• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

روحانی: مهم‌ترین بخش انتخابات نه مردم به فریبکاران بود

  • 02 خرداد 1396 - 10:17
روحانی: مهم‌ترین بخش انتخابات نه مردم به فریبکاران بود

اتهام‌های اخیر علیه ایران و مشکلات اقتصادی از محورهای مهم پرسش‌ها در نخستین نشست خبری روحانی پس از انتخابات ۲۹ اردیبهشت بود. روحانی در این نشست رقیبان انتخاباتی خود را به دروغ‌گویی و فریبکاری متهم کرد.

نخستین نشست خبری حسن روحانی پس از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری عصر دوشنبه، اول خرداد برگزار شد و اندکی بیش از ۲ ساعت طول کشید.

روحانی در ابتدای این نشست مشارکت در انتخابات ۲۹ اردیبهشت را بی‌نظیر خواند و تاکید کرد که اگر رأی همه کسانی که در ساعت‌های پایانی در صف ایستاده بودند اخذ می‌شد، شمار رأی دهندگان به ۴۵ میلیون نفر می‌رسید.

او با اشاره به تلاش حامیان ابراهیم رئیسی که در روستاها و شهرهای کوچک مردم را از به خطر افتادن دین‌شان می‌ترسانند تاکید کرد که “دروغ‌گویی‌ها کاری از پیش نبرد”.

روحانی همچنین با ذکر وعده‌های اقتصادی دو نامزد اصول‌گرا مبنی بر چند برابر کردن یارانه‌ها و وعده‌ی دو و نیم برابر کردن اقتصاد ملی توسط محمد باقر قالیباف گفت: «مردم به خوبی اعلام کرده‌اند، ما می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند. مردم به فکر اقتصاد هستند و به درآمد ملی ۲٫۵ برابری تخیلی نه گفتند. نه مردم به فریبکاران بهترین بخش این انتخابات بود.»

“نه” به دخالت نهادها و ارگان‌ها

او که در مبارزات انتخاباتی نیز بارها به طور تلویحی و آشکارا از برخی نهادها و ارگان‌ها به خاطر تخریب دولت و حمایت از رقیبانش انتقاد کرده بود افزود: «مردم ما در این انتخابات به همه نهادها و ارگان‌ها گفتند که هر کس به جای خود و هر کس به کار خود مشغول باشد.»

آقای روحانی گفت مردم به نیروهای مسلح علاقه دارند “اما نمی‌پذیرند که یک نهاد ملی یا به معنایی فراملی به نهادی فروملی و جناحی تبدیل شود”.

او گفت مردم ایران به “پایین آمدن مقام رهبری، سپاه، بسیج و نیروهای مسلح نه گفتند؛ چرا که این‌ها به کل ملت ایران تعلق دارند”.

در ادامه‌ی این نشست خبرنگاران حاضر به طرح پرسش‌های خود پرداختند. موضوع سوال بسیاری از نمایندگان رسانه‌های خارجی سفر اخیر دونالد ترامپ به منطقه و دیدار با پادشاه عربستان و سران کشورهای اسلامی بود که در آن جمهوری اسلامی به بی‌ثبات کردن منطقه و حمایت از گروه‌های تروریستی متهم شده است.

حسن روحانی، نشست رئیس جمهور آمریکا و سران کشورهای اسلامی در ریاض و رایزنی درباره مبارزه با تروریسم را نمایشی خواند و گفت: «کسی که در منطقه در برابر تروریسم ایستاده ملت عراق و سوریه و لبنان بوده است. ملت ایران از طریق دیپلمات‌ها و مستشاران نظامی به این ملل و ملل دیگر کمک کرده و خواهد کرد.»

بیشتر پرسش‌های خبرنگاران داخلی حول مسائل اقتصادی می‌چرخید و به راه‌حل و برنامه‌های دولت دوازدهم برای مقابله با معضلاتی نظیر بیکاری مربوط می‌شد.

روحانی می‌گوید دولت آینده برای حل مشکلات جوانان طرح‌هایی، از جمله “طرح تکاپو و کارورزی” در نظر گرفته و تلاش می‌کند اجرای این طرح‌ها در ۱۰۰ روز نخست دولت دوازدهم آغاز شود.

شرط لغو تحریم‌های غیرهسته‌ای

حسن روحانی در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود گفته بود که در صورت پیروزی تلاش خواهد کرد تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران نیز لغو شود.

او در نشست خبری اول خرداد ماه در این باره گفت، این کاری دشوار اما شدنی است به این شرط که “همه پای کار بیایند و رهبری هدایت این موضوع را بر عهده بگیرند”.

روحانی پس از توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز از صرورت برجام‌های دو و سه برای حل باقی مشکلات ایران با غرب سخن گفته بود که بلافاصله با برخی مخالفت ها روبرو شد.

او می‌گوید مهم‌ترین پیام مشارک بالا در انتخابات ۲۹ اردیبهشت این بوده که مردم راه تعامل و آرامش را انتخاب کردند زیرا آگاه‌اند که حل مشکلات اقتصادی و بیکاری نیازمند سرمایه‌گذاری است و جذب سرمایه‌گذاری نیز “در سایه امنیت و آرامش، آزادی و تعامل سازنده با جهان” امکان‌پذیر است.

مردم را باور کنید

روحانی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره پیام انتخابات مردم تاکید کرد: «مردم ما خواستند بگویند ای همه مسئولین، مردم را باور کنید. مردم یعنی دموکراسی.»

او افزود: «ما خواستیم به جهانیان بگوییم که ما خواستار تعامل مشترک هستیم و پیشرفت منطقه و جهان بدون هماهنگی و همزیستی مسالمت‌آمیز قابل دسترسی نیست. پیام انتخابات ما همبستگی ملی و گفت‌وگوی بین‌المللی  بود.»

روحانی در یکی از سخنرانی‌های پیش از انتخابات  به طور تلویحی گفته بود که برای تحقق برخی وعده‌هایش و رویاروی با نهادهای پرقدرتی که حاکمیتی محسوب می شوند باید از پشتیبانی مردمی قوی‌تری برخوردار باشد.

او افزود: «مردم ما خواستند بگویند هیچ کس حق ندارد سلیقه خود را به دیگران تحمیل کند و همه باید تابع قانون باشیم و هیچ فرد و نهادی، فرای قانون نمی‌شناسیم و سلیقه ها بجای خود محترم است اما تحمیل سلیقه معنا و مفهوم ندارد.»

درباره حصر: در چارچوب قانون اساسی حرکت می‌کنیم

آقای روحانی به خبرنگاری که درباره موضع صریح او درباره حصر رهبران جنبش سبز پرسید، پاسخ چندان صریحی نداد.

او گفت: “قوه مجریه و مقننه مسئولیت‌هایی دارند، ما در چارچوب قانون اساسی حرکت می‌کنیم. من نسبت به حقوق تک‌تک ایرانیان حتی ایرانیان خارج از کشور مسئولم.”

“من هر جا ببینم حق هر ایرانی در داخل و خارج مورد تعرض قرار گرفته در حد توانم اقدام خواهم کرد. از طریق مکاتبه مستقیم و از طریق جلسات دنبال خواهم کرد. اجرای منشور حقوق شهروندی از برنامه‌های دولت دوازدهم است در این زمینه حق همه مردم برای من حائز اهمیت است.”

“کابینه کمی جوان‌تر می‌شود“

حسن روحانی درباره احتمال تغییر در کابینه‌اش گفت: کابینه دوازدهم کمی جوان خواهد شد.

او گفت در هیئت دولت توصیه کردم به کار گرفتن جوانان و بانوان با نیروی جوان و فعال ما در سراسر کشور بتوانیم هم دولت کارآمدتری داشته باشم و هم حرکت پرشتاب‌تری به سمت اهداف ملی داشته باشیم”.

آقای روحانی همچنین گفت دولت او از نظر کاندیداهای دیگر و احزاب دیگر استفاده می‌کند و افزود “حتما در میان حرف‌های آنها حرف‌هایی است که قابل بهره‌برداری است”.

حسن روحانی درباره فضای جامعه گفت نشاط با انقلاب و دین مغایرتی ندارد و بدون آن که مخاطب خود را مشخص کند گفت: “همان طور که در این هفته آخر با مردم رفتار کردید در این چهار سال رفتار کنید… همین مردم باید کشور را بسازند، همین جور با مردم رفتار کنیم و احترام بگذاریم، مردم مراقب دین خود، اخلاق و خانواده خود هستند.”

رئیس جمهور ایران در پاسخ به سوالی درباره “نهادهای فراقانونی” در حوزه اقتصادی و مشکل دولت در برخورد با این نهادها گفت: “ما دو کار اساسی باید انجام دهیم. اقتصاد و فرهنگ و مسائل اجتماعی را به مردم بدهیم… مردم همه جا بهتر از دولت عمل می‌کنند… دوم مساله شفافیت است. همه چیز باید شفاف شود. گزارش‌ها باید در اختیار مردم قرار بگیرد.”

“هروقت لازم باشد موشک آزمایش می‌کنیم”

رئیس‌جمهور ایران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا که از رئیس جمهور ایران خواسته کاری کند ایران موشک آزمایش نکند و از حمایت از حزب‌الله و گروه‌های دیگر در منطقه دست بردارد، گفت: “این حرف‌ها رویاسازی آن‌هاست. مردم ما برای رفع نیازهای خود نه از کسی می‌پرسند و نه از کسی اجازه می‌گیرند. مردم ما تصمیم گرفتند که مقتدر باشند و موشک و سلاح ما برای صلح است و اگر ساخته نشود یک عده دچار اشتباهات محاسباتی می شوند که قبلا هم شدند و در منطقه آشوب آفریدند.”

آقای روحانی افزود: “مسئولان آمریکا بدانند که ما هر زمان به تست موشک نیاز داشته باشیم، تست می‌کنیم و منتظر آنان نخواهیم نماند. ما برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را پذیرفتیم که قدرت دفاعی‌مان را از دست ندهیم و آن را حفظ کنیم. من به آن آقا می گویم که برود و قطعنامه ۲۲۳۱ را بخواند.”

ثبت دیدگاه