• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

توصیه‌هایی برای خواب راحت سالمندان

  • 15 مهر 1394 - 14:51
توصیه‌هایی برای خواب راحت سالمندان

واحد «بهداشت خانواده» شبکه بهداشت و درمان شهرستان انار در مطلبی به بررسی راه‌های خواب راحت سالمندان پرداخته که به شرح زیر است:

امام علی (ع): وقار پیری نزد من دوست داشتنی‌تر از نشاط جوانی است.
به مناسبت گرامیداشت هفته سالمند توصیه‌هایی جهت داشتن خواب راحت برای سالمندان عزیز:
در فرهنگ ما همواره «پیر شدن» شدن دعای خیری است که بدرقه راه کودکان می‌باشد. بسیار خوشحالیم که این دعا برای شما سالمند عزیز اجابت شده است. با تجربه‌ای که همه شما در طول عمر پر فراز و نشیب خویش کسب کرده‌اید به خوبی
می‌دانید که چطور باید دوره سالمندی را طی کرد. در کنار تجربیات ارزشمند شما چند توصیه علمی نیز می‌تواند مفید باشد.
خواب کافی و راحت، یکی از پایه‌های اصلی سلامتی است. در طول خواب، بدن استراحت می‌کند. انرژی از دست رفته بدست می‌آید و بدن، بار دیگر برای فعالیت جسمی و فکری آماده می‌شود. با ورود به دوره سالمندی، تغییراتی در وضعیت خواب ایجاد می‌شود، به ویژه نیاز به خواب شبانه کاهش می‌یابد. نباید انتظار داشته باشید که مانند دوران جوانی بخوابید. سعی کنید از وقت اضافی خودتان بهتر استفاده کنید. توصیه‌های زیر می‌تواند به خواب راحت‌تر کمک کند:

* هر روز به طور منظم ورزش کنید. پیاده روی بسیار مفید است و به بهتر شدن خواب کمک می‌کند. بهتر است تمرینات ورزشی را حداقل دو ساعت قبل از خواب خاتمه دهید.
* از چرت‌های روزانه اجتناب کنید، یا آن‌ها را به حداقل برسانید. عادت کنید شب‌ها در یک ساعت معین به رختخواب بروید و صبح یک ساعت معین بیدار شوید.
 * هنگامیکه واقعاً احساس می‌کنید خوابتان می‌آید به بستر بروید.
* اگر پس از رفتن به بستر، خوابتان نبرد، از رختخواب خارج شده و خود را با کاری سرگرم کنید و تا وقتی خوابتان نمی‌آید به بستر نروید. همچنین * از تماشای تلویزیون یا مطالعه در بستر پرهیز کنید.
* قبل از خواب یک دوش آب گرم بگیرید.
* برای شام یک غذای سبک بخورید.
* بعد از ساعت ۶ بعد از ظهر مایعات کمتری بنوشید. خصوصاً از نوشیدن مایعاتی مثل چای و نوشابه گازدار خودداری کنید.
* پس از شام چای و یا قهوه ننوشید.
* قبل از خواب یک لیوان شیر گرم بنوشید.
* اگر احساس می‌کنید خوب نمی‌خوابید، به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که هرگز بدون تجویز پزشک، نباید از داروهای خواب آور استفاده کنید. چون مصرف خودسرانه آن‌ها می‌تواند مشکل خواب شما را بد‌تر کند.

ثبت دیدگاه