• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

جزییات پروژه های کلان خیریه همسر آقای قالیباف و رفقای سیاسی

  • 19 مرداد 1393 - 0:01

پیام نو: آساره کیانی: مسئولی که شاید در روزهای اخیر نامش بیش از همه بر سر زبان ها افتاده، محمدباقر قالیباف باشد. این بار اما نام یک موسسه خیریه بر تارک پیشانی شهرداری تهران می درخید. موسسه ای که تصادفا ما را به اعضای خانواده و دوستان صمیمی شهردار رساند.

بررسی حدود سه ماه فعالیت‌های رسانه‌ای موسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) نشان می‌دهد انتخابات ریاست جمهوری نقش موثری در فعالیت این موسسه داشته است. آنچه ناخوداگاه به ذهن متبادر می‌شود این است که قرار بوده از این موسسه استفاده انتخاباتی شود. موضوعی که با حضور یاران سیاسی قالیباف در این خیریه می توان بیشتر به آن فکر کرد.

چند سال پیش، موسسه خیریه کوچکی که یکی از فعالیت‌هایش سامان دادن به وضعیت زنان بی‌سرپرست، بدسرپرست و یا سرپرست خانوار بود به منظور رسیدگی به امور زنانی که شناسایی کرده بود، نامه‌ای به دفتر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران ارسال کرد؛ نامه‌ای که هیچ پاسخی دریافت نکرد.

در جریان سخنان جنجالی شهردار تهران پیرامون طرح جداسازی زنان از مردان در محیط‌های کاری و نداشتن غیرت دینی مسئولان وزارت کار، علی ربیعی وزیر کار در آخرین واکنش‌اش به سخنان محمدباقر قالیباف، ضمن این که غیرت دینی را در این دانسته بود که زنی با فقر و گرسنگی سر بر بالین نگذارد، به افزایش تصاعدی تعداد زنان سرپرست خانوار هم اشاره کرده بود.

همه این‌ها سبب شد برای بررسی عملکرد ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به دفتر کاری این ستاد برویم. در آنجا متوجه می‌شویم که رئیس سابق این ستاد بسیار به ندرت به آن جا سر می‌زند و محل اصلی کارش ساختمان مرکزی شهرداری تهران است و اصولا خیلی کم مصاحبه می‌کند.

کنکاش در مسئولیت‌های زهراسادات مشیر استخاره- که بیشتر به نام خانم زهرا مشیر شناخته می شود- در شهرداری تهران حلقه واسطی شد که ما را به دوستان و یاران نزدیک محمدباقر قالیباف برساند. وقتی این آدم‌ها یکی یکی کنار می‌روند، سایه‌ای سنگین پشت پرده می‌ماند که تنها به یک نفر شبیه است؛ شهردار تهران.

ماجرا از این‌جا شروع می‌شود که روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران در شماره ۲۴ دی ماه ۱۳۹۱ در صفحه هشت خود آگهی مناقصه‌ای را کار می‌کند که بیانگر تغییرات موسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) است. در لیست اعضای هیئت مدیره این موسسه که تا تاریخ ۱۳۹۳/۰۹/۱۱ اعتبار دارد، نام این افراد دیده می‌شود؛

روزنامه رسمی

خانم زهرا سادات مشیر استخاره(همسر محمد باقر قالیباف)؛ مدیرکل سابق امور بانوان و رئیس سابق ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران، مشاور فعلی شهردار تهران در حوزه‌ زنان و عضو جدید هیئت مدیره‌ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران.

آقای فرهاد یعقوبی قزوینی(یکی از نزدیک‌ترین افراد به قالیباف)؛ معاون هماهنگی در نیروی انتظامی تهران بزرگ در زمان خدمت شهردار تهران در این ارگان.

آقای رضا شیران خراسانی(یکی دیگر از دوستان محمدباقر قالیباف)؛ قائم مقام جبهه پیشرفت و عدالت ایران اسلامی، رئیس ستادهای مردمی قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری و مسئول پاسخ‌دهی به کلیپی مربوط به فرمانده اسبق نیروی انتظامی تهران بزرگ پیرامون وقایع ۱۸ تیر که به یکباره منتشر شده بود و در حال حاضر مشاور ارشد شهردار تهران.

روزنامه رسمی جمهوری اسلامی 2

موسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) در بخش فعالیت های خود طرح هایی را معرفی کرده که شامل طرح همه با هم هبه، معرفی مرکز تحقیقات علوم مغز و اعصاب ایران، باشگاه نیکوکاری و پیام سلامت پاسارگاد می شود.

در معرفی طرح همه با هم هبه(اهدای کالا) می خوانیم که به منظور حفظ سرمایه های ملی و گسترش فرهنگ اهدا و بخشش، موسسه خیریه متوسلین به امام رضا (ع)، درخواست خود را طی فراخوان اعلام شده برای برون سپاری طرح هبه، تقدیم شهرداری تهران نمود. هدف این طرح، جمع آوری کالا های اهدایی توسط شهروندان، بازسازی و توزیع بین نیازمندان می‏ باشد. هدف غایی ستاد اجرایی این طرح، رساندن اقلام بازسازی شده، به اقشار محروم و مستضعف جامعه، دستگیری از نیازمندان و نهادینه کردن کمک به همنوعان ذکر شده است.

هبه1

این چنین بود که طی توافقنامه ای مقرر گردید که کلیه امور هبه  از مورخ ۸۹/۱۱/۱۹ که در سال ۱۳۸۶ با حضور شهردار تهران افتتاح شده بود به موسسه خیریه ی متوسلین به امام رضا(ع) واگذار شود. در متن این توافق نامه آمده است؛” نظر به ماهیت و لزوم مردمی بودن موضوع هبه و ضرورت انجام امور آن توسط مؤسسات خیریه(…) از میان موسسه های خیریه داوطلب، درخواست مؤسسه خیریه متوسلین به حضرت امام رضا (ع) به شماره ثبت ۱۹۷۵۱ پذیرفته گردیده و توافقنامه ای تنظیم گردید.”

به گزارش خبرنگار پیام نو برای برقراری ارتباط با مجریان این طرح نیازی نیست به خود زحمت زیادی بدهیم؛ علاوه بر شماره ی رُندی که در سایت ذکر شده، خط چهار ۱۳۷ شهرداری هم در اختیار این طرح است.

اما موسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) مجری اصلی طرح بزرگترین مرکز تحقیقات علوم مغز واعصاب ایران هم هست. در خبری که در تاریخ شش بهمن ۱۳۹۱ توسط سایت موسسه خیزیه متوسلین به امام رضا(ع) کار شد، آمده که این مجموعه، با مساعی پروفسور مجید سمیعی چهره ماندگار پزشکی ایران، جراح میکروسکوپی مغز و مبدع جراحی قاعده جمجمه در جهان، پیشنهاد و پیگیری شد و هم اکنون، زیر نظر مستقیم موسسه خیریه متوسلین به امام رضا (ع)  ساختمان اصلی این مرکز در ۱۱ طبقه، با زیر بنای ۳۵۶۲۰ متر مربع درحال ساخت است.

سلامت 2

اما خرداد ۱۳۹۳  محمدباقر قالیباف در همایش فضیلت‌های فراموش‌نشدنی در اخلاق نیکوکاری ایرانیان که با حضور جمعی از خیران از سوی خیریه متوسلین به امام رضا(ع) با محوریت ساخت و تکمیل بیمارستان و مرکز تحقیقات علوم مغز و اعصاب در برج میلاد تهران برگزار شد، حضور یافت.

او در این همایش سهیم شدن در ساخت و تکمیل بیمارستان و مرکز تحقیقات علوم مغز و اعصاب را توفیقی ارزشمند دانست و گفت: بنده در مقام یک شهروند و یک مدیر شهری اعلام آمادگی خود را برای کمک به ساخت و تکمیل این مرکز اعلام می کنم.

قالیباف به عملکرد اعضای خیریه متوسلین به امام رضا(ع) که از جمله متولیان ساخت این بیمارستان هستند اشاره و عنوان کرد: کارهای خیر مرزهای سیاسی، مدیریتی و قدرتی را برمی دارد و افراد این مجموعه نیز مصداق این مرزشکنی هستند.

زمانی که با شماره تلفن های این مرکز تماس می گیریم  خانمی که گوشی را برمی دارد می گوید این جا بیمارستان مغز و اعصاب پروفسور سمیعی است که در حال ساخت است، شاید حدود یک سال دیگر کار ساخت آن تمام شد، فعلا کارهای بیرونی ساختمان انجام شده اما کارهای داخل ساختمان مانده.

یکی از طرح های موسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) که مربوط به ۱۳۸۸ شرکت پیام سلامت پاسارگار است. قرا بوده که این شرکت با تلاش متخصصین و بهره مندی از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب، بعنوان پیشگام در ارائه خدمات نوین سلامت، اقدام به راه اندازی خدمات تخصصی “Medical Call Center” بنام خدمات “فون طب” کند.

unnamed

در معرفی این طرح که هنوز روی سایت موسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) قرار داردآمده است:« دردنیای کنونی، به دلیل افزایش صعودی هزینه های خدمات سلامت و رشد خدمات گوناگون، مشتریان این خدمات مجبور هستند نیاز یا عدم نیاز و زمان رجوعشان به خدمات پزشکی را به دقت ارزیابی نمایند. آنها باید از هزینه ها و راه های دسترسی به خدمات پزشکی، به عنوان موضوعات کلیدی آگاه شوند تا بتوانند به پزشکان، بخش های اورژانس و سایر ارائه دهندگان خدمات سلامت مراجعه کنند.»

به گزارش خبرنگار پیام نو  همچنین ذکر شده با استفاده از دستور العمل های سازمان یافته و مدون، تریاژ تلفنی، پرستار و پزشک، می توانند با اطمینان کافی و مبتنی بر شواهد علمی روز دنیا، به این سوالات پاسخ داده و در کمترین زمان، مناسبترین راهکار پیشگیرانه درمانی و یا ارجاع به بهترین مراکز تخصصی پزشکی را برای متقاضیان ارائه نمایند.

خدمات زیاد فون طب و سر ویس تریاژ تلفنی، سرویس مشاوره و تعیین وقت، سرویس کمیسیون های چند تخصصی و سرویس خدمات می تواند هر انسانی را ترغیب کند که گوشی تلفن را بردارد و به شماره تلفن های این شرکت زنگ بزند! وقتی با شماره تلفن شرکت پیام سلامت پاسارگاد که در سایت ها موجود است تماس می گیریم می گویند این جا دفتر پروفسور سمیعی برای مشاوره ی بیمارهایی که مشکل دارند با آلمان است. مردی بدخلقی که گوشی را برداشته وقتی از موسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) نام می بریم جواب درستی به ما نمی دهد مثل این که اصلا نام این موسسه به گوشش نخورده باشد.

باشگاه نیکوکاری طرح دیگری که در دی ماه ۱۳۹۱ روی سایت موسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) ظاهر می شود.

07

فارغ از  توضیحات زیاد و بعضا نامفهومی که در توضیح اهداف و ویژگی های این باشگاه آمده؛ زمانی که با شماره تلفنی که در سایت موسسه خیریه متوسلین ثبت شده تماس می گیریم تا راجع به طرح باشگاه نیکوکاری بپرسیم می گویند این جا بیمارستان مغز و اعصاب پروفسور سمیعی است و باشگاه هم مربوط به این جا و برای کمک به آن است. در بخش گزارش فعالیت های باشگاه در سایت موسسه خیریه متوسلین به امام رضا نوشته اند هیچ مطلبی در تاریخ فوق موجود نیست. 

چند پرسش

به گزارش خبرنگار پیام نو  یکی از پرسش های که ذهن را می گزد این است که آیا اگر موسسه ای غیر از موسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) با اعضای خاص هیات مدیره  از شهرداری تقاضای کمک مالی می کرد، دست رد بر سینه اش زده نمی شد؟ آیا امکاناتی نظیر یکی از خطوط مستقیم تلفنی ۱۳۷ که شهرداری در اختیار این موسسه قرار داده، به موسسات دیگر هم تعلق می گرفت؟

قالیباف تحت چه عنوانی این‌چنین به این موسسه ، محبت ساطع و توجه بذل می‌کند و حتی حاضر می شود برای آن سخنرانی ویژه کند؟ آیا موسسات دیگر هم می توانند مشمول! این توجه خاص اقای شهردار شوند؟ آیا موسسه های دیگر هم می توانند با کمک شهرداری صاحب پروژه های سنگین و آنچنانی شوند؟این موسسه قرار بود چه نقشی در انتخابات سال ۹۲ داشته باشد؟ پروژه هبه با چه مکانیسمی و چه قانونی به خیره همسر آقای قالیباف واگذار شده است؟ پروژه بزرگترین مرکز علوم مغز و اعصاب ایران چگونه به این خیره واگذار شده است؟

ثبت دیدگاه