• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

نبود تحریم میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فارس را چند صد برابر می‌کند

  • 11 بهمن 1399 - 8:02
نبود تحریم میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فارس را چند صد برابر می‌کند

استاندار فارس با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فارس در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ سه برابر شده است، گفت: اگر شرایط تحریمی نبود، چند صد برابر شرایط فعلی سرمایه در فارس جذب می‌شد.

عنایت‌الله رحیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص دلایل موفقیت فارس در کسب رتبه نخست جذب سرمایه‌گذاری خارجی افزود: سرمایه ترسو است و معمولا جایی می‌رود که امنیت داشته باشد و سرمایه‌گذار نیز انسان عاقل و باذکاوت و تیزهوشی هست و جایی می‌رود که سودآوری و امنیت لازم را برای سرمایه‌اش داشته باشد.
وی امنیت، وحدت و انسجام را یکی از نمودهایی دانست که می‌تواند مورد ارزیابی سرمایه‌گذار قرار گیرد و اظهارکرد: زمانی که سرمایه‌گذار ببیند در منطقه‌ای جنگ و دعوا نیست و تصمیم‌ گیرندگان آنجا تعارض و درگیری‌ ندارند، آن منطقه را به عنوان یک منطقه امن ارزیابی می‌کند ضمن اینکه زیرساخت‌ها، پتانسیل‌ها و مزیت‌های نسبی آن منطقه نیز برای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
استاندار فارس گفت: زمانی که برجام امضا شده بود سرمایه‌گذاری استان رشد قابل توجهی داشت که در طول تاریخ کشور این اتفاق نیفتاده بود؛ بعد از آن افتی داشتیم و در سال ۹۷ و ۹۸ مجدد شروع به جذب سرمایه‌گذاری خارجی کردیم و میزان سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بیش از ۲ برابر رشد داشت و ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۹ بیش از سه برابر سال ۹۸ سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده است.
وی ادامه داد: البته ظرفیت جذب سرمایه‌گذاری استان فارس خیلی بیشتر از این‌هاست اما تحریم‌ها و تهدیدهای ایجاد شده برای کشور مقدار زیادی جلو این کار را گرفته است وگرنه فارس در حوزه معدن، کشاورزی، گردشگری، گردشگری سلامت، صنعت و حمل و نقل پتانسیل‌های بسیار خوبی دارد.
نماینده عالی دولت در استان فارس با با اشاره به رتبه نخست جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور توسط این استان گفت: البته روند مطلوب نیست چرا که اگر شرایط تحریم‌ها نبود ما باید چند صد برابر چیزی که امروز جذب می‌کنیم، جذب می‌کردیم اما با این شرایط ما نسبت به سال گذشته سه برابر جذب سرمایه خارجی داشتیم.
میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در استان فارس از ابتدای سال ۹۹ تاکنون نسبت به سال گذشته افزون بر سه و نیم برابر شده است.
از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع چهار طرح سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در قالب ۲۰ پروژه به ارزش بیش از ۶۸۵ میلیون دلار در استان فارس اجرایی شده است در حالی که  این عدد در سال ۹۸ کمی بیش از ۱۸۱ میلیون دلار بود.
    
روند احیای واحدهای تعطیل شده و نیمه تعطیل در فارس ادامه دارد
رحیمی در ادامه درباره اقدامات صورت گرفته برای فعال سازی واحدهای تعطیل شده و نیمه تعطیل استان فارس گفت: این سوال در ارتباط با وضعیت اقتصادی و اجتماعی هم بین المللی و هم ملی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: اگر در سال های قبل از برجام خودمان را سرزنش می‌کردیم که چرا ۱۰ واحد تعطیل شده است با این شرایط اگر ۱۰۰ واحد تعطیل شود باید به اندازه آن ۱۰ واحد خودمان را سرزنش کنیم چون قسمتی از این موضوع در ید و اختیار داخل نیست و متاثر از تصمیم‌های بین المللی است که ما نیز در این زمینه با معضلات و تنگناهای مختلفی براثر تحریم مواجه هستیم.
استاندار فارس با بیان اینکه برای غلبه بر این شرایط تلاش‌های بسیار ارزنده‌ای در دولت تدبیر و امید صورت گرفته است، گفت: در زمینه سودهای بانکی، جرایم بانکی، ارایه تسهیلات بانکی و کاهش بروکراسی اداری اقداماتی خوبی شده است.
رحیمی افزود: مجوزهای بدون نام و تشکیل و ایجاد پنجره واحد از جمله اقدامات است، همچنین اورژانس صنعت راه‌اندازی شده که ۲۴ ساعته در خدمت صنایع قرار دارد.
وی ادامه داد: در زمینه امورگمرکی، تامین اجتماعی، واگذاری زمین و زیرساخت‌ها فعالیت های بسیار خوبی را انجام داده‌ایم که مشهود است.
استاندار فارس گفت: تلاش شد تعدادی از واحدهای در حال تولید که به ظرفیت اسمی خود نرسیده بودند، افزایش تولید داشته باشند؛ تعدادی از واحدها نیز نیمه تعطیل بودند که تلاش شد با در اختیار گذاشتن سرمایه در گردش و استمهال وام‌ها و دادن فرصت برای بازپرداخت و کاهش جرایم به فعالیت برگردند.
رحیمی بیان کرد: تعدادی از واحدها نیز توسط بانک‌ها تملک شده بودند یا وجود اختلاف بین سرمایه‌گذاران و شرکای این واحدها منجر به تعطیلی آن‌ها شده بود که با هماهنگی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید یا در کارگروه‌های دیگری مثل کارگروه گفت و گوی بخش خصوصی و دولت تصمیماتی اتخاذ و منجر به رونق این‌ واحدها شد.
وی ادامه داد: البته هنوز نیز واحدهایی هستند که در تلاش هستیم که آن ها را مجدد احیا و راه‌اندازی کنیم.

ثبت دیدگاه