• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

نماینده مجلس: شورای ششم، شهردار شیراز را پشت درهای بسته انتخاب نکند

  • 06 تیر 1400 - 14:11
نماینده مجلس: شورای ششم، شهردار شیراز را پشت درهای بسته انتخاب نکند

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اولویت‌های اصلی شورای ششم بعد از آغاز فعالیت انتخاب شهردار است که این کار نباید در پشت درهای بسته انجام شود.

علیرضا پاک فطرت، یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شورای ششم شهر شیراز، نام انقلابیون و نیروهای انقلابی را یدک می‌کشد که نام بزرگی است و بنابراین باید با وحدت و همفکری که بین خود ایجاد می‌کنند یک شهردار توانمند، متخصص، متعهد و کارآمد برای کلانشهر شیراز انتخاب کنند.
وی ادامه داد: اگر شورا در گام نخست و پشت درهای بسته یک شهردار ضعیف را انتخاب کند و یا کسی شهردار را به آنها تحمیل کرد در آینده آنها هستند که باید پاسخگوی انتخاب خود باشند و قطعا با مشکل مواجه خواهند شد.
او اظهار داشت: شورا باید فرد یا افرادی را که به عنوان شهردار در نظر دارد در معرض دید مردم قرار دهد و از با دقت و مشورت و بهره گیری از نظر کارشناسان و با کمک مردم نسبت به انتخاب شهردار آینده اقدام کند.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: اداره امور شهر با سیاست پیش نمی‌رود، شهردار نباید یک فرد سیاسی باشد بلکه باید سیاست را بداند و بشناسد و از آن در جهت پیشبرد برنامه‌ها و اهداف و عمران و آبادانی شهر استفاده کند.
پاک فطرت افزود: این شورا وظیفه سنگینی در زمینه انتخاب شهردار آتی شیراز بر عهده دارد چرا که هرگونه اقدامی در این زمینه به پای نیروهای انقلابی نوشته می‌شود و از طرفی هرگونه اشتباه در این زمینه و انتخاب شهرداری ضعیف و ناکارآمد، حداقل ۲ سال از عمر شورا را هدر می‌دهد چرا که نمی‌توان شهردار را در صورت ناکارآمدی به سرعت تغییر داد.

یکی از وظایف شوراهای اسلامی شهر که در ماده ۸۰ قانون شوراها ذکر شده انتخاب شهردار برای مدت چهار سال است.
شورای اسلامی شهرها موظفند پس از رسمیت یافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام کند.
نصب شهرداران در شهرهای با جمعیت افزون بر ۲۰۰ هزار نفر و مراکز استان بنا به پیشنهاد شورای شهر و با حکم وزیر کشور و در سایر شهرها به پیشنهاد شورای شهر و با حکم استاندار صورت می‌گیرد.
شورای اسلامی شهر شیراز ۱۳ عضو اصلی و هشت عضو علی البدل دارد که در جریان انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به ترتیب محمدتقی تذروی، سید ابراهیم حسینی، مهدی طاهری، غلامعلی ترابی، سید احسان اصنافی، محمدحسن اسدی، علی رضا اسکندری، رضا محمدیان، مهدی نصیری قرقانی، علی اکبر سلطانی، محمد فرخ زاده، مسعود زارعی و افسانه خواست خدایی از فهرست‌های انتخاباتی اصولگرایان به عنوان منتخبان اصلی انتخاب شدند.
از منتخبان اصلی شورای اسلامی شهر شیراز، محمد حسن اسدی، رضا محمدیان و محمد فرخ زاده از فهرست انتخاباتی با عنوان شورای متخصصین انقلابی و به اختصار “شما” ( با شعار من انقلابی‌ام) به شورای ششم راه یافتند. سایر منتخبان دوره آتی شورای شهر شیراز از فهرست اصلی اصولگرایان و لیست مشترک شورای ائتلاف (شانا) و شورای وحدت نیروهای انقلاب حائز اکثریت آرا شدند.
همچنین، سیده مریم حسینی، محمدرضا هاجری، مصطفی کیانی رحیمی، غلامحسین اسکندری، ابراهیم کمالی دشت ارژنه، محمود رضا طالبان، محمود صفایی  و سعیده قادری نیز هشت عضو علی البدل شورای ششم کلانشهر شیراز هستند.
در این میان،‌ حسینی، کیانی رحیمی، کمالی دشت ارژنه از منتخبان علی‌البدل از لیست اصلی اصولگرایان و هاجری، طالبان، محمود صفایی و سعیده قادری از فهرست انتخاباتی شورای متخصصین انقلابی بودند. نام غلامحسین اسکندری دیگر عضو علی‌البدل در این دو فهرست و دیگر فهرست اصولگرایان با عنوان ایران ما ۱۴۰۰ دیده نمی‌شود.
انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری جمعه ۲۸ خردادماه جاری برگزار ‌شد.
در انتخابات دوره پنجم شورای اسلامی شهر شیراز فهرست امید (لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان) ۱۲ کرسی و فهرست اصولگرایان یک کرسی از پارلمان شهری را به خود اختصاص دادند.
در سال‌های پایانی دوره پنجم (کنونی) محمد تقی تذروی عضو علی البدل به این دوره راه یافت که در انتخابات دوره ششم، بیشترین آرا را به خود اختصاص داد. وی تنها منتخب شورای ششم شهر شیراز است که در دوره پنجم نیز سابقه فعالیت داشته است.
برخی دیگر از منتخبان شورای اسلامی ششم شهر شیراز سوابقی در ادوار گذشته این شورا ( به ویژه دوره چهارم) و یا تصدی مسئولیت در مدیریت شهری این کلانشهر همزمان با دوره چهارم شورا دارند.

ثبت دیدگاه