• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

پوکی استخوان، یکی از عوارض دوران سالمندی

  • 13 مهر 1395 - 13:12
پوکی استخوان، یکی از عوارض دوران سالمندی

در فرهنگ زندگی ساز اسلام، بر تکریم پیران تأکید بسیار شده است. وقتی دفتر سخنان امامان معصوم را ورق می‌زنیم در این باره اشارات گویای بسیار می‌یابیم. امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «پیران خویش را تکریم و با خویشان خود، رفت وآمد کنید».
ضمن گرامیداشت روز و هفته سالمند به مطلب زیر توجه کنید:

پوکی استخوان یکی از عوارض دوران سالمندیست

با افزایش سن احتمال بروز پوکی استخوان بیشتر می‌شود. علاوه بر سن، یکی دیگر از علل پوکی استخوان «یائسگی» است. بنابراین زنان سالمند بیشتر از مردان سالمند به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند. پس برای جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان توصیه‌های زیر را انجام دهید:

* به طور منظم ورزش کنید. پیاده روی ورزش مناسبی است. ورزش یکی از عوامل مهم برای قرار گرفتن کلسیم در داخل استخوان و محکم شدن استخوان‌ها است. اما در نظر داشته باشید که قبل از آغاز هرگونه تمرین ورزشی برای آگاهی از وضعیت استخوانهای خود با پزشک مشورت کنید.

* همه روزه مواد غذایی حاوی کلسیم، به خصوص لبنیات پاستوریزه کم چربی مصرف کنید. در گروه لبنیات شیر، ماست، پنیر و کشک از منابع خوب کلسیم هستند.

* شیرمنبع خوبی برای کلسیم است. اما به یاد داشته باشید که اضافه کردن چای، پودر نسکافه، پودر کاکائو و قهوه به شیر، از جذب شدن کلسیم آن جلوگیری می‌کند.

* شربت‌های کاهش دهنده اسید معده نمی‌گذارند کلسیم غذا جذب شود. بنابراین از مصرف خود سرانه و غیرضروری آن‌ها خودداری کنید و فقط با تجویز پزشک مصرف نمایید.

* نوشابه‌های گازدارجلوی جذب کلسیم غذا را می‌گیرند. پس تا حدامکان نوشابه‌های گازدار را کمتر مصرف کنید.

* استعمال دخانیات و مصرف الکل برای همه در هر سنی و هر شرایطی ضرر دارد. از جمله عوارض استفاده از آن‌ها، تشدید پوکی استخوان است. بنابراین از مصرف آن‌ها جداً خودداری کنید.

* ویتامین D با افزایش جذب کلسیم در روده‌ها از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. برای تأمین آن هر روز در مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرید. تابش نور خورشید از پشت شیشه تأثیر ندارد.

* برای پیشگیری از حوادث بخصوص جلوگیری از زمین خوردن، در محیط خانه و در خارج از منزل نکات ایمنی را رعایت کنید

شبکه بهداشت و درمان انار
واحد بهداشت خانواده و جمعیت

ثبت دیدگاه