• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

قسمت سوم مطلب آموزشی در خصوص پیاده روی

  • 24 تیر 1396 - 14:58
قسمت سوم مطلب آموزشی در خصوص پیاده روی

پیاده روی مانند هر کار و هر ورزش دیگری مستلزم رعایت برخی قواعد و دارا بودن یکسری از شرایط می باشد که اگر آن شرایط فراهم نگردد در رسیدن به هدف نهایی دچار تردید خواهیم شد!!

کفش شاید مهم‌ترین وسیله برای پیاده‌روی باشد. انتخاب کفش مناسب که پای شما در آن راحت باشد و بتواند از ضربه های احتمالی هنگام قدم برداشتن به مفاصل و.. پیشگیری نماید.
لباس مناسب نیز یکی از ضروریات در امر پیاده روی می باشد که در انتخاب آن می بایست مولفه هایی همچون جنس لباس (جهت تعریق و تنفس بهتر بدن)، شرایط آب و هوایی و.. مدنظر قرار گیرد.
بهتر است بدلیل تعداد تنفس بیشتر در هنگام پیاده روی در انتخاب مسیر پیاده روی نیز دقت لازم را داشته باشیم ( عدم وجود گرد و غبار و..).
حوادث ترافیکی را نیز در حین پیاده روی را از خود دور نگه داریم( استفاده از پیاده رو، معابر با رو روشنایی لازم در مواقع غروب و شب و..)
لازم است سرعت راه رفتن باید آنقدر باشد که فرد عرق کرده و ضربان قلب او در محدوده ضربان قلب هدف قرار گیرد!
بهتر استورزش پیاده روی به طور پیوسته و در ساعت مشخص و ثابتی ادامه یابد.
ضروری است کهدر زمان پیاده روی حالت بدن را حفظ کنید ، پشت صاف ، شکم کمی را توکشیده و دست ها را در هنگام راه رفتن در جهت مخالف یکدیگر به جلو و عقب حرکت دهید (با این کار ، ضمن اینکه کالری بیشتری می سوزانید ، قسمت فوقانی بدن شما نیز در فعالیت شرکت خواهد داشت).

خطاهای رایج هنگام پیاده روی ( آسیب ها)

بهتر است هنگام پیاده روی مراقب نکات مهمی باشید تا به نتیجه مطلوب برسید برخی افراد مرتکب اشتباهات زیادی در این زمینه می شوند و باید حواسشان باشد با تکرار این اشتباهات به سلامتی بدنشان آسیب نرسانند

اگر اصولی ورزش نکنید، هرچه بیشتر پیاده‌روی کنید بیشتر به خود آسیب می‌رسانید اما چون حالت بدنتان خوب و راحت است با خود می‌گویید مشکلی پیش نمی‌آید. کن میتسن، مربی پیاده‌روی و تناسب اندام کمبریج می‌گوید: «بیشتر افرادی که پیاده‌روی می‌کنند متوجه نمی‌شوند که دارند اشتباه پیاده‌روی می‌کنند.

مثلاً بسیاری از افراد هنگام پیاده‌روی زیاد تکان می‌خورند یا حرکات تند و سریع انجام می‌دهند و یا اینکه به شدت دستان خود را باز می‌کنند». اگرچه ممکن است این اشتباهات کوچک به نظر آید اما در طولانی مدت اثرات مخرب آن افزایش می‌یابد و به شما صدمه‌ای جدی می‌زند.

اینجا به شما کمک می‌کنیم تا درست پیاده‌روی کنید و ۵ اشتباه رایج پیاده‌روی و راه‌حل آن‌ها را به شما نشان می‌دهیم:

اشتباه اول: حالت ایستادن شما اشتباه است

بسیاری از افراد تنها به این دلیل به خود آسیب می‌رساند که هنگام پیاده‌روی صاف راه نمی‌روند و بدنشان خمیده است. یکی از مشکلات رایج هنگام پیاده‌روی این است که بدن شما خم و سرتان رو به پایین است و یا اینکه به عقب و یا جلو تکیه می‌دهید. در این حالات بدن خود را از حالت تعادل خارج می‌کنید و در پایان پیاده‌روی احساس کشیدگی و درد عضلانی می‌کنید.

راه‌حل: هنگام پیاده‌روی به بالا یا پایین نگاه نکنید و صاف بایستید و سرتان را بالا بگیرید. چانه‌تان را به گردنتان نزدیک نکنید (پزشکان توصیه می‌کنند که فاصله چانه تا گردن بین ۱۰ تا ۳۰ فوت باشد). دقت کنید که شانه‌هایتان راحت باشد و شکمتان را جمع کنید. برای این کار می‌توانید هر ۵ دقیقه یکبار نفسی عمیق بکشید.

اشتباه دوم: حالت بدنتان به هم ریخته است

زیاد و به شدت تکان دادن دست‌ها، گام‌های بسیار بلند و کوبیدن پا به زمین همگی اشتباهات رایجی هستند که نه تنها سرعت پیاده‌روی شما را کم می‌کند بلکه صدماتی را نیز در پی دارند.

راه‌حل: بازوان و دستان شما باید با شما حرکت کند اما به‌آرامی نه اینکه آن‌ها را به این سو و آن سو تاپ بدهید یا با آن‌ها به چانه‌تان ضربه بزنید. با این کار شما انر‍‍‍ژی خود را تلف می‌کنید و باعث به هم خوردن تعادل خود می‌شوید. سعی کنید بازوان خود را در حالت ۹۰ درجه قرار دهید و آرنجتان را به خودتان نزدیک نگه دارید.

اشتباه سوم: حمل کردن وسایل اشتباه با خود هنگام پیاده‌روی

بسیاری از افراد هنگام پیاده‌روی اجناس سنگینی همچون وزنه‌های ورزشی با خود حمل می‌کنند و فراموش می‌کنند که وسایل مهم و مورد نیاز همچون بطری آب را با خود بیاورند. حمل وسایل اضافی و غیر لازم شما را از هدف اصلی خود که پیاده‌روی است دور می‌کند.

راه‌حل: بر خلاف باور عموم مردم، حمل کردن وزنه‌های ورزشی لزوماً باعث کاهش وزن نمی‌شود بلکه باعث کاهش سرعت شده و ممکن است سبب آسیب به شانه‌ها و ساعد ‌شود. بهترین و امن‌ترین راه برای کالری سوزاندن در پیاده‌روی استفاده از کوله‌پشتی و یا جلیقه ورزشی است. به یاد داشته باشید هنگام پیاده‌روی باید آب کافی به بدنتان برسد پس بطری آب را فراموش نکنید.

اشتباه چهارم: تند راه رفتن و ناگهان ایستادن

اینکه با سرعت راه می‌روید و یا پیاده‌روی تند می‌کنید و ناگهان می‌ایستید و سرعت خود را کم می‌کنید باعث درد می‌شود و زمینه‌ساز بسیاری از صدمات است. شروع و پایان پیاده‌روی نباید تند باشد.

راه‌حل: ۵ دقیقه اول پیاده‌روی خود را به آرامی حرکت کنید و فقط قدم بزنید و خود را گرم کنید. گرم کردن قبل از پیاده‌روی بسیار مهم است و از صدمات جلوگیری می‌کند. وقتی که حس کردید به اندازه کافی گرم شده‌اید به آرامی سرعت خود را افزایش دهید و شتاب بگیرید. سرد کردن در پایان هم بسیار مهم است و به این معناست که به آرامی سرعت و شتاب خود را کم کنید تا زمانی که بایستید.

اشتباه پنجم: درست انتخاب نکردن مسیر پیاده‌روی

برخی از افراد هیچ برنامه‌ریزی برای مسیر و راه‌های پیاده‌روی خود نمی‌کنند. هم هموار بودن مسیر مهم است هم جالب و جذاب بودن آن. اینکه همیشه از یک مسیر خاص بروید مناسب نیست و شما را کسل می‌کند.

راه‌حل: مناظر اطراف و مسیر خود را تغییر دهید و سعی کنید از کنار مناظر زیبا رد شوید و از پیاده‌روی خود لذت ببرید. می‌توانید در تورهای پیاده‌روی هم شرکت کنید و از آن‌ها ایده بگیرید. پیاده‌روی در راه‌ها و تپه‌های شیبدار نیز می‌تواند مفید باشد. اگر می‌خواهید راه و مسیر پیاده‌روی خود را طولانی کنید این کار را به تدریج وکم‌کم انجام دهید. اگر مسیر طولانی است سعی کنید طی پیاده‌روی چندبار استراحت کنید.

شبکه بهداشت و درمان انار

ثبت دیدگاه