• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

گزارش تصویری جشن تیرگان در یزد و کرمان

  • 12 تیر 1397 - 5:49
گزارش تصویری جشن تیرگان در یزد و کرمان

جشن تیرگان از سوی زرتشتیان در یزد و کرمان برگزار شد.

تیرگان، آیین کهن ایران باستان، سالروز جانفشانی آرش کمانگیر در راه میهن و روز پاسداشت «تشتر» یکی از برترین فرشتگان در آیین « آشو زرتشت» است. تیر» یا «تیشتر» ستاره باران زاست و «اپوش» دیو خشکسالی. جشن «تیرگان» روز پیروزی «تیشتر» بر «اپوش» است و جاری شدن آب های مزدا داده بر روی زمین.

در اسطوره های کهن آریایی تیر یا «تیشتر»، ایزد باران زاست و نماد آن ابر سپید است. تشتر در باور نیاکانمان پیوسته با دیو خشکسالی که «اپوش» نام دارد و نماد آن ابر سیاه است، در نبرد است.

همچنین براساس یکی از پرآوازه‌ترین روایت‌ها، خاستگاه جشن معروف به تیرگان، افسانه آرش کمانگیر است که مرزهای ایران را گستراند. آرش نام کماندارِ سپاه ایران در زمان منوچهر شاه بود. در خصوص داستان آرش نقل شده است: در زمان پادشاهی منوچهر پیشدادی، در جنگی با توران، افراسیاب سپاهیان ایران را در مازندران محاصره می ‌کند.

سرانجام منوچهر پیشنهاد صلح می‌ دهد و تورانیان پیشنهاد آشتی را می‌ پذیرند و قرار بر این می‌ گذارند که کماندار ایرانی بر فراز البرز کوه تیری بیاندازد که تیر به هر کجا نشست آنجا مرز ایران و توران باشد، آرش از پهلوانان ایران داوطلب این کار می‌شود. به فراز دماوند می ‌رود و تیر را پرتاب می ‌کند؛ تیر از صبح تا غروب حرکت کرده و در کنار رود جیحون یا آمودریا بر درخت گردویی فرود می‌ آید و آنجا مرز ایران و توران می‌ شود.

پس از این تیراندازی آرش از خستگی می ‌میرد، آرش هستی‌ خود را بر پای تیر می ‌ریزد؛ پیکرش پاره پاره شده و در خاک ایران پخش می‌ شود و جانش در تیر دمیده می‌ شود.

مطابق با برخی روایت ‌ها اسفندارمذ تیر و کمانی را به آرش داده بود و گفته بود که این تیر خیلی دور می ‌رود ولی هر کسی که از آن استفاده کند، خواهد مرد.

با این وجود آرش برای فداکاری حاضر شد که از آن تیر و کمان استفاده کند.

بسیاری آرش را از نمونه ‌های بی ‌همتا در اسطوره‌ های جهان دانسته‌ اند؛ وی نماد جانفشانی در راه میهن است.

تصاویر جشن تیرگان در یزد

تصاویر جشن تیرگان در کرمان

ثبت دیدگاه