• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

استاندار فارس: یکی از الزامات برای مداحان، مطالعه است

  • 28 دی 1399 - 19:18
استاندار فارس: یکی از الزامات برای مداحان، مطالعه است

استاندار فارس یکی از الزامات برای مداحان را با توجه به شرایط کنونی و ذهن کاوشگر مخاطبان، مطالعه داتست و گفت: اگر مداحان مطالعه نداشته باشند قطعا در دنیای اطلاعات امروز با مشکل مواجه می شوند.

پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس به نقل از دکتر عنایت الله رحیمی در دیدار با اعضای کانون مداحان و شاعران آیینی استان فارس افزود: در عصر اطلاعات هر مطلبی که بیان شود مردم و مخاطبان  آن را طبق منشا و خاستگاه آن بررسی می کنند  و با یک جست و جوی ساده به دنیایی از اطلاعات دست می‌یابند.
 استاندار فارس ابراز داشت: مداحی حرفه و فعالیتی  ارزشمند است که نیازمند داشتن بانک واژگان و اطلاعات مفید است تا در بیان فی البداهه  مطلب در میان جمع های بزرگ مردمی اثر گذاری خود را داشته باشد.
وی اظهار داشت: به همین دلیل لازم است که مداحان به سمت و سوی اصل مطالب و واقعیت هایی که در مباحث نهفته است  پیش بروند و با بیان و لحن مناسب  آنها را برای مردم مطرح کنند.
 رحیمی ادامه داد:  پایداری هر کشوری متاثر از پایداری فرهنگی آن است و مداحان یکی از پایه های پایداری فرهنگی کشور هستند؛ از گذشته های دور تاکنون مداحی به عنوان  یکی از تاثیرگذارترین مباحث در ذهن ما نقش بسته و ماندگار است.
وی بیان کرد: مداحی در طول تاریخ  با داشتن چارچوب مشخصی  در همه مراسم ها و روزهای به یاد ماندنی  اثر گذاری برای ملت به همراه داشته است  و از  گذشته تاکنون همزمان با  ماه های محرم و رمضان افراد با عشق و علاقه دل به مداحی ها  و ادعیه می سپردند.
استاندار فارس اضافه کرد: مداحی از نظر روانشناسی بر روح و روان بسیار تاثیرگذار است؛ به گونه ای که روح و قلب را تلطیف می کند.

به گفته استاندار فارس مداحی ها  طی سه دهه اخیر رشد و  بالندگی مثبتی داشتند  و توانستند  در زندگی روزمره مردم نقش ایفا کنند.
استاندار فارس با بیان اینکه خاستگاه شخص مهم است یعنی مداح اول باید خودش را  متخلق به  اخلاق اسلامی  کند  اضافه کرد : قطعا شان و جایگاه اشخاصی که   در این حرفه کار می کنند  اول باید  توسط خودشان حفظ شود  امری که با تمسک به اخلاق اسلامی و روحیه برادری و صفا و صمیمت  که بین آحاد مردم ایجاد می‌کنند محقق می شود  هر چند این ضرورت مورد نیاز مداحان، نیازمند تمرین و آموزش  است.

 استاندار فارس  عنوان کرد:آشنایی  با سبک های مختلف  ادبیات ، تاریخ اسلام و آشنایی با  نت های موسیقی سنتی در بیان مداحی اثر گذاری در روح مخاطب  دارد.

 رحیمی ورود مداحان  به چارچوب هایی سیاسی و جناحی را افول کار  آنها دانست و گفت: مداحان باید چتری برای همه مردم باشند ؛ بنابراین ورود به مباحث جناحی در  دامنه فراگیری و  اثر گذاری آنها موثر  است.
 استاندار فارس ضمن اشاره به مشکلات مداحان عنوان کرد: با توجه به اینکه  اقدام مداحان  با هدف ترویج دین و شعائر اسلامی است می توانیم از محل نیت واقفان و اداره کل تبلیغات اسلامی بخشی از مشکلات مالی این قشر را برطرف کنیم. 

او عنوان کرد: مداحان باید درخواست های خود را توسط اداره کل  تبلیغات اسلامی  در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان  برای تخصیص اعتبارات فرهنگی بیان کنند.

ثبت دیدگاه