• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

انتقام سیاسی در پوشش استیضاح وزیر علوم

  • 12 تیر 1393 - 0:04
انتقام سیاسی در پوشش استیضاح وزیر علوم

طرح استیضاح وزیر علوم در مجلس هنوز از سوی هیات رئیسه اعلام وصول نشده است، با این حال استیضاح کنندگان از برکناری قریب الوقوع وزیر علوم خبر می دهند. کسانی چون محمد مهدی زاهدی که اکنون خود به دلیل عملکردش در دولت احمدی نژاد از سوی وزارت علوم روحانی در مذان اتهام قرار دارد.

به گزارش امید ، استیضاح وزیر علوم دو محور کلی دارد؛ اعتراض به عزل و نصب ها و همینطور بحث بورسیه ها ی غیر قانونی در وزارت علوم. بحث هایی که هواداران دولت اعتقاد دارند که بیشتر زمینه های سیاسی و باندی دارد. مجید نصیر پور، معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس جمهوری به پیام نو می گوید: «بحث عزل و نصیب ها از اختیارات وزرا است و نمایندگان محترم هم نباید این توقع را داشته باشند که دولت جدید که مشی اجرایی و سیاسی متفاوتی دارد، مدیران خود را بر اساس معیارهایی غیر منطبق با این مشی انتخابات کند و از این جنبه نقد نمایندگان به وزارت علوم چندان منطقی نیست». نصیرپور توشیح می دهد که «منصوبین دولت یازدهم نه تا کنون هیچ مشکل قانونی داشته اند و نه سابقه کیفری و یا موردی که نصب آنها را غیرقانونی کند. بنابراین نمی توان به آنها خرده گرفت که چون مشی سیاسی فلان مدیر اینگونه است پس وزیر یا باید او را برکنار کند و یا ما استیضاح می کنیم». نصیر پور توضیح می دهد که در ده ماه گذشته در برخی موارد نماینگانی بوده اند که حتی به خاطر جابجایی یک بخشدار هم دولت را زیر فشار گذاشته اند و توضیح می دهد که این کار زیبنده مجلس نیست.

منتقدان دولت: رایزنی ها موثر نخواهند بود

با این حال به نظر می رسد که استیضاح کنندگان تصمیم خود را برای کنار زدن وزیر علوم گرفته اند و چندان به این دست استدلال ها کاری ندارند. چه آنکه  عطالالله سلطانی صبور، عضو کمیسیون آموز و تحقیقات مجلس درباره تاثیر رایزنی ها برای منتفی شدن طرح استیضاح وزیر علوم و جلب نظر استیضاح کنندگان می گوید: «رایزنی ها قبلا هم انجام شده بود و استیضاح کنندگان قبلا هم مسایل خود را مطرح کرده بودند و حتی هیاتی از نمایندگان منتقد با ایشان جلساتی هم برگزار کرده بودند. اما اینها به نتیجه نرسیده بودند و به همین دلیل فضای مجلس در مورد آقای فرجی دانا فضای مثبتی نیست. دلیل آن هم این است که تعاملات و رایزنی های قبلی همه بی اثر بودند و وزارت علوم تقریبا هیچ توجهی به این مسایل نکرد». سلطانی صبور پیش بینی می کند که با این وضعیت کار وزیر علوم در جریان طرح استیضاح ۵۰ نماینده به برکناری کشیده شود.

روز یکشنبه قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به پیگیری طرح استیضاح وزیرعلوم گفته بود: «ظرف یکی دو روز آینده جلسه مشترکی بین وزیر علوم، حجت الاسلام ابوترابی، نائب رئیس مجلس و استیضا‌ح‌کنندگان برگزار می شود». او یک روز بعد از این اظهارنظر درباره این احتمال تاثیرات این جلسه  گفت: «تا حالا هم اگر برخی طرح های استیضاح مطرح نشده اند تاثیر رایزنی هیات رئیسه و چشم پوشی نمایندگان بر برخی مسایل بوده، اما به نظر می رسد در خصوص وزارت علوم این بار اوضاع کمی فرق کند. هر چند به هر حال هنوز اتفاقی نیفتاده و باید منتظر باشیم تا ببینیم وزارت علوم چه خواهد کرد».
دولت: موارد استیضاح را پاسخ داده ایم

بدین ترتیب به نظر می رسد که استیضاح کنندگان فعلا منتظر عقب نشینی وزارت علوم هستند، دولتی ها اما بیشتر چشم امید به رایزنی هیات رئیسه با استیضاح کنندگان و عقب نشینی نمایندگان دوخته اند. چه آنکه مجید نصیر پور در این رابطه می گوید: «دولت اعتقاد دارد که قسمت عمده ای از طرح استیضاح وزیر علوم از حوزه اختیارات وزیر است و قسمت دیگر هم کاملا شفاف است و قبلا هم پاسخ داده شده است. بنابراین امیدوار هستیم که رایزنی هیات رئیسه با نمایندگان منجر به پس گرفتن طرح استیضاح شود و البته باز هم وظیفه خودمان می دانیم که با احترام به اختیارت نمایندگان، اگر توضیحی می خواهند به آنها ارائه کنیم. اما به هر حال نمایندگان هم باید متوجه باشند که استیضاح باید منطقی انجام شود».

اما اصرار استیضاح کنندگان بر فشار بیشتر و احتمالا برکناری وزیر علوم بیش از اینها است. چه آنکه عباس مقتدایی و جبار کوچکی نژاد، دو نفر از نمایندگان استیضاح کننده وزیر علوم هم از برکناری احمالی او و پس گرفته نشدن طرح استیضاح سخن گفته اند. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره دلایل استیضاح وزیر علوم گفته است: «در صحبتی که با امضاکنندگان داشتم آنها از عملکرد وزارت علوم به شدت نگران بودند و احساس می‌کردند که ممکن است این عملکرد تبعات سیاسی و اجتماعی و هزینه‌های سنگینی برای کشور داشته باشد».

نگرانی اصلی استیضاح کنندگان

با این حال به نظر می رسد استیضاح کنندگان وزیر علوم بیش از این موضوع نگران چیز دیگری هستند؛ وضعیت وزارت علوم در دوره محمود احمدی نژاد. جایی که اکنون بحث ۳ هزار بورسیه غیرقانونی در آن وجود دارد. نمایندگان استیضاح کننده فرجی دانا مستقیما همین ادعای وزارت علوم را یکی از دو محور اصلی استیضاح خود عنوان کرده اند. این در شرایطی است که اکثر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به دنبال منتفی شدن این بحث هستند. پیشتر اعلام شده بود که نام برخی از افراد با نفوذ در جریان این بورسیه های غیر قانونی به چشم می خورد.

نکته اینجاست که محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که پیشتر خود وزیر علوم محمود احمدی نژاد بوده است یکی از افرادی است که در صورت جدی شدن این موضوع در مظان اتهامی سنگین قرار خواهد گرفت.

جواد هروی: برخی تخلفات در جریان بورسیه ها محرز است

اکنون در کمیسیون آموزش و تحقیقات می توان گفت که تنها جواد هروی، نماینده قائنات که نزدیک به اصلاح طلبان است به طور جدی پرونده بورسیه های غیر قانونی را دنبال می کند. نمایندگان منتقد دولت می گویند که وزارت علوم مدرکی برای این ادعا ندارد، با این وجود جواد هروی که خود رئیس کمیته پیگیری این موضوع است می گوید: «مسئولان وزارت علوم دولت یازدهم مشغول دادن اسناد و مدارک این ادعا به مجلس هستند و مقداری از این اسناد هم به ما داده شده است». ائ درباره صحت و سقم ادعای وزارت علوم درباره بورسیه های غیر قانوین هم می گوید: «قطع به یقین تمام ان سه هزار بورسیه مورد اشاره غیر قانونی نبوده اند، اما قطعا هم می توان گفت که تخلفات زیادی رخ داده است و مواردی از بورسیه های غیر قانونی هم در این میان وجود دارد که آمار دقیق ان بعد از تکمیل تحقیقات ما اعلام خواهد شد».
از بورسیه های غیر قانونی  وزارت علوم احمدی نژاد تا استیضاح وزیر روحانی

در این شرایط که هنوزتحقیقات مجلس برای روشن شدن بورسیه های مورد ادعای وزارت علوم پایان نیافته است، تهیه طرح استیضاح وزیر علوم با محوریت همین بورسیه و البته توجه به نام هایی که هم در طرح استیضاح ایفای نقش می کنند و هم در وزارت علوم دوران احمدی نژاد در سطوح بالا قرار داشتند می تواند شائبه هایی را ایجاد کند. چه آنکه در صورت محرز شدن تخلفات وزارت علوم دولت احمدی نژاد در دادن بورسیه یکی از متهمان اصلی وزیر علوم دولت نهم و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم یعنی محمد مهدی زاهدی است که اکنون در پشت پرده استیضاح فرجی دانا فعالیتی جدی را انجام می دهد.

از سویی دیگر برخی نمایندگان مجلس هم هستند که در دولت احمدی نژاد موفق به دریافت بورسیه شدند و بعدا هم حرف و حدیث های بسیاری درباره این بورسیه ها به میان آمد. نکته قابل ذکر دیگر این است که قسمت عمده بدنه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به سمت فراکسیون اصولگرایان و گرایش های تندروی اصولگرا متمایل است و بر خلاف بسیاری از کمیسیون های مجلس، حتی حضور اصولگرایان معتدل فراکسیون رهروان هم در آن چندان پر رنگ نیست.

با این تفاسیر به نظر می رسد که موضوع بورسیه ها آنقدر برای برخی از نمایندگان آنقدر حیاتی باشد که همچنان بر طرح استیضاح فرجی دانا تا جایی که می توانند اصرار بورزند.

ثبت دیدگاه