• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

رهنمودهای یک کارشناس برجسته برای رهایی از استرس

  • 24 خرداد 1396 - 19:31
رهنمودهای یک کارشناس برجسته برای رهایی از استرس

مزدا عدلی، روانپزشکی صاحب‌نام در آلمان است. او در کتاب جدید خود “استرس و شهر” به علل فشارهای روانی و عوامل استرس‌زا در شهرهای بزرگ می‌پردازد. او برای بیمارانی که از استرس رنج می‌برند، توصیه‌ای ساده دارد.

بخش فرهنگی رادیو “دویچلند فونک” گفت‌وگویی داشته است با دکتر مزدا عدلی. مزدا عدلی روانپزشک است و کار اصلی خود را به بررسی و درمان استرس اختصاص داده است.

مزدا عدلی اخیرا کتابی درباره عوامل استرس در شهرها منتشر کرده به نام “Stress and the City”. او برای تهیه این کتاب اقدام به سفر به شهرهای بزرگ جهان کرده است. به باور عدلی، استرس و فشارهای روانی با ترس و وحشت انسان‌ها رابطه دارند. پیوند استرس و ترس را مزدا عدلی در زندگی شخصی خود نیز تجربه کرده است.

مزدا عدلی یکی از پژوهشگران وکارشناسان مطرح آلمان در زمینه علل استرس است. عدلی در عین حال سرپرستی بخش پژوهشی بیمارستان شاریته برلین در زمینه اختلالات خُلقی را برعهده دارد.

او کار خود را به مداوای افرادی اختصاص داده است که از فشارهای روانی و اختلالات ناشی از افسردگی رنج می‌برند. اما به باور مزدا عدلی، هر نوع بیماری افسردگی علاج و درمان خود را دارد.

عدلی درباره درمان این بیماران می‌گوید: «امید به بهبودی، اساس درمان است. باید به بیمار و همچنین به بستگان او توضیح داده شود که حتی افسردگی شدید نیز درمان‌پذیر است. قاعده کار می‌گوید که همیشه راهی برای برون‌رفت از این بیماری وجود دارد.»

علت توجه مزدا عدلی به این شاخه از روانپزشکی را شاید بتوان در زندگینامه خود او یافت. مزدا عدلی در شهر کلن به دنیا آمده است. پدرش یک سیاستمدار ایرانی بوده و مادرش از یک خانواده مرفه و اشرافی آمده است. خانواده عدلی پیش از وقوع انقلاب اسلامی، تصمیم می‌گیرند به ایران برگردند.

دوره اقامت آن‌ها در ایران خیلی زود به پایان می‌رسد و با پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط شاه، خانواده بار دیگر به آلمان باز می‌گردد. مزدا در آن هنگام یک کودک ۱۰ ساله بوده است. خانواده عدلی پس از بازگشت با دشواری‌های بسیاری روبرو بوده و می‌بایستی همه چیز را از نقطه صفر شروع می‌کرد. این تغییرات تاثیری نامطلوب بر روح و روان مزدا گذاشته است.

خروج از خانه

مزدا عدلی در کتاب جدید خود به عوامل موثر در استرس در شهرها پرداخته است. به باور او ساکنان شهرها در معرض فشارهای روانی بسیاری قرار دارند. اما شهرها در عین حال امکانات زیادی به ساکنان خود می‌دهند تا با استرس‌های زندگی و کار و فشارهای روانی ناشی از زندگی در شهر مقابله کنند.

مزدا عدلی معتقد است که نحوه زندگی مردم در کشورهای جنوب اروپا نمونه خوبی برای مقابله با عوامل استرس‌زای ناشی از زندگی شهری است.

او به ساکنان شهر‌ها توصیه می‌کند که بیش از پیش از خانه بیرون بروند و زمان بیشتری را در خارج از خانه سپری کنند. این کار از فشارهای ناشی از انزوا و تنهایی می‌کاهد و با خصوصیات اجتماعی انسان‌ها نیز همخوانی دارد.

 

ثبت دیدگاه