• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

مدیر مهد بهارک انار جزو کارآفرینان برتر استان کرمان در سال ۹۴

  • 05 تیر 1395 - 23:57
مدیر مهد بهارک انار جزو کارآفرینان برتر استان کرمان در سال ۹۴

خانم معصومه هادی‌زاده، مدیر مهد بهارک انار جزو کارآفرینان برتر استان کرمان در سال ۱۳۹۴ شده است.

وی در سال ۱۳۹۴ با گرفتن مجوز از بهزیستی، مهد کودک بهارک را در بلوار آزادگان-آزادگان جنوبی ۷ راه اندازی کرد و در این زمینه برای ۷ نفر فرصت شغلی فراهم نمود.

خانم هادی‌زاده همچنین  در سال ۹۵ نیز با گرفتن مجوز پیش دبستان از آموزش پرورش تصمیم به راه اندازی پیش دبستان مستقل در ساختمان جدید در کوچه آزادگان جنوبی ۷دارد.

شیوه ی آموزشی مورد استفاده خانم هادی‌زاده در مهد کودک بازی محور و یادگیری غیر مستقیم است و برای رفع مشکلات رفتاری کودکان از شیوه بازی درمانی استفاده می‌شود:

۱- بازی محوری یادگیری به وسیله بازی :مثال،آموزش زبان آموزی و افزایش دایره لغات کودکان با بازی مثل کلمات آغازین،مثل ب مثل باران،نفر بعد بگه،ب مثل بهار و…..این روش هم یک بازی جذاب هست هم باعث افزایش دایره لغات، باعث تقویت حافظه و سرعت عمل در به یاد آوری کلمات در بجه ها میشود.

اهداف کوتاه مدت:آشنایی کودکان با واژه های بیشتر و جدید استفاده از حافظه و تقویت آن،شناخت واژه ها.

اهداف بلند مدت:افزایش دایره لغات،تسلت بر بیان بهتر و یاداوری کلمات در مواقع مورد نیاز،قدرت بیان بهتر،تقویت اعتماد بنفس در مواقع سخن وری و نویسندگی.

روش بازی محوری در آموزش همه مهارتها کاربرد دارد  این یک مثال بود.

۲- یادگیری غیر مستقیم:آموزش در همه جنبه ها به نوعی که کودک غیرمستقیم یاد میگیرد و این باعث یادگیری عمقی در کودک میشود.

مثال:اموزش شناخت هیجانات و کنترل درست آن،برای کودکی که در هنگام عصبانیت به پرخاشگری میکند یا بطور فیزیکی برخورد میکند یک نماییش طراحی میکنیم و نقشها را به کودکان واگذار میکنیم که کودکی در بازی رفتار ناشایستی از خود بروز میدهد و کودک مقابل عصبانی میشود مربی در مورد آن رفتار نادرست به کودکان توضیح میدهد و میگوید و در مورد عصبانیت فرد مقابل و شناخت آن هم توضیح میدهد و در پایان روش درست برخورد در مواقع عصبانی شدن را با نمایش بصورت مثبت و کلامی به کودکان اموزش میدهد.

اهداف کوتاه مدت:شناخت هیجانات و رفتارهای درست در مواقع بروز ان هیجان.

اهداف بلند مدت:آموزش خودکنترلی به کودکان و تخلیه هیجانی درست و تقویت هوش هیجانی در بزرگسالی.

۳- بازی درمانی برای رفع مشکلات رفتاری کودکان:به بچه ها در قالب بازی های گروهی یاد داده میشود که بعضی رفتارها درست نیستند در حین بازی مربی به ریشه و دلیل به وجود امدن این مشکل رفتاری،روانی یا هیجانیدر کودک پی میبرد.

مثال کودکی که پرخاشگری میکند در حین ایفای نقش و بازی به ما سرنخ میدهد که ریشه این پرخاشگری از کجا سرچشمه میگیرد و او در چه مواقعی پرخاشگر میشود و چرا؟در مرحله بعد بر روی عوامل تشدید کننده این رفتار با کمک خانواده کار میشود تا این رفتار کم کم از بین برود،رفتارهای مثب و درست کودک تقویت میشود و به رفتارهای منفی او بیتوجهی نشان داده میشود تا خاموش شود.

هدف از استفاده از این شیوه های آموزشی این بوده :

۱-  ایجاد علاقه مندی به یادگیری به جــای اجــبار:کودکان به وسلیه بازیها و نمایش و شعر خیلی بهتر و با علاقه یاد میگیرن بدون اینکه متوجه باشند(یادگیری غیر مستقیم)و این باعث ایجاد حس آزادی و تقویت خلاقیت در آنها میشود.

۲-  پرورش نسلی شاد و به دور از افسردگی :همانطور که همه پژوهشها و آمار نشان میدهند بیش از نیمی از جامعه ما را افراد افسرده تشکیل میدهند این نشان دهنده آینده خوبی نیست،یک مادر افسرده نمیتواند کودک شاد و خلاق تربیت کند،یک مربی افسرده نمیتواند با علاقه و شور و شوق به آموزش بپردازد و یک جامعه افسرده هیچ وقت پیشرفت نمیکند بنا براین با به وجود اوردن محیطی،امن،شاد و دادن آزادی و تقویت خلاقیت در کودکان میتوان تاحدودی از افسردگی جلوگیری کرد.

اهداف کوتاه مدت:داشتن بچه های شاد،تقویت خلاقیت،دادن امنیت و کاهش اضطراب در کودکان.

اهداف بلند مدت:ایجاد نسلی پرانرژی ، سر زنده ، مثبت اندیش،خوش بین به آینده خود و جامعه و پژوهشگرانی با روحیه شکست نا پذیر و تلاشگر.

۳- آموزش صحیح مفاهیم دینی و مذهبی در کودکان :در کنار آموزش هر کدام از سوره ها یا احادیث یک نمایش یا قصه طراحی میشود تا کودک بطور وضوح به مفهوم فارسی و عملی آن برسد.شناخت معصومین و اهل بیت آنها با مثال و بیان ساده و قابل درک برای کودک،ایجاد حس مثبت به دین و معصومین و خدا و ایجاد علاقه واشاره به نکات زیبا و مهربانیها و پاداشهای خدا و اهل بیت.

اهداف کوتاه مدت:ایجاد فهم بهتر از مفاهیم دینی به زبان خود کودک و به عمل در آوردن آن ویژگی مثبت در کودک و دادن حس خوب به او.

اهداف بلند مدت:جلوگیری از دین زدگی،ایجاد علاقه برای شناخت مفاهیم دینی به زبان خودمان چون بسیار کسانی هستند که دعاهای پرمحتوایی مثل ندبه و…را میخوانند بدون اینکه متوجه معنی زیبای آن باشند و به همین دلیل نمی توانند رابطه قلبی با خدا برقرار کنند،ایجاد دید قویتر و بهتر به نکات مثبت دینی.

۴- آموزش مهارت های زندگی به وسیله شعر،قصه،نمایش و بــازی:مهارتهای ارتباطی و اجتماعی در قالب شعر،قصه و بازی به کودکان آموزش داده میشود.

مثال:با نمایش و قصه به کودک آموزش سلام کردن،ارتباط برقرار کردن،احترام گذاشتن به دیگران،شناخت تفاوتهای فردی و پذیرش آنها،ایجاد حس نوع دوستی و همدلی،ایجاد حس کمک کردن به نیازمندان،شناخت وظایف خود در قبال دیگران و شناخت حق حقوق خود و دفاع از آن ایجاد عرق ملی در کودک.

اهداف بلند مدت:داشتن بزرگسالانی سالم از نظر روانی،اجتماعی،ارتباطی،نوع دوست و حفظ خانواده و احترام به والدین و دفاع از حق حقوق شخصی و ملی در صورت نیاز.

۵- کمک به والدین در انتخاب سبک های فرزند پروری مفید و ایجاد ارتباط درست بین والدین و فرزندان:با ترتیب دادن جلسات با والدین به آنها در شناخت سبکهای فرزند پروی و انتخاب بهترین سبک برای پرورش کودک سالم،آموزش والدین در برخورد با مشکلات رفتاری و شیوه صحیح برخورد با آن مشکل،چگونگی تقویت رفتارهای مثبت و خاموش سازی رفتارهای منفی در کودکان،رعایت حق و حقوق کودک،آگاهی والدین نسبت به رفتارهایی که کودک آزاری محسوب میشود و تاکید به محبت بیشتر و برقراری رابطه بهتر با خود و همسر و کودکان،آموزش راه های خود شناسی و خود آگاهی و عشق وزیدن به خود و دیگران بخصوص کودکان،دادن اعتماد به نفس به والدین و آموزش راه های کم کردن اضطراب و انتقال ندادن این اضطراب به کودکان،آموزش شیوه زندگی وشناخت تفاوتهای طبیعی در مرد و زن،پذیرش تفاوتها و رسیدن به تفاهم واقعی،ایجاد محیطی شاد،امن برای کودکان،جلوگیری از مشاجرات خانوادگی در حضور کودک و….

مثال:با مادری که بدون شناخت سبک فرزندپروری از سبک مستبدانه استفاده میکند و خانه را به یک پایگاه نظامی تبدیل میکند اموزش میدهیم که شما میتوانید به جای این سبک از سبک قاطعانه استفاده کنید و وظایف هرکسی را در محیط خانه تعریف کنید و طبق قوانین منطقی خانه و کودک را اداره کنی،و با روش پیامد رفتار و روشن سازی آن به کودک بگویی که اگر وظایفت را انجام ندهی این پیامد کارت خواهد بود(منع از دیدن کارتون مورد علاقه)و اگر وظایف و تکالیفت را به موقع و درست انجام دهی پاداش میگیری(با هم به پارک میرویم)

اهداف کوتاه مدت:ایجاد شناخت سبکهای فرزند پروی به والدین،حل مشکلات موجود،ایجاد جو صمیمی و منطقی در خانواده.

اهداف بلند مدت:پرورش بزرگسالانی قانون پذیر و منطقی با اعتماد به نفس بالا و قدرت تصمیم گیری بالا،ایجاد وجدان بیدار و زنده در افراد،دادن عزت نفس و خودباوری در آنها و به وجود امدن نسلی شاد خودآگاه که یاد گرفته اند اول خود را دوست بدارند  و به خود بها بدهند تابتوانند دیگران را دوست داشته باشند.

 

ثبت دیدگاه