزاده انار به یغما رفته اما همچنان می‌توان با راه اندازی مرکز موزه و اسناد امامزاده، از آثار باقی مانده حفاظت کرد.

برخی از اشیای عتیقه امامزاده انار حدود ۲۰ تا ۳۰ سال قبل موجود بوده است از جمله اشیایی که در دهه ۶۰ شمسی در پارک کودک انار در معرض دید عموم قرار داده شد و در بین آن‌ها اشیای متعددی از جمله پرنده، یک سنگ و … وجود داشت(اولین تصویر زیر). با این حال آنچه که از اشیای عتیقه امامزاده انار باقی مانده، مانند بسیاری از آستان‌های مقدس می‌تواند در موزه‌ای در داخل امامزاده محمدصالح (ع) انار به نمایش گذاشته شود و به تدریج «مرکز موزه و اسناد امامزاده» نیز راه‌اندازی شود.

حتی می‌توان خانه تاریخی خادم آستانه را که خود یکی بنای باارزش تاریخی مربوط به اوایل دوره قاجار است و در فهرست میراث ملی ثبت شده و در کنار امامزاده قرار دارد، با مرمت و مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی به موزه امامزاده تبدیل کرد و اشیا و عتیقه‌جات را در معرض دید عموم قرار داد.

بنای اولیه امامزاده انار ۸۱۰ سال قبل احداث شده است این بنا توسط تاجری به نام «برهان»،  در سال ۶۲۶ هجری قمری همزمان با دوره ایلخانی ساخته شده و گچبری‌های زیر گنبد قدیمی نیز مربوط به همین دوره است. تاریخ روی سنگ قبر امامزاده محمد صالح انار، سال ۷۵۷ هجری قمری را نشان می‌دهد که در این سال این سنگ روی قبر قرار گرفته است.

بنای امامزاده محمدصالح انار نهم بهمن ۱۳۸۴ با شماره ۱۳۹۶۲ و قدمت دوره ایلخانی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است

امید است که با همت مدیر جدید امامزاده، مرکز اسناد و موزه امامزاده انار راه‌اندازی شود.

 

بخشی از آثار تاریخی امامزاده انار

۱۷۴۵۳۶۶

mg_1788 mg_17286 mg_1710 mg_1724 mg_1739