• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

معاون وزیر بهداشت: ۸۰ درصد مواد موجود در قلیان «شیمیایی و سرطان‌زا» است

  • 06 دی 1395 - 13:51
معاون وزیر بهداشت: ۸۰ درصد مواد موجود در قلیان «شیمیایی و سرطان‌زا» است

علی اکبر سیاری ، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به رسالت رسانه‌ها در خصوص حساس سازی مردم در مصرف نکردن قلیان، گفت: مردم باید بدانند ۸۰ درصد مواد موجود در قلیان شیمیایی و سرطان زا است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اکبر سیاری اظهار داشت: این مواد شیمیایی سرطان زا و برخی از موارد آن اعتیاد آور است که مردم به ویژه جوانان و زنان باید نسبت به این مساله آگاهی و حساسیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت تمام تلاش خود را برای حذف قلیان انجام می‌دهد، تصریح کرد: در همین راستا برنامه‌هایی در دست اجرا می‌باشد که از جمله آن‌ها برخورد با واحدهای غیرمجاز عرضه قلیان از جمله رستوران‌های سنتی است.

دکتر سیاری با اشاره به اینکه موفقیت در اجرای هر برنامه‌ای نیازمند مشارکت جدی مردم است، خاطرنشان کرد: در مسیر حذف قلیان باید با برنامه پیش رفت و از همین رو ابتدا با مراکز غیرمجاز که هیچگونه مجوزی در خصوص عرضه قلیان ندارند، برخورد می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به مساله کم تحرکی در کشور و مطالعات انجام شده در این زمینه در سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: براساس تحقیقات انجام شده، استان فارس و هرمزگان جزو کم تحرک‌ترین مناطق کشور هستند که باید مسئولان این استان‌ها برنامه‌های جدی برای بهبود این وضعیت اتخاذ کنند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به مساله شیوع عادت‌های غذایی بد در جامعه که ناشی از توسعه زندگی مدرن و صنعتی است، گفت: مصرف فست فود‌ها که درصد بالایی چربی و نمک دارد و همچنین نوشابه که دارای مقدار بسیار زیادی شکر است، این روز‌ها علاقه مندان بسیاری را به ویژه در میان نسل جوان به خود جذب کرده است.

وی ادامه داد: مردم باید بدانند که مصرف این نوع غذا‌ها به نوعی بازی کردن با سلامتشان است زیرا که مصرف زیاد نمک موجب بیماری خاموش فشار خون و در نتیجه آن مشکلاتی همچون بیماری‌های کلیوی، قلبی، چشمی، پوکی استخوان و برخی موارد دیگر می‌شود.

به گفته این مقام مسئول مصرف روانه یک قوطی نوشابه، سالانه موجب افزایش هفت کیلوگرم وزن افراد می‌شود که این چاقی و افزایش وزن زنگ خطر جدی برای سلامتی است.

دکتر سیاری تاکید کرد: باید عادت‌های غذایی خوب از جمله مصرف میوه و سبزیجات و پرهیز از مصرف غذاهای چرب و شیرین از سنین کودکی به افراد آموزش داده شود تا آن‌ها همواره نسبت به سلامتی خود حساسیت داشته باشند.

وی اضافه کرد: بیماری‌های غیر واگیر از جمله فشار خون بالا موجب مرگ زودرس می‌شود و در این زمینه سازمان بهداشت جهانی ۱۴ شاخص را تعریف کرده و ایران در دنیا با برنامه‌هایی که در این زمینه انجام داده، هم‌اکنون در رتبه دوم قرار دارد.

سیاری با اشاره به چهار چالش پیش روی نظام سلامت تصریح کرد: بیماری‌های مزمن غیر واگیر که باعث مرگ سالانه ۳۸ میلیون نفر در جهان می‌شود و ۷۶ درصد مرگ‌ومیر‌ها در ایران ناشی از آن است یکی از این چالش‌ها است و افزایش چاقی، افزایش مصرف مواد دخانی و ایدز سه چالش دیگر هستند.

وی با اشاره به برنامه‌ها و تلاش‌های وزارت بهداشت برای بهبود شاخص‌های بهداشتی و سلامتی در جامعه، عنوان کرد: با تلاش‌ها و برنامه‌های اجرا شده در شاخص‌های فقر آهن و بهبود تغذیه، کنترل بیماری‌های عفونی گرمسیری و کاهش مرگ‌های زودرس، مرگ مادران و کودکان رتبه‌ها خوب گزارش شده است.

وی ابراز داشت: در حال حاضر کم خونی ناشی از فقر آهن در خانم‌های باردار در ایران ۱۴ درصد است که این درصد با برنامه غنی‌سازی آرد با آهن که از سال ۷۶ در کشور شروع شد، به دست آمده و در مقایسه با کشورهایی نظیر آمریکا که این درصد ۱۷، در فرانسه ۲۵و در ترکیه ۳۰ درصد می‌باشد، موفقیت قابل توجهی است.

ثبت دیدگاه