• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

نیاز به دولتی تحول‌گرا برای اصلاح ساختارهای فسادزا داریم

  • 17 مرداد 1400 - 12:41
نیاز به دولتی تحول‌گرا برای اصلاح ساختارهای فسادزا داریم

یک جامعه‌شناس و استاد دانشگاه شیراز،گفت: تشکیل دولتی مردمی و استفاده از نظرات نخبگان،ضامن مبارزه با فساد و گفتگوی صادقانه با مردم است که منجر به بهره گیری از ظرفیت‌ها و استعدادهای درونی کشور برای حل مشکلات می شود.

سید سعید زاهد زاهدانی یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: مشکلات کشور در ابعاد مختلف را نمی توان بدون برنامه‌ریزی برطرف کرد. ما حتی برای کارهای روزمره زندگی مان نیاز به برنامه ریزی داریم. لذا حل مسائل کشور نیاز به برنامه‌ریزی مدون و منسجمی دارد. 

استاد دانشگاه شیراز، ادامه داد: اگر برای حل مسائل اجتماعی و اقتصادی برنامه ریزی منسجمی صورت نگیرد، با اتلاف منابع مواجه می شویم و دوباره‌کاری صورت می گیرد. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب نیز بارها تأکید کرده‌اند که حل مشکلات کشور بایستی مبتنی بر برنامه‌ریزی باشد.

زاهد زاهدانی بیان داشت: برای درک بهتر فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی ایران لازم است که سخنان و رهنمودهای ایشان را با توجه به شرایط زمانی و مکانی که در آن به سر می بریم، مورد ارزیابی قرار بدهیم.

وی به حضور یکپارچه مردم در انقلاب اسلامی اشاره کرد و با اعتقاد به اینکه‌ انسجام، یکپارچگی و حضور گسترده مردم عامل بسیار مهم و تعیین کننده ای در امر پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بود، گفت: مردم ایران یکپارچه در مقابل نظام استکبار جهانی ایستادند و با حضور شکوهمند خود در صحنه انقلاب اعلام کردند که با تمام وجود از آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع می کنند.

او یادآور شد: مردم ما با رقم زدن انقلاب اسلامی این پیام را به گوش جهانیان رساندند که ملت ایران می خواهد با اراده و اختیارات خویش از امکاناتی که در کشور وجود دارد، بهره برداری کند و ایران کشوری نیست که دوشیده شود.

زاهد زاهدانی عنوان کرد: البته مردم کشور ایران با هیچ کشوری سرجنگ ندارند و می توان گفت انقلاب اسلامی ایران صلح‌آمیزترین انقلاب در تاریخ بشر بوده است.

وی با بیان اینکه ایدئولوژی همه رفتارهای اجتماعی و سیاسی را مدیریت می کند، گفت: خوشبختانه مردم ایران از یک ایدئولوژی بسیار قوی به نام اسلام برخوردار هستند و بدون تردید ایدئولوژی اسلامی از تمام ایدئولوژی‌هایی که تاکنون مطرح شده اند و نظامات مختلف جهانی را رهبری می کنند، برتر است.

زاهد زاهدانی افزود: در حقیقت ملت ایران از یک موضع برتر به مقابله با نظام سلطه جهانی پرداخت و در طول مسیری که برای دستیابی به آرمان های ارزشمند انقلاب اسلامی طی کرد با مشکلات و دشواری هایی نیز رو به رو شد.

وی ادامه داد: برخی از نخبگان جامعه برای برطرف شدن مشکلات کشور به این نتیجه رسیدند که ما می توانیم با اتکا به امکانات سایر کشورها، مشکلات داخلی کشور را برطرف کنیم. این تصمیم موجب شکل‌گیری دو نظریه کاملا متفاوت در کشور شد.

زاهد زاهدانی با اشاره به اینکه دو نظریه در قالب توسعه درون‌زا و توسعه برون‌زا در کشور به رقابت پرداختند، گفت: پس از جنگ تحمیلی، دشمنان و نیروهای خارجی متوجه شدند که امکان مداخله شخصی و حضوری در مسائل مربوط به ایران را ندارند و اگر بخواهند در سرزمین ایران تغییر و تحولی را مطابق با میل خود به وجود بیاورند باید از نیروهای داخلی بهره ببرند. به همین منظور تصمیم گرفتند که مقاصد و اهداف خود را از طریق نیروهای داخلی و با اتکا به تبلیغات دنبال کنند.

وی یادآور شد: در حقیقت دشمنان برای تضعیف نظام اسلامی تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا با اتکا به سلاح تبلیغاتی، نیروهای درونی را در مقابل یکدیگر قرار داده و ایجاد اختلاف کنند. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در سخنان خود به مقابله هوشمندانه با جنگ تبلیغاتی و رسانه ای دشمن اشاره کردند و فرمودند که دولت باید مظهر وفاق باشد تا تغایرها در جامعه تضعیف شود. می توان گفت که این تغایرها در جامعه ما به وسیله تبلیغات دشمنان ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: توطئه و تبلیغات دشمنان در مقاطعی مانند فتنه ۸۸ کارساز شد و دشمنان توانستند در این دوران موجب بروز درگیری های داخلی شوند و شکاف عمیقی را بین مردم ایجاد کنند. 

زاهد زاهدانی بیان داشت: ما برای پرکردن این شکاف بهای سنگینی را پرداخت کرده ایم و بخش عمده ای از مشکلاتی که در حال حاضر مردم کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند به دلیل شکاف عمیقی است که بین مردم در کشور ایجاد شده است.

وی افزود: هرچند که برخی از دولت ها تلاش کردند تا مشکلات داخلی کشور را از طریق گسترش روابط با دیگر کشورها حل کنند اما ما شاهد بدعهدی و بدرفتاری سران این کشورها بودیم و این روابط نه تنها به حل مشکلات مردم کمکی نکرد بلکه باعث شد بر حجم مسائل کشور نیز اضافه شود.

زاهد زاهدانی در ادامه گفت: در حال حاضر شاهد ابطال و ناکارآمدی سیاست هایی هستیم که بر محور توسعه برونگرا و به وسیله تبلیغات دشمنان در ذهن برخی از نخبگان جامعه شکل گرفته اند ‌وخوشبختانه  بسیاری از مردم به این موضوع کاملا واقف شده اند که باید با تکیه بر امکانات داخلی در مسیر رشد و پیشرفت کشور حرکت کنیم.

او یادآور شد: رهبر معظم انقلاب هم بارها به ضرورت توجه به ظرفیت‌های جامعه تأکید کرده اند و معتقد هستند که ظرفیت‌های موجود در کشور فراتر از مشکلات است. لذا ما نیز برای حل مسائل مختلف باید به این ظرفیت‌ها تکیه کنیم تا بتوانیم راه‌کاری برای برون رفت از مشکلات کنونی ارائه دهیم. 

وی مبارزه با فساد، گفتگوی صادقانه با مردم و تشکیل دولتی مردمی را زمینه ساز استفاده از ظرفیت های موجود در کشور دانست و تصریح کرد: همه دولت ها در تلاش هستند که با فساد در کشور مبارزه کنند اما اکثر دولتمردان این موضوع مهم را مدنظر قرار نمی دهند که بخش عمده ای از فساد در کشور ما به ساختار نظام اداری و نهادهای اجتماعی برمی گردد. در واقع ساختار نظام اداری از سوی نظام سلطه، تنظیم و به کشورهای در حال توسعه تحمیل می شود.

زاهد زاهدانی، پیشنهاد داد: برای مبارزه با فساد باید بازنگری‌های ساختاری صورت بگیرد و در ساختارها تحول ایجاد شود. همچنان که رهبر انقلاب اسلامی بارها تأکید کرده اند که ما نیاز به دولتی تحول گرا داریم.

این استاد دانشگاه، اضافه کرد: این دولت تحول گرا می بایست ساختارهای فسادزا را تغییر دهد و به ساختارهایی مقاوم در مقابل فساد تبدیل کند.

او تصریح کرد: برای دستیابی به دولتی تحول گرا باید یک سری جراحی های اجتماعی در سطح جامعه انجام شود. این جراحی های اجتماعی ممکن است هزینه های سنگینی را به جامعه تحمیل کند و پیش از هر چیز لازم است که مردم به درک درستی از این نوع اقدامات برسند.

وی تأکید کرد: باید فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه انجام شود و گفتگوی صادقانه‌ای با مردم صورت بگیرد، تا مردم متوجه شوند که اگر هزینه ای پرداخت می شود، در نهایت نتایج مطلوبی هم از دل این دشواری ها بیرون می آید.

زاهد زاهدانی افزود: گفتگوی صادقانه با مردم منجر به شکل‌گیری دولتی مردمی خواهد شد و موجب فراهم شدن شرایط مطلوبی می شود تا دولتمردان بتوانند تمام استعدادهای مردم را در مسیر توسعه و رشد کشور به کار بگیرند.

وی ادامه داد: سوابق و فعالیت‌های آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در گذشته نشان می دهد که ایشان فرد شایسته ای برای حل مسائل کشور و تبعیت از تصمیمات و رهنمودهای رهبری هستند و امیدوار هستیم که دیگر اعضای کابینه دولت نیز مانند ایشان از توانمندی و تجربه کافی برای حل مشکلات کشور برخوردار باشند.

استاد دانشگاه شیراز، ابراز کرد: امیدواریم با به کار گرفتن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و اقداماتی که از سوی دولت سیزدهم صورت می گیرد، گام‌های مؤثری در مسیر توسعه کشور برداشته شود و هر چه سریعتر شاهد حل مسائل کشور و به ویژه برطرف شدن مشکلاتی باشیم که با رویکرد و نگاه به توسعه برون‌زا و برون‌گرا شکل گرفته است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی سه‌شنبه ۱۲ مردادماه جاری در مراسم تنفیذ حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی
با تأکید بر اینکه دولت باید مظهر وفاق ملی باشد، گفتند: یکی از کارهای مهمی که به مردمی بودن دولت کمک می‌کند، تعهد به گفت و گوی صادقانه و بدون پیرایه‌های سیاسی با مردم است. باید با مردم صادقانه حرف زد، مشکلات و راه‌حل‌ها را گفت و توقعات را بیان کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تکیه بر ارزش‌های انقلاب در تبلیغات انتخاباتی آقای رئیسی تأکید کردند: این مسیر درست باید ادامه یابد چرا که ملت را به حقوق اساسی خود می‌رساند و ایران را در جایگاه شایسته قرار می‌دهد.
رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از فرمایشات خود، یکی از جنبه‌های مردمی بودن را مبارزه بی‌امان با فساد و مفسد برشمردند و افزودند: آقای رئیسی در مسئولیت قبلی، مبارزه با فساد را شروع کرد و اقدامات خوبی انجام داد اما اصل قضیه و بسترها و زمینه‌های فساد در قوه مجریه است که باید با آن به‌طور جدی مبارزه کرد.
ایشان فرارهای مالیاتی، انحصارهای بی‌دلیل، فعالیت‌های ناسالم سوداگرانه و سوء استفاده از ارز ترجیحی را نمونه‌هایی از موارد فساد برشمردند که باید با آنها با برنامه و پیگیری، مقابله کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حل مشکلات اقتصادی را نیازمند برنامه و حرکت براساس برنامه کلی طراحی شده دانستند و گفتند: با کارهای روزمره و اقدامات پیش‌بینی‌نشده نمی‌توان مشکلات را حل کرد ضمن آنکه همه بدانند حل مشکلات اقتصادی زمان‌بر است و مسئولان باید همه تلاش خود را به کار گیرند تا این زمان هر چه ممکن است کوتاه‌تر شود.

ثبت دیدگاه