• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

سرب در تنباکوهای معطر؛ سرطان‌زا بودن این تنباکوها قطعی است

  • 13 شهریور 1395 - 21:41
سرب در تنباکوهای معطر؛ سرطان‌زا بودن این تنباکوها قطعی است

دکتر خسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار گفت: براساس آمار و تحقیقات صورت گرفته، در تنباکوهای معطر تا ۵۰ برابر حد مجاز سرب پیدا شده و برهمین اساس این تنباکوها قطعا سرطان‌زا هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر خسرو صادق نیت با اشاره به ترکیبات سرطانی موجود در قلیان‌های معطر میوه‌ای تاکید کرد: کیفیت تنباکوهای قلیان بسیار پایین است و آب موجود در قلیان نمی‌تواند مواد مضر را در خود حل کند، زیرا ترکیبات این مواد حلال در آب نیست و عملا فضا را برای استنشاق بیشتر این مواد آماده‌تر می‌کند.

صادق نیت از “بنزن” به عنوان خطرناک‌ترین حلال صنعتی در تنباکوهای اسانس‌دار نام برد و افزود: بنزن، مهم‌ترین عامل در بروز سرطان خون است. دود قلیان از طریق پوست نیز قابل جذب است، لذا کودکان نباید در معرض دود سفید قلیان قرار گیرند.

وی با انتقاد از اینکه مصرف قلیان در کشور خانوادگی شده است، ادامه داد: مصرف یک وعده قلیان برابر با دود کردن ۱۰۰ نخ سیگار و به عبارتی پنج پاکت سیگار است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، صادق نیت افزود: افزایش سرطان ریه در جامعه بدون شک مربوط به مصرف سیگار و قلیان است و در کشور ما سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان برای خرید مواد دخانی مانند سیگار و قلیان خرج می‌کنند و ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز سالانه صرف درمان این افراد می‌شود.

وی یادآور شد: در اماکن عمومی حدود ۲۸ استان کشور قلیانی عرضه نمی‌شود، اما متاسفانه در تهران و چند استان دیگر شاهد عرضه مستقیم قلیان در اماکن عمومی هستیم.

ثبت دیدگاه