• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

ادامه واکنش ها به حرکت تندروها در روز قدس

  • 03 تیر 1396 - 11:18
ادامه واکنش ها به حرکت تندروها در روز قدس

تحلیل صادق زیباکلام از حرکت خیابانی مخالفان روحانی

صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در روزنامه اعتماد در خصوص شعارها علیه روحانی در روز قدس نوشت:

?واقعیت این است که در رابطه با اتفاقات روز گذشته و حمله عده‌ای به رییس‌جمهور در مراسم روز قدس، به نظر می‌رسد یک سری از جریانات تندرو که در انتخابات ٢٩ اردیبهشت با توجه به حجم سنگین حملاتی که در دوران انتخابات علیه آقای روحانی صورت گرفته بود (چه توسط تریبون‌هایی که در اختیارشان هست و چه توسط نامزدهای اصولگرا (آقایان رییسی، قالیباف و میرسلیم) امیدوار بودند که روحانی پیروز انتخابات نباشد و فکر می‌کردند آقای رییسی باید بخت و اقبالی داشته باشد.

?تصورشان این بود که در بدترین حالت انتخابات به دور دوم برود. و تصور نمی‌کردند ایشان رای سنگین ٢۴ میلیون را به دست بیاورد و در دور اول کار را تمام کند. اما این اتفاق افتاد. بعد از ٢٩ اردیبهشت این حالت بغض و کینه از آقای روحانی به واسطه این ٢۴ میلیون رای کاملا مشهود است و پذیرش آن برای‌شان سخت است. آنقدر که نمی‌توانند بغض و کینه خودشان را مخفی کنند چه در نمازجمعه‌ها و سخنرانی‌ها و چه در مناسبت‌هایی مانند روز قدس. آقای روحانی در یکی دو سخنرانی خودش اشاره کرد که میزان باید رای ملت باشد و این باعث شد بغض و کینه جرایانات تندرو بیشتر هم بشود.

?تلاش عده‌ای برای شباهت‌سازی وضعیت آقای روحانی با بنی‌صدر نمی‌تواند قیاس چندان درستی باشد. دو تفاوت اساسی بین وضعیت آقای روحانی و بنی‌صدر وجود دارد. نخستین و مهم‌ترین آنها این است که اکثریت قریب به اتفاق مجلس اول در سال ۶٠ با توجه به حوادث و رویدادهای آن زمان مخالف بنی‌صدر بودند. در حالی که فکرنمی کنم مجلس دهم حتی اگر کار بالا بگیرد و مجلس ایشان را استیضاح کند شاید تعدادی از اصولگرایان رای به برکناری او بدهند و معتقدم جدا از فراکسیون امید بسیاری از اصولگرایان میانه رو در فراکسیون مستقلین از آقای روحانی حمایت خواهند کرد.

?نکته دوم اینکه در سال۶٠ بنی‌صدر پایگاه مردمی‌اش را کاملا از دست می‌دهد در حالی که آقای روحانی یک ماه قبل ٢۴ میلیون رای آورد و کسر قابل توجهی از این ٢۴ میلیون همچنان از او حمایت می‌کنند یا دست کم دلیلی نمی‌بینند که ایشان برکنار شود. لذا معتقدم این قیاس وارد نباشد. البته امیدوارم کار به اینجا کشیده نشود و مسوولان اصولگرا طرفداران تندرو خودشان را بتوانند مهار کنند.

?علاوه بر اینها من فکر می‌کنم بخشی از این تشنج‌ها به تشکیل کابینه جدید برمی‌گردد. به هر حال با توجه به رای بالای آقای روحانی و با توجه به اینکه مجلس دهم به مقدار زیادی با آقای روحانی همراه است تندروها می‌خواهند کاری کنند ایشان نتواند گزینه‌هایی که خودش می‌خواهد را وارد کابینه کند و باز هم می‌خواهند همان داستان‌های نخ‌نما شده فتنه را مطرح کنند تا آقای روحانی مجبور شود در انتخاب گزینه‌های دولت جدید به سمت نیروهای مستقل‌تر و کارآمدتر و اصلاح‌طلب‌تر نرود و کابینه ایشان با معیارهای اصولگرایان تندرو فاصله زیادی نداشته باشد.

*****

وقتی تندروها با توهین به روحانی داستان راهپیمایی روز قدس را تغییر دادند

?قرار بود در روز قدس پیام نفرت مردم ایران از اسرائیل و همراهی آنها با مردم فلسطین به جهان مخابره شود. عده‌ای اما داستان را عوض کردند. آنها با دیدن مسئولان کشور شروع به دادن شعارهای تند و توهین آمیز کردند. آنها رییس جمهور را فتنه گر و غیرانقلابی خطاب کردند، همین افراد جهانگیری و مطهری را هم ضد انقلاب و فتنه گر خواندند. به همین راحتی داستان روز قدس تغییر پیدا کرد. دیگر رسانه‌ها شعار مرگ بر اسرائیل مردم را مخابره نکردند بلکه شعار مرگ بر فتنه گر تبدیل به تیتر بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی شد.

?شعارهای این افراد یعنی اینکه ۵۶ درصد مردم در انتخابات به کسی رای دادند که فتنه گر و ضدانقلاب است. یا مردم تهران در اسفند ۹۴ و در انتخابات به کسی رای دادند که ضد انقلاب است. امروز اسحاق جهانگیری در حالی ضدانقلاب معرفی شد که مقام معظم رهبری بارها و بارها از زحمات او در دولت تقدیر کرده بودند.

?در همین ارتباط مقام معظم رهبری در دیدار با بسیجیان می فرمایند: « مراقب باشید، مواظب باشید، نمی شود هر کسی را بمجرد یک خطائی یا اشتباهی گفت منافق؛ نمیشود هر کسی را بمجرد اینکه یک کلمه حرفی برخلاف آنچه که من و شما فکر میکنیم، زد، بگوئیم آقا این ضد ولایت فقیه است در تشخیصها خیلی باید مراقبت کنید.» (در دیدار جمع کثیری از بسیجیان کشور ۱۳۸۸/۰۹/۰۴ ) /عصر ایران

******

روزنامه جوان: حزب الله باید از شعاردهندگان علیه رئیس جمهور که عده ای سطحی نگرند اعلام برائت کند

روزنامه اصولگرای جوان در سرمقاله خود نوشت:

▫️ماجرای شعار علیه رئیس‌ جمهور از دو منظر نکوهیده است؛ اول اینکه متأسفانه عده‌ای سعی می‌کنند آن را به حساب تبیین اخیر مقام معظم رهبری بنویسند و در مقابل عده‌ای سطحی‌گرا بدون تحلیل مسئله، به مصداق‌‌سازی روی‌آوردند. آنچه مقام معظم رهبری درباره سال ۹۵ فرمودند، استفاده از تجربیات تاریخی برای تقویت منطق هشدار بود. قاعده پیشگیری از دو‌قطبی‌سازی و اصرار بر وحدت ملی سیره ۲۸ساله مقام معظم رهبری است. عدم دو‌قطبی‌سازی جامعه اینقدر برای ایشان مهم است که عدم ورود رئیس‌جمهور سابق به گردونه انتخابات را با آن مفهوم‌سازی کردند و مانع حضور او شدند.

▫️دوم اینکه راهپیمایی روز قدس نماد و نشان یکپارچگی ملت ایران علیه صهیونیست‌ها و حامیان آنان است. حزب‌الله از این جماعت «خود تکلیف‌گرا» یا «سرخود تکلیف‌گرا» خصوصاً‌ در پروسه مردم‌سالاری کم ضربه نخورده است و باید در اولین فرصت برائت خود را با صدای رسا ابراز کند.

*****

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی نوشت:

▪️اگر نظام صدها گام استوار و محکم بسوی ثبات و پیشرفت بردارد، یک اظهار نظر یا موضع نسنجیده مدیران می‌تواند آن را خدشه‌دار کند. اصولا چند صدایی سیاست گذاران کشور معضل آزار دهنده سال‌های اخیر بوده است که متاسفانه رو به افزایش است و بویژه پس از اعلام نتیجه #انتخابات اخیر به اوج خود رسیده به نحوی که اگر کسی بخواهد فقط مصادیق آنها را بنویسد خود فهرست بلند بالایی می‌شود.

▪️به نظر می‌رسد این فضای ناخوشایند ریشه در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و مقاومت‌های کشدار مخالفان #روحانی در قبال پذیرش نتیجه‌ای است که همه تلاش خود برای رقم خوردن عکس آن به کار گرفته بودند. حال که تصمیم مردم خلاف میل و انتظار آنها بوده باید به هر وسیله‌ای برای تخریب این نتیجه متوسل شد حتی دو قطبی کردن بی‌سابقه متولیان امور کشور و رو در رو قرار گرفتن آنها؟ امروز مشاهده صحنه‌هایی از شعاردهی افراد سازمان یافته بر علیه آقای روحانی مرا بیاد همین صحنه‌ها در زمان مرحوم هاشمی انداخت. همه این‌ها افرادی شناخته شده و قابل پی‌گرد هستند.

ثبت دیدگاه