• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه اسرائیل

  • 04 دی 1395 - 12:38
قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه اسرائیل

شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای به پایان‌یافتن شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطین رای مثبت داد.

این قعطنامه شامگاه جمعه ۲۳ دسامبر / سوم دی به تصویب رسید.

 ۱۴ عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند و ایالات متحده آمریکا رای ممتنع داد.

بر اساس این پیش‌نویس، رژیم صهیونیستی ملزم می‌شود «فوراً و به‌طور کامل همۀ فعالیت‌های شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، ازجمله قدس شرقی را متوقف کند».

در این قطعنامه همچنین تاکید شده است: «شهرک سازی اسرائیل بقای راه حل دو کشوری را به شدت به خطر می‌اندازد و مانعی در برقراری صلح است».

دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این رژیم به مفاد قطعنامه‌ای که شورای امنیت برای پایان شهرک‌سازی در اراضی فلسطینیان تصویب کرد، پایبند نخواهد بود.

در این بیانیه آمده است: «اسرائیل این قطعنامه خصمانه و شرم‌‌آور را رد می‌کند و به مفاد آن پایبند نخواهد بود».

این بیانیه همچنین به رأی ممتنع آمریکا در شورای امنیت هم اشاره کرده و در انتقاد از آن آورده است: «آمریکا نتوانست از اسرائیل در برابر این تبانی محافظت کند بلکه حتی در پشت پرده با آن همدستی کرد.»

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، گفت: رای ممتنع به معنی تاکید آمریکا بر تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل، به عنوان راه حل مساله فلسطین است.

ساختن شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی اشغالی فلسطینی یکی از مسائل عمده‌ای است که مذاکرات صلح را با مانع روبه‌رو کرده است.

حدود نیم میلیون یهودی در ۱۴۰ شهرکی زندگی می‌کنند که اسرائیل در زمین‌های اشغال‌شده پس از سال ۱۹۶۷ میلادی/ ۱۳۴۶ شمسی در کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس شرقی ساخته است. این شهرک‌ها مطابق حقوق بین‌الملل غیرقانونی محسوب می‌شوند اما اسرائیل این مساله را قبول ندارد.

ثبت دیدگاه