• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

فضای رقابتی برای حضور همه طیف های سیاسی در انتخابات فراهم شود

  • 07 اردیبهشت 1400 - 16:24
فضای رقابتی برای حضور همه طیف های سیاسی در انتخابات فراهم شود

 فعال سیاسی و دبیرانجمن جامعه پزشکی استان فارس معتقد است که چنانچه فضای رقابتی برای حضور همه طیف‌های سیاسی در انتخابات خرداد ۱۴۰۰شکل گیرد حتی با وجود برخی مشکلات و تنگناهای اقتصادی می‌توانیم امیدوار به شور و شعف انتخاباتی و حضور مردم در این صحنه حساس باشیم.

اکبر اجرایی، دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: چنانچه فضای رقابتی برای همه گروه های سیاسی که به قانون اساسی پایبند هستند در این عرصه فراهم شود و مردم احساس کنند که می توانند از میان تعداد افراد و گزینه های مختلف ، اقدام به انتخاب آزاد و موثر شخص مورد نظر خود کنند بدون شک می توان امیدوار به افزایش میزان مشارکت مردمی و ایجاد شور انتخاباتی بود.

این فعال سیاسی می گوید: آنچه مسلم است و روند حاکم و همچنین سیر تحولات سیاسی در کشور نیز نشان می دهد این است که فضای انتخاباتی تاکنون آنگونه که در حد انتظار برخی فعالان و کنشگران سیاسی بوده فراهم نشده که البته برخی تحرکات و مشخص شدن داوطلبانی از جناح ها و طیف های مختلف طی روزهای آینده می توان انتخاباتی پرشور و با پیش بینی حضور حداکثری مردم را رقم زد.

اجرایی بر این باور است که البته تحلیل و تفسیر و تبیین فضای کلی انتخابات هم از سوی برخی صاحبنظران و حتی طیف های مختلف سیاسی نیز بر این امر صحه گذاشته که اگر چنین امری تحقق یابد آن انتظار و هدف بلندی که در انتخابات نهفته است و آن هم تاثیر شگرف و امیدوارکننده حضور حداکثری مردم در این صحنه مهم سیاسی است، دست یافتنی خواهد بود.

او بیان کرد: فراموش نکنیم که این شور، شکوه و  اقتدار هم می آفریند و افزایش میزان مشارکت و آرای بالای مردم همچنان که در برخی انتخابات گذشته به خوبی این مهم تحقق یافت سبب بالندگی و عزت روزافزون کشور در عرصه های مختلف خواهد شد.

 او می گوید : محور و وجه مشترک در برداشت ها ، تحلیل ها و نگاه بسیاری از سیاسیون و صاحبنظران و کنش گران سیاسی و حتی از منظر جامعه شناختی نیز تبیین شده این است که همواره تلاقی دو جریان یعنی ایجاد رقابت معنادار میان همه طیف های مختلف سیاسی در کنار مشارکت مردمی می تواند بسترساز توسعه ، استحکام و تداوم بیش از پیش نظام و مصونیت بخش کشور از تلاطم ها و خطرات و فشارها از متن جامعه و یا در عرصه های بین المللی باشد.

دبیر انجمن اسلامی جامعه پزشکی استان فارس می گوید: از فحوای کلام و گفته ها و تحلیل های سیاسیون و صاحبنظران چنین بر می آید تعدد و تکثر کاندیداها بهترین و مناسب ترین راه برای ایجاد یک شور انتخاباتی است و تا حد قابل ملاحظه ای در گرم کردن تنور انتخاباتی و فضای پرامید و همچنین حضور موثر مردم در این صحنه حساس و سرنوشت ساز نقش ایفا کند.

وی بر این باور است که تجربیات انتخابات های گذشته بارها نشان داده که حتی با وجود مشکلات و دغدغه ها و امروز که چالشی فراتر همچون کرونا بر فضای انتخاباتی و امور دیگر سایه افکنده است و بر مشکلات معیشتی مردم نیز دامن زده اما اگر فضا برای حضور همه طیف ها و جریان ها فراهم شود باز هم می توان به آن هدف که همان مشارکت پرشور و مثال زدنی مردم در انتخابات هست، امیدوار بود.

او می گوید: بدون شک هر چه همراهی، همگامی و مشارکت مردم در این عرصه بیشتر باشد به همان میزان که طمع ورزی دشمن را کمتر می کند ، غلبه بر مشکلات، تنگناها و چالش های داخلی از جمله در زمینه مسایل اقتصادی و معیشتی نیز آسان تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم ایران نشان داده اند که در بزنگاه های مختلف و عرصه های حساس همچون انتخابات همواره پشتیبان نظام خود هستند و پشت کشورشان را خالی نمی کنند، گفت: رئیس جمهوری که با پشتوانه عظیم و با ۲۵ یا ۳۰ میلیونی رای مردم انتخاب می شود علاوه بر حضور مقتدرانه و عزتمند در عرصه بین المللی و در هنگامه و مواجهه با دیگر کشورها مقتدرانه از منافع و عزت این کشور دفاع خواهد کرد.

اجرایی ،همچنین به موضوع خلاء محسوس احزاب و تحزب گرایی در کشورمان نیز اشاره کرد و گفت که تحزب واقعی در ایران وجود ندارد و برخی تحرکات در گروه ها و جریان های مختلف سیاسی چندان سنخیتی با حزب و جایگاه واقعی آن ندارد و هنوز این مهم در بین توده های مردمی نهادینه نشده است.

این فعال سیاسی همچنین، برخی مشکلات و چالش های مهم احزاب و عدم نهادینه شدن تحزب گرایی در ایران را یادآور شد و گفت:  ترجیح منافع سیاسی و شخصی و حزبی عملا جاگاه تحزب و حزب گریی را به معنای واقعی در ایران خدشه دار کرده است.

وی می گوید: موضوع تحزب در ایران همه خود دارای ساختار و کارکردی معیوب ومقطعی است و هم البته برخی ساختارهای موجود در کشور اجازه عرض اندام درست فعالیت های حزبی واقعی را به احزاب نمی دهد.
اجرایی که عضو ستاد مدیریت کرونا در استان فارس هست در خصوص امکان الکترونیکی برگزار شدن انتخابات و شرایط خاص کرونایی نیز گفت: تدابیرو تمهیدات لازم نیز اندیشده شده است.

وی بر تشکیل کمیته سلامت و اتخاذ تدابیر لازم با توجه به شرایط کرونایی و تضمین سلامت مردم و همچنین عوامل اجرایی و دست اندرکاران برگزاری انتخابات در ۲۸ خرداد سال جاری نیز گفت: مصوبات و سناریوی های مختلف متناسب با هر شرایطی پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: یکی از مصوبات و تاکیدهای مهم مدیریت ستاد مدیریت کرونا در استان فارس و با هماهنگی ستاد ملی این است که تا زمان برگزاری انتخابات حداقل همه آن تعداد عوامل اجرایی و دست اندرکار این امر واکسینه شوند. البته با وجود واکسینه شدن این افراد همچنان رعایت پروتکل ها و مسایل بهداشتی امری ضروری در همه تجمعات به ویژه در زمان برگزاری انتخابات است که این مهم به طور ویژه و با نظارت کامل و هماهنگی همه اعضای ستاد مدیریت کرونا در دستور کار قرار گرفته است.

اجرایی گفت: از طرفی نیز موضوع تامین وسایل و تجهیزات و اقلام مورد نیاز بهداشتی برای عوامل و برگزارکنندگان امر انتخابات است که این مهم نیز در دستور کار ویژه هم ستاد مدیریت کرونا و هم البته کمیته سلامت و مقابله با کرونا در ستاد انتخابات استان پیش بینی شده است.

عضو ستاد مدیریت کرونا استان فارس اضافه کرد: تست کامل از مردم و همچنین عوامل اجرایی انتخابات نیز از دیگر مصوبات و سناریوهای پیش بینی شده در زمان برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد است که از قبل و با حضور کادر بهداشت و درمان در محل های رای گیری و با بسیج همه نهادهای عضو ستاد مدیریت کرونا انجام خواهد شد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، بیست و هشتم خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

ثبت دیدگاه