• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

پنج خوراکی سرطان‌زا که باید از آن‌‌ها پرهیز کرد

  • 14 تیر 1395 - 12:37
پنج خوراکی سرطان‌زا که باید از آن‌‌ها پرهیز کرد

هرکجا که نگاه کنید فهرستی از خوراکی های فوق‌العاده عالی می‌بینید که برای پیش‌گیری از سرطان توصیه شده‌اند. مدام خوراکی های جدیدی با عنوان “همان خوراکی جادویی”برای پیش‌گیری از سرطان و حفظ سلامت روحی و جسمی، ابداع می‌شود. ولی خوراکی‌هایی که باعث ابتلا به سرطان می‌شوند چه؟ معمولا خوراکی‌های فرآوری‌شده مهم‌ترین علت هستند. چون حاوی کارسینوژن هستند، ماده‌ای که باعث می‌شود بدن نوع خاصی سرطان را گسترش بدهد. به عنوان یک قاعده‌ی کلی، مهم است که از همه‌ی خوراکی‌های فرآوری شده، به ویژه خوراکی‌های زیر، خودداری کنیم.

 در این‌جا فهرستی از ۵ خوراکی آمده‌است که در صدر قرار دارند.

۱. ذرت مایکروویوی نیمه آماده

در پاکت بسته‌بندی این خوراکی لذت‌بخش و خوش‌مزه که تهیه‌ی آن راحت است و معمولا پای ثابت فیلم تماشا کردن است، یک ماده‌ی شیمیایی به شدت سمی به نام پرفلوئورواکتانیک‌اسید(PFOA) وجود دارد. در مطالعات متعدد اثبات شده‌است که خطر ابتلا به سرطان مثانه و کلیه، کسانی را که در معرض PFOA بوده‌اند، بیشتر تهدید می‌کند. اگر می‌خواهید بدون نگرانی از این ماده‌ی شیمیایی مضر، از خوردن ذرت بوداده لذت ببرید، خودتان آن را درست کنید یا ذرت بونداده را از فروشگاه بخرید.

۲. گوجه فرنگی کنسروی

خوراکی‌های کنسروی راحت و برای ذخیره‌ی طولانی مدت عالی هستند. متاسفانه، یکی از ترکیبات به نام بیسفونل آ(BPA)، که در بسته‌بندی کنسروها استفاده می‌شود، غدد درون‌ریز را مختل می‌کند، که می‌تواند هورمون‌ها را با اختلال مواجه کند یا خود را به شکل هورمون‌ها دربیاورد، و در نتیجه، خطر ابتلا به سرطان پروستات یا سینه را افزایش دهد. کنسرو گوجه‌فرنگی بی‌نهایت مضر است، چون خاصیت اسیدی بالایی داردکه باعث جذب سریع‌تر BPA نسبت به سایر خوراکی‌های کنسروی می‌شود. یک راه‌حل ساده، خریدن گوجه‌فرنگی تازه از فروشگاه محل است.

۳. سالمون(ماهی‌های) پرورشی

بیش‌تر آدم‌ها از فواید سرشار سالمون(یا هر ماهی دیگری) آگاه هستند، ولی نمی‌دانند که خاستگاه ماهی هم مهم است. ثابت شده‌است سالمون پرورشی دارای میزان زیادی آلاینده‌ها مثل پلی‌کلرینیتد بای‌فنیل(PCB)، دیوکسین‌ها، و توکسافن‌ها است که سرطان‌زا هستند. مهم است که سالمون وحشی بخریم، حتی اگر خیلی بیش‌تر از مشابه پرورشی آن قیمت داشته‌باشد. حتی اگر فقط چندبار در ماه می‌توانید سالمون بخورید، مطمئن شوید که خودتان را به ماهی عاری از مواد شیمیایی مهمان می‌کنید تا از پیامدهایی که ممکن است در دراز مدت سلامت شما را به خطر بیندازد، پیش‌گیری کنید.

۴. روغن هیدروژنه

برعکس روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون، سویا، یا کانولا، روغن هیدروژنه به صورت مصنوعی از گیاهان گرفته می‌شود و با ابتلا به سرطان ارتباط دارد. این نوع روغن مقدار زیادی نگه‌دارنده دارد که ماندگاری بسیاری از خوراکی‌های فرآوری شده را بالا می‌برد و طعم و بوی آنها را عوض می‌کند. این روغن، به دلیل میزان بالای اسیدهای چرب امگا۳ موجود در آن، بیش‌ از آن که مفید باشد مضر است. چون این اسیدها انعطاف‌پذیری و ساختار سلول‌های پوستی را عوض می‌کنند و شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان، به‌خصوص سرطان پوست، قرار می‌دهند. چربی‌های ترانس که در روغن هیدروژنه یافت می‌شوند سرطان‌زا هستند و تا حد امکان باید از آنها پرهیز کرد.

۵. چیپس سیب‌زمینی

این اسنک عامه‌پسند و پرطرفدار آکریلامید دارد، یک کارسینوژن رایج که در سیگار یافت می‌شود. این ماده‌ی شیمیایی با سرخ کردن چیپس در روغن فراوان، در دمایی که به ۲۴۸ درجه‌ی فارنهایت می‌رسد، تولید می‌شود و یک گام ضروری برای تردشدن چیپس است. متاسفانه، آکریلامید با ابتلا به سرطان ارتباط دارد و خوراکی‌هایی مثل چیپس سیب‌زمینی باید از رژیم روزانه حذف شوند.

چیپس سیب‌زمینی، هم‌چنین، چربی بالایی دارد و ممکن است منجر به اضافه‌وزن و فشارخون بالا شود؛ که خود عامل بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله سرطان است. یک اسنک سالم جایگزین، می‌تواند چیپسی باشد که خودتان با روغن زیتون و سیب‌زمینی درست کرده‌اید؛ یا چیپس سیب زمینی را با چیپس موز یا کلم عوض کنید.

منبع: لایف‌هک

 

ثبت دیدگاه