• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

توصیه های بهداشت محیطی ویژه ماه رمضان

  • 10 خرداد 1396 - 13:32
توصیه های بهداشت محیطی ویژه ماه رمضان

همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اقدامات ویژه و نظارت‌های مربوط به این ماه با کنترل بر مراکز تهیه و توزیع و فروش مواد غذایی از جمله قنادی، شیرینی فروشی‌ها به منظور بررسی وضعیت تولید و عرضه زولبیا و بامیه، نانوایی‌ها، رستوران‌، چلوکبابی، شروع شده است. از عمده موارد قابل کنترل در این ایام کنترل روغن‌های مصرفی در بحث تولید زولبیا بامیه در دستور کار قرار دارد که بازرسان بهداشت محیط با دستگاه پرتابل همراه خود اقدام به سنجش میزان پراکسید روغن‌ها‌ی مصرفی می‌نمایند.

با توجه به گرم شدن هوا و قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در فصل گرما احتمال شیوع بیماریهای منتقله از آب و غذا، به ویژه بیماری های عفونی روده ای در مکانهایی که به صورت دسته جمعی غذا تهیه و توزیع می گردد، افزایش می یابد. که روزه داران محترم می بایست در هنگام سحر و افطاری رعایت مسائل بهداشتی را بنمایند:

۱- با توجه به اینکه مصرف سبزیجات و سالاد در ماه مبارک رمضان افزایش می یابد لذا لازم است سبزیجات را پس از ضدعفونی و شستشوی مناسب مصرف کنند.

۲- از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری و در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت باید مواد غذایی پخته شده در دمای زیر ۴ درجه و یا بالای ۶۳ درجه سانتی گراد نگهداری و همچنین از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود.

۳-  در هنگام توزیع غذا، از راه رفتن افراد توزیع کننده غذا بر روی سفره ها جلوگیری شود و توزیع آب، شربت و یا شیر در مراسم سحر و یا افطاری با لیوان یکبار مصرف صورت گیرد، و از فرو بردن لیوان و پارچ بداخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جلوگیری شود.

۴-  به منظور رعایت حقوق شهروندی و پیشگیری از آتش سوزی احتمالی باید از استعمال مواد دخانی در محل های مسقف به خصوص در شبهای مبارک قدر در مساجد و اماکن متبرکه بپرهیزند.

۵- نظارت، کنترل و بازرسی بهداشتی مراکز و اماکن فوق در پیشگیری از بروز و شیوع بیماری ‌های مرتبط با غذا و آب از اهمیت به سزایی برخوردار است

۶- از کسبه محترم قنادان سطح شهرستان خواسته می شود که از توزیع شیرینجات وزلوبیا فاقد کدبهداشتی درمراکز تهیه وتوزیع خودداری و همکاری لازم را با بازرسان بهداشت محیط به ویژه در ماه مبارک رمضان بنمایند . و به شهروندان محترم توصیه  می شود  شیرینجات وزلوبیا وبامیه را از مراکز معتبر به ویژه صنف قنادان تهیه نمایند .

ازهموطنان خواسته می شود موارد مسمومیت های غذایی و مشکلات بهداشتی را به واحد سلامت محیط  وحرفه ای شبکه بهداشت ودرمان شهرستان انار با شماره ۳۴۳۸۳۰۰۵ یا سامانه ۱۹۰ اعلام نمایند.

                                                          واحد بهداشت محیط و حرفه ای شبکه بهداشت و درمان انار

ثبت دیدگاه