• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

استاندار فارس: ارتباط فرهنگی محکمترین روابط بین کشورهاست

  • 04 مرداد 1400 - 18:30
استاندار فارس: ارتباط فرهنگی محکمترین روابط بین کشورهاست

استاندار فارس ارتباطات فرهنگی را محکمترین روابط بین کشورها و ملت‌ها دانست و تاکید کرد که این نوع از روابط ماندگاری و اثرگذاری بسیار بیشتری در مقایسه با روابط سیاسی و حتی اقتصادی دارد و در یاد مردمان باقی می‌ماند.

عنایت‌الله رحیمی در دیدار با سفیر صربستان در جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به سابقه تاریخی، فرهنگی و باستانی استان فارس، عنوان کرد: تخت جمشید یا همان پرسپولیس به عنوان مرکز باستانی گفتگوی تمدن ملل در استان فارس وجود دارد. 

به گزارش ایسنا به نقل از استانداری فارس، رحیمی با بیان اینکه آثار ارزشمند دیگری  همچون مجموعه پاسارگاد،شیراز، نقش رستم، محور ساسانی و محور هخامنشی در استان فارس وجود دارد این آثار را از دیگر مقاصد گردشگردی جهان دانست و در ادامه افزود: فارس از سوی دیگر مهد فرهنگ و تمدن ایران زمین است و علما، شعرا و فلاسفه نامداری همچون حافظ، سعدی، ملاصدرا و دیگران در این سرزمین زیسته‌اند و اکنون نیز آرامگاه آنها در استان فارس پذیرای علاقه‌مندان بی‌شماری از سراسر دنیا است. 

رحیمی ضمن ابراز تمایل برای برقراری ارتباط فرهنگی با کشور صربستان خاطرنشان کرد: این روابط می‌تواند در قالب رویدادهای فرهنگی بین فارس و شهرهای صربستان ایجاد شود که نقش سفیر محترم در شکل گیری آن مهم است.

او همچنین به پتانسیل‌های گوناگون اقتصادی فارس همچون صنایع دانش بنیان، صنایع معدنی، نفت، گاز، پتروشیمی ، سنگ‌های تزیینی ، فولاد و… اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشورهای جهان مقصد صادرات محصولات این صنایع هستند و کشور صربستان نیز می‌تواند جز این کشورها باشد.

موضوع دیگری که استاندار فارس در این جلسه مطرح کرد، پتانسیل کشاورزی در استان فارس بود، وی با بیان اینکه وسعت و تنوع اقلیمی سبب شده است فارس جز بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و باغی در کشور باشد، افزود: به رغم تبعات خشکسالی‌در سال‌های گذشته این توانمندی در استان وجود دارد که میتواند زمینه‌ای برای مراودات اقتصادی با سایر کشورها باشد.

به اعتقاد استاندار فارس، فعالیت بخش خصوصی در قالب اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن و خانه کشاورزی زمینه‌ساز ایجاد روابط بهتر میان دو کشور خواهد شد.

او در بخش دیگری از سخنان خود سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را بر پایه حفظ منافع ملی، استقلال و عزت کشور و احترام متقابل دانست و تاکید کرد: ارتباط با دنیا به ویژه کشورهایی که حرمت دیگر ملت‌ها را حفظ کرده و در امور داخلی کشورها دخالت نمی‌کنند سر لوحه سیاست خارجی ایران است.

رحیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنگناهایی از سوی بعضی کشورها برای ایران ایجاد شده است آن کشورها از استدلال منطقی پیروی نمی‌کنند، افزود: راهکارهایی همچون ارائه خدمات متقابل  و مبادلات پایاپای  برای بی اثر کردن تحریم‌ها وجود دارد.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه در دنیا تنها صلح پایدار است و کسانی که جنگ طلبی می‌کنند قطعا نمی‌توانند آینده خوبی برای مردم دنیا رقم بزنند، حضور سفیر صربستان در فارس را فتح باب مناسبی برای عمق بخشیدن به روابط بین دو کشور دانست و خاطرنشان کرد: احترام ویژه‌ای برای مردم صربستان قائل هستیم و امیدواریم شاهد مستحکم تر شدن روابط دو سویه کشورها باشیم.

دراگان تودورویچ، سفیر کشور صربستان نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت فارس برای کشورش به ویژه در بعد فرهنگی، گفت: قرار است سال آینده شهر نووی ساد در صربستان به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا معرفی شود که این رویداد می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای تقویت روابط فرهنگی بین شیراز و این شهر باشد.

سفیر صربستان خاطرنشان کرد: ارتباط فرهنگی شیراز با شهر نووی ساد که قرار است پایتخت فرهنگی اروپا باشد  سبب معرفی پتانسیل‌های فرهنگی فارس در اروپا خواهد شد.

ثبت دیدگاه