• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

فاجعه آبی در ایران؛ ۷۶ درصد از منابع آبی را مصرف کرده‌ایم

  • 14 آذر 1395 - 15:53
فاجعه آبی در ایران؛  ۷۶ درصد از منابع آبی را مصرف کرده‌ایم

رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو گفت: اگر استفاده بیش از ۶۰ درصد منابع آبی را حداکثر میزان استفاده از منابع آبی هر کشور در نظر بگیریم، ما در حدود ۷۶ درصد از این منابع آبی را استفاده کرده ایم که این یک فاجعه است.

به گزارش ایسنا، میدانی افزود: هر قدر درباره آب و محیط زیست در ایران بحث کنیم باز هم کم است، به دلیل اینکه امروز همه ما شاهد هستیم که در ایران آب و محیط زیست آسیب جدی دیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه منابع زیر زمینی به دلیل فشار بر منابه آبی کشور مختل شده است، گفت: رسیدن به مرز استفاده ۴۰ درصد از منابع آبی دشوار است و ما رسیدن به حدود ۶۹ درصد هدف گذاری کرده‌ایم که با توجه به اینکه شغل اصلی ایرانیان کشاورزی است نمی‌توان بدون ایجاد اشتغال جایگزین استفاده از منابع آبی را به حداقل رساند.

او ادامه داد‌: وضعیت در بخش آب‌های زیر زمین از منابع آبی سطحی بدتر است. کم کم داریم ما منابع آبی را از دست می دهیم بنابراین باید شب و روز روضه منابع زیر زمینی را بخوانیم.

میدانی بیان کرد: ‌آلودگی منابع آب یکی از مشکلات جدی است که به دلیل تخلیه فاضلاب های صنعتی و خانگی به آن دچار شده‌ایم که رودخانه کارون نمونه آن است و رودخانه‌ای که روزگاری مهمترین منبع تامین آب شرب مردم بوده امروز تامین آب شرب از آن میسر نیست.

میدانی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه مدیریت منابع آبی بیان کرد: عدم استقرار مدیریت به هم پیوسته منابع آب در کشور مهم ترین دلیل چالش آب در کشور است.

او با اشاره به طرحی ملی تعادل بخشی منابع آبی زیر زمینی گفت: شوراهای منابع آبی ریز را تشکیل دادیم و با دانشگاه محلی در این زمینه فعالیت می کنیم‌.

معاون وزیر نیرو بیان کرد: حاصل تلاش‌های ما این بوده است که ۲.۸ میلیارد متر مکعب آب را به محیط زیست اختصاص دهیم و علاوه بر شرب و صنعت سهمی برای محیط زیست از منابع آبی در نظر بگیریم.

ثبت دیدگاه