• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

سرطان چیست؟

  • 10 شهریور 1395 - 19:09
سرطان چیست؟

نام «سرطان» برای همه آشناست اما سرطان دقیقا چیست؟

بدن از انواع بسیاری از سلول‌ها ساخته شده که این سلول‌‌ها به شیوه‌ای کنترل‌شده رشد می‌کنند و تقسیم می‌شوند تا سلول‌های بیشتری تولید کنند که برای سالم نگهداشتن بدن لازم است.

هنگامی که این سلول‌ها پیر یا آسیب‌دیده می‌شوند، می‌میرند و با سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند اما گاهی این فرآیند منظم به هم می‌خورد و ماده ژنتیکی یا DNA سلول ممکن است آسیب ببیند یا تغییر کند و در آن جهش‌هایی رخ دهد که بر رشد و تقسیم طبیعی سلول اثر بگذارد.

هنگامی که این واقعه رخ می‌‌دهد، این سلول‌ها وقتی که باید بمیرند، نمی‌میرند و سلول‌های جدیدی تشکیل می‌شوند که بدن به آنها نیازی ندارد. این سلول‌های اضافی ممکن است توده‌ای بافت  را تشکیل دهند که تومور نامیده می‌شود.

همه تومورها سرطانی نیستند؛ تومورها ممکن است خوش‌خیم یا بدخیم باشند البته باید دانست که توموهای خوش‌خیم سرطانی نیستند آنها را در اغلب موارد می‌توان برداشت، بدون اینکه عودکردنی در کار باشد.

تومورهای بدخیم سرطانی هستند، سلول‌های این تومورها می‌توانند به بافت‌های مجاور  تهاجم کنند و به سایر بخش‌های بدن گسترش یابند که این گسترش سرطان از یک بخش بدن به بخش دیگر “متاستاز” نامیده می‌شود.

علل سرطان

می توان از علل شیوع سرطان به سیگار، قلیان، مواد مخدر، مصرف الکل، مصرف بیش از حد گوشت قرمز و غذاهای چرب و پرکالری، چاقی مفرط ، عدم فعالیت، مصرف کم میوه و سبزیجات ،اشعه، آلودگی‌ هوا و محیط زیست، سموم شیمیایی، استرس، غذاهای کنسروشده، عدم مصرف ریز مغزی‌ها مانند قرص‌های زینک،کلسیم و ویتامین‌ها و… اشاره کرد.

سرطان‌ها در ایران

سرطان معده، سرطان ریه، پستان، روده بزرگ و پروستات پنج سرطان شایع کشور محسوب می‌شوند. با رعایت موارد ساده و جدی گرفتن علائم، می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری و یا در مراحل اولیه ابتلا، آن را شناسایی کرد.

چرا مردان بیشتر از زنان بر اثر سرطان می‌میرند؟

تصورات رایج که از مردان افرادی قدرتمند با روحیه ساخته است، موجب شده که آنها در مواجهه با هر بیماری دیرتر به پزشک مراجعه کنند. در واقع، بر خلاف زنان که اغلب پس از مشاهده اولین نشانه‌های درد ترجیح می‌دهند با دکتر مشورت کنند، مردان نسبت به این مسأله تمایل چندانی ندارند. به همین خاطر، آنها نشانه‌های بیماری خود را انکار می‌کنند و این مسأله در خصوص بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان می‌تواند موجب مرگ آنها شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

 

ثبت دیدگاه