• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

عباس عراقچی : تحریم‌های کنگره آمریکا علیه سپاه جدید نیست

  • 08 مرداد 1396 - 9:42
عباس عراقچی : تحریم‌های کنگره آمریکا علیه سپاه جدید نیست

عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری برجام در برنامه «نگاه یک» درباره برجام و مصوبه اخیر کنگره آمریکا در تمدید تحریم ایران گفت: تحریم‌هایی که کنگره آمریکا علیه سپاه تصویب کرده، جدید نیست

?تحریم‌ها منافع ما را به خطر انداخته اما گشایش‌های برجام را به خطر ننداخته. این نظر بنده است اما تصمیم با بنده نیست.

?برجام کارش این نبوده که دشمنی بین ایران و آمریکا را کاهش دهد و بین دو کشور پیمان مودت ایجاد کند

?قانون جدیدی که کنگره آمریکا تصویب کرده ادامه دشمنی های آمریکاست.

?آمریکا اگر سپاه را تحریم نمی‌کرد باید می پرسیدید در پشت پرده چه کرده‌اید که آمریکا با ما دشمنی ندارد؟

?آمریکایی‌ها الان که به سراغ سپاه نرفته‌اند، سپاه سال‌ها در تحریم بوده. تاکنون سپاه به بهانه موشکی تحریم بود و سپاه قدس به بهانه تروریسم اما اکنون کل سپاه به بهانه تروریسم تحریم شده است.

?وقتی آمریکا اسامی سرداران عزیز ما را مانند سردار سلیمانی و سردار جعفری و… در لیست تحریم می‌آورد اتفاقا موجب افتخار این عزیزان است. این‌ها که اصلا به آمریکا سفر نخواهند داشت و اموالی هم که در ایران به آن صورت ندارند چه برسد به اینکه در آمریکا داشته باشند.

?قانونی که کنگره آمریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی تصویب کرده ۷۰ صفحه است که ۹ صفحه‌اش مربوط به ایران، حدود ۲۰ صفحه مربوط به کره شمالی و بیش از ۴۰ صفحه‌اش مربوط به روسیه است.

?درباره آنها تحریم نفتی را مطرح کرده اما درباره ایران بخاطر برجام نتوانسته تحریم نفتی را مطرح کند.

?اینکه کنگره آمریکا و رئیس‌جمهور و… بسیج می‌شوند که ما را به این شکل تحریم کنند نشان می‌دهد که ما با برجام قدرتمندتر شدیم.

?وقتی آمریکا اسامی سرداران عزیز ما را مانند سردار سلیمانی و سردار جعفری و… در لیست تحریم می‌آورد اتفاقا موجب افتخار این عزیزان است. این‌ها که اصلا به آمریکا سفر نخواهند داشت و اموالی هم که در ایران به آن صورت ندارند چه برسد به اینکه در آمریکا داشته باشند.ترامپ کلا به دنبال برهم زدن برجام است و میخواهد تمام هزینه برهم زدن آن را به گردن ایران بیاندازد

?ما حتما در زمین آقای ترامپ بازی نخواهیم کرد و به تحریم های آمریکا واکنش هوشمندانه خواهیم داد.

?«مادر تحریم‌ها» در کنگره امریکا قادر نشده تحریم‌هایی که بر اثر برجام برداشته شده را برگرداند. ما هنوز به نقطه‌ای که منافع‌مان از رفع تحریم‌ها کاهش یابد نرسیده‌ایم.

?رهبر انقلاب فرموده‌اند «وضع» تحریم‌های جدید نقض برجام است اما اکنون تحریم جدیدی وضع نشده بلکه اشخاصی به لیست تحریم‌های قبلی افزوده شده‌اند. این قانون شخص‌محور است و اشخاص را به تحریم‌ها اضافه می‌کند.

?اینکه آیا اضافه شدن اشخاص به لیست تحریم‌ها وضع تحریم محسوب می‌شود یا نه را به هیئت رسیدگی ارجاع دادیم و تاکنون نظرشان این بوده که تحریم جدید نیست.

?در حال حاضر برجام آن کارهایی که باید برای ایران می‌کرد را انجام داده و موانع را برداشته است از قبیل برداشتن مانع فروش نفتف مانع سرمایه گذاری خارجی در نفتف مانع خرید کشتی، مانع خرید هواپیما و…

?در حوزه بانکی و مالی هنوز وضعیت به حالت عادی بازنگشته که دلیلش غیر از برجام از قبیل تحریم‌ها اولیه و ضعف ساختاری است که باید رییس بانک مرکزی توضیح بدهد.

 

ثبت دیدگاه