• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

آزادسازی هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، حاصل مذاکرات هسته‌ای اخیر

  • 29 تیر 1393 - 0:02
آزادسازی هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، حاصل مذاکرات هسته‌ای اخیر

 بنابر زمانبندی انجام شده در توافق ژنو برای دریافت ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه ایران یکشنبه همزمان با ۲۰ ژوئیه موعد سررسید آخرین قسط خواهد بود.

به گزارش ایسنا، بنابر توافق هسته‌ای ۲۴ نوامبر بین ایران و گروه ۱+۵ قرار بر این شد تا ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده حاصل از فروش نفت کشور طی هشت قسط و در شش ماه آزاد شود. براین اساس این گونه توافق شد که ۵۵۰ میلیون دلار در اول فوریه، ۴۵۰ میلیون دلار در اول مارس، ۵۵۰ میلیون دلار در هفت مارس، ۵۵۰ میلیون دلار در ۱۰ آوریل، ۴۵۰ میلیون دلار در ۱۵ آوریل، ۵۵۰ میلیون دلار در ۱۴ مه، ۵۵۰ میلیون دلار در ۱۷ ژوئن و ۵۵۰ میلیون دلار نیز در ۲۰ ژوئیه واریز شود.

این در حالی است که تاکنون هفت قسط از کل هشت قسط توافق شده با مجموع سه میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار به حساب بانک مرکزی کشورمان واریز شده و یک قسط ۵۵۰ میلیون دلاری دیگر باقی مانده است.

با توجه به اینکه در واریز تمامی اقساط دریافت شده قبلی تاخیر زمانی بین یک روز تا حتی یک و نیم ماه نیز وجود داشته این احتمال وجود دارد که قسط آخر در زمان دقیق تعیین شده یعنی ۲۰ ژوئیه ( ۲۹ تیرماه) واریز نشده و با کمی تاخیر همراه باشد. هر چند که بانک مرکزی پیش از این با اعلام خبر واریز قسط هفتم که با ۲۲ روز تاخیر در زمان سررسید در ۱۸ تیرماه دریافت شده بود عنوان کرد که قسط ۵۵۰ میلیون دلاری آخر نیز به زودی واریز خواهد شد.

بنابراین گزارش طبق توافقات انجام شده قرار بر این بود که سه قسط آخر از طریق کشور هند در اختیار ایران قرار گیرد که در مورد قسط ششم و هفتم این اقدام انجام شده است.

در همین حال در مذاکرات اخیر گروه ۵+۱ و ایران که منجر به تمدید چهار ماهه توافق ژنو شد مقرر شد که ۲.۸ میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های ایران آزاد شود.

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه در این باره گفت: تا چهار ماه آینده و در شش قسط (چهار قسط ۵۰۰ و دو قسط ۴۰۰ میلیون دلاری) ۲.۸ میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های بلوکه شده ایران نیز از اول ماه اوت تقریبا هر ۲۰ روز (یا هر سه هفته) به صورت نقدی پرداخت می‌شود.

با این اوصاف مجموع آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران تا چهار ماه آینده به ۷ میلیارد دلار می‌رسد که می‌توان آن را حاصل توافق‌های گروه‌ مذاکره کننده هسته‌ای ایران و ۵+۱ برشمرد.

ثبت دیدگاه