• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

از هر ۷۰۰ ایرانی، یک نفر مبتلا به ایدز است

  • 17 آذر 1395 - 16:53
از هر ۷۰۰ ایرانی، یک نفر مبتلا به ایدز است

دکتر مریم صالحی در جلسه ای که در دانشگاه آزاد انار در خصوص ایدز برگزار شد گفت: از هر ۷۰۰ ایرانی یک نفر مبتلا به ایدز است که این آمار بسیار بالایی است.

وی در این جلسه که روز چهارشنبه ۱۷ آذر برگزار شد، افزود: وضعیت آماری کشور در خصوص ایدز اصلا وضعیت خوبی ندارد و این آمار رو به گسترش است و این در حالی است که آمار مبتلایان به HIV در کشور های دیگر رو به کاهش است اما در ایران و کشورهای منطقه مدیترانه شرقی رو به افزایش است.

دکتر صالحی ادامه داد: در  آخرین آماری که در  خرداد سال جاری در این خصوص صورت گرفته است ۳۲۶۷۰نفر مبتلا به ایدز شناخته شده  که بر اساس آنچه تخمین زده شده است ۸۰تا ۹۰ هزار مبتلا به ایدز وجود دارد که تنها همین تعداد شناخته شده است که ۸۴درصد این تعداد مرد و ۱۶درصد زن هستند.

وی ادامه داد: امروزه ایدز به عنوان یک بیماری بسیار مهم شناخته می شود زیرا با محرمانه ترین رفتار انسان ها یعنی اعتیاد و رفتار جنسی سر و کار دارد و افراد به دلیل محرمانه بودن این دو دلیل به دنبال درمان نرفته و مشکل خود را بروز نداده و به همین دلیل شناسایی نخواهند شد.

دکتر صالحی همچنین اظهار داشت: ایدز درمان قطعی ندارد و با واکسن قابل پیشگیری نیست و مهم تر از آن این است که متاسفانه ایدز جمعیت جوان و نیروی کار و مفید ما را درگیر کرده است و بیشتر مبتلایان در سنین ۱۸تا۱۹سال هستند و در جهان هر دودقیقه یک نفر به HIV مبتلا می شود.

وی خاطرنشان کرد: ویروسHIVاز طریق تماس جنسی،تزریق مواد مخدر و انتقال از مادر به فرزند و خون و فرآورده های خونی انتقال پیدا می کند که آمار انتقال از طریق تماس جنسی افزایش و از طریق سرنگ به دلیل وجود مراکز در این خصوص و توزیع سرنگ های یک بار مصرف کاهش یافته است.

دکتر صالحی همچنین گفت: مایعاتی که ویروس HIVبه واسطه آن و پس از تماس با آن انتقال می یابد خون،ترشحات جنسی،شیر مادر و مایع آمنیوتیک است.

وی تاکید کرد: ۳تا ۶هفته پس از ورود این ویروس به بدن  که استیج ۱ نام دارد فرد علایمی شبیه به آنفولانزا پیدا میکند که تست ایدز در این زمان نیز ممکن است منفی باشد پس منفی بودن تست در استیج ۱ به معنای مبتلا نبودن به ایدز  نیست.

وی ادامه داد:پس از آن و در استیج ۲ در صورتی که مبتلا به ویروس HIV  است به ظاهر کاملا سالم بوده و ممکن است ۷تا ۱۰سال نیز  ویروس علائم خود را نشان ندهد اما در استیج ۳تعداد ویروس ها افزایش و گلبول های سفید را کاملا درگیر وکارایی خود را از دست داده و سیستم دفاعی بدن هیچ گونه قدرتی ندارد.

دکتر صالحی افزود:  تشخیص به موقع وجود ویروس باعث نجات فرد از بیماری شده و با درمان موثر فرد استیج ۳ نمی رسد و در تمام عمر در استیج ۲باقی مانده و عمر فرد نیز مانند سایر افراد بوده و هرگز کوتاه نمی شود.

وی همچنین عنوان داشت:اگر ویروس HIV وارد بدن شود حذف نخواهد شد اما با تشخیص به موقع و درمان موثر میزان آن به صفر رسیده به طوری که افراد می توانند ازدواج و مانند سایرین زندگی عادی داشته باشند.

وی تصریح کرد:در این خصوص بهترین کار مراجعه به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری شهرستان انار واقع در خیابان امام(ره) است همچنین اگر کسی  که رفتار پر خطری داشته باشد پس از ۷۲ ساعت به مرکز مشاوره مراجعه کند یک درمان ۲۸ روزه به وی داده شده و ویروس به مقدار زیاد از بین می رود و حتی اگر پس از ۷۲ساعت نیز مراجعه صورت گیرد تشخیص به موقع بوده و درمان موثر صورت می گیرد.

photo_2016-12-07_16-47-17 photo_2016-12-07_16-47-12

بهاره علیرضایی

ثبت دیدگاه