• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

سردرد و انواع آن

  • 12 بهمن 1395 - 17:26
سردرد و انواع آن

سردردهای مختلفی که یک نفر می‌تواند تجربه کند شامل موارد زیراست.

هر یک از ما گاهی اوقات در زندگی خود از سردرد رنج برده ایم. سردرد یکی از شایع‌ترین اشکال درد است که از سیستم عصبی مرکزی ناشی می‌شود و اغلب یکی از دلایل اصلی غیبت مردم در مدرسه یا محل کار است. بنابر ارزیابی بنیاد ملی سردرد آمریکا، تنها ۲۸ میلیون نفر در این کشور از میگرن رنج می‌برند.

روزنامه آرمان نوشت. سردردها می‌توانند در نتیجه دلایل مختلفی شکل بگیرند. دلایل اصلی شامل استرس، رژیم غذایی ضعیف، و وضع اندامی می‌شوند. رژیم غذایی ضعیف به مشکلات عروقی مانند فشار خون بالا، التهاب، و سطوح بالای سم منجر می‌شود، و استرس و وضع اندامی می‌توانند در شکل گیری سفتی عضلات و میزان زیاد تنش موثر باشند که می‌تواند محرک ایجاد سردرد باشد. سردردهای مختلفی که یک نفر می‌تواند تجربه کند شامل موارد زیراست:

سردرد TMJ

این نوع سردرد به واسطه مشکل در آرواره، مفصل آرواره، و عضلات پایینی صورت شکل می‌گیرد. به هم خوردن دندان‌ها، به ویژه در شب، تنش در آرواره، دررفتگی مفصل آرواره یا ورم مفاصل می‌توانند محرک آن باشند. این درد می‌تواند به سمت بالا پخش شده و گونه‌ها، گیجگاه‌ها، و گوش‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و یا به سمت پایین حرکت کرده و گردن و شانه را تحت تاثیر قرار دهد.

سردرد سینوسی

این نوع سردرد زمانی رخ می‌دهد که سینوس‌ها مسدود یا ملتهب شده باشند. درد می‌تواند پشت گونه‌ها، بینی، و چشم‌ها احساس شود و زمانی که فرد سر خود را به سمت جلو خم می‌کند یا از خواب بیدار می‌شود می‌تواند بدتر شود. دلایل شایع سردرد میگرنی شامل واکنش‌های آلرژیک، عفونت، یا با احتمال کمتر، یک تومور می‌شوند. نشانه‌ها می‌توانند بسیار شبیه به میگرن باشند.

سردرد خوشه ای

سردردی بسیار دردناک و تیز که می‌تواند چندین بار در روز و به مدت چند ماه شکل گرفته و از بین برود. این نوع سردرد با قرمزی چشم‌ها و آبریزش بینی همراه است و با کمترین نشانه هشدار دهنده پدیدار می‌شود. سردرد خوشه ای به طور معمول تنها یک سمت از سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نواحی تحت تاثیر شامل بالای چشم و نزدیک گیجگاه‌ها می‌شوند. این سردردها کمتر از یک ساعت دوام دارند و در زمانی مشابه در روز شکل می‌گیرند.

سردرد تنشی

این نوع سردرد اغلب در نتیجه استرس و اضطراب که می‌توانند سفتی عضلات شانه‌ها، گردن و آراواره را موجب شوند، شکل می‌گیرد. این سردرد موجب فشار، کشش، و انقباض می‌شود که گیجگاه‌ها، صورت و پوست سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سردرد تنشی می‌تواند از چند دقیقه تا چند روز ادامه داشته باشد و کمبود خواب، نادیده گرفتن وعده‌های غذایی، موقعیت‌های استرس زا، احساسات سنگین، یا نوشیدن الکل می‌توانند آن را تحریک کنند.

سردرد گردنی

این نوع از سردرد از درد در ناحیه گردن و شانه ناشی می‌شود، اما این گونه به نظر می‌رسد که درد از پشت سر یا پایه جمجمه سرچشمه می‌گیرد. بهترین روش برای تسکین درد از بین بردن دلیل اصلی آن است که می‌تواند آسیب عضلانی، گره‌های عضلانی، رشد غیر طبیعی استخوان، تورم بافت، مشکلات مفصلی، یا با احتمال کمتر، یک تومور باشند. تسکین درد از طریق ماساژ، طب سوزنی، فیزیوتراپی، و کایروپراکتیک امکان پذیر است.

سردرد میگرنی

نوعی از سردرد که می‌تواند با تهوع، استفراغ، و حساسیت به نور و صدا همراه باشد. سردردهای میگرنی می‌توانند در هر جایی برای چند دقیقه تا چند ساعت رخ دهند. برخی افراد ممکن است توهم دیداری، مانند‌هاله‌ها یا نقطه‌های نورانی، یا اختلال در بویایی، لامسه، چشایی و بی‌حسی را تجربه کنند. پس از بین رفتن میگرن نیز فرد ممکن است احساس خستگی یا ناتوانی در تمرکز داشته باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سردرد مزمن و مداوم که به راحتی از بین نمی‌رود می‌تواند نشانه ای از وجود مشکلی جدی‌تر باشد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: خونریزی در ناحیه بین مغز و بافت نازکی که مغز را پوشش می‌دهد (خونریزی زیر عنکبوتیه)، فشار خون بالا، تومور مغزی،‌ آپنه خواب، عفونت در مغز، یا بافتی که مغز را احاطه کرده، مانند مننژیت یا انسفالیت، یا آبسه،‌ مسمومیت با مونواکسید کربن، عروق ملتهب، متورم که تامین کننده خون به بخشی از مغز، گیجگاه، و ناحیه گردن (آرتریت تمپورال) هستند. تشکیل مایع درون جمجمه که به تورم مغزی (هیدروسفالی) منجر می‌شود. افزایش فشار درون جمجمه که به نظر ناشی از یک تومور است، اما این گونه نیست. مشکلاتی با رگ‌های خونی و خونریزی در مغز، مانند ناهنجاری‌های عروقی (AVM)، آنوریسم مغزی، یا سکته مغزی. در صورت تجربه هر یک از نشانه‌های زیر در کمترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید: سردرد به طور ناگهانی شکل می‌گیرد و بسیار شدید و انفجاری است.نخستین سردرد شدید در زندگی شما محسوب می‌شود که در انجام فعالیت‌های روزانه اختلال ایجاد می‌کند.اگرچه به طور مرتب دچار سردرد می‌شدید، اما این سردرد از همیشه بدتر بوده است.سردرد پس از گذشت ۲۴ ساعت شرایط وخیم‌تری پیدا کرده است.سردردی که با یک آسیب سر رخ می‌دهد.به همراه آن نشانه‌های دیگری مانند تب، گرفتگی گردن، تهوع، و استفراغ را تجربه می‌کنید.و با اختلال در گفتار، تغییر در بینایی، مشکلات حرکتی در دست‌ها و پاها، از دست دادن تعادل، گیجی، یا از دست دادن حافظه مواجه هستید. سردرد شدید است و تنها یک چشم قرمز شده است.سابقه ابتلا به سرطان و یک سردرد جدید را دارید. مدتی است به طور مرتب دچار سردرد می‌شوید، به ویژه اگر بالای ۵۰ سال سن دارید. به همراه سردرد با مشکلاتی در بینایی مواجه هستید و هنگام جویدن با درد مواجه می‌شوید، یا وزن از دست می‌دهید.سیستم ایمنی بدن شما به واسطه بیماری، مانند عفونت HIV، یا مصرف دارو، مانند داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی و استروئیدها، تضعیف شده است.

ثبت دیدگاه