• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

تحلیل اکونومیست از پیروزی حماس و شکست اسراییل

  • 25 مرداد 1393 - 0:01
تحلیل اکونومیست از پیروزی حماس و شکست اسراییل

پیام نو:  بعد از یک ماه درگیری خونین غزه و حمله اسراییل به مردم بی گناه چند روز است که آتش بس قرار است. اگرچه اکونومیست معتقد است دائمی کردن این آتش بس امری مشکل و تا حدی محال است.

رهبران فلسطین در اوایل روز پنجشنبه در آخرین لحظه های پایان مهلت آتش بس بین اسرائیل و غزه؛ از توافق دو طرف برای تمدید مدت زمان آتش بس برای پنج روز دیگر برای ادامه مذاکرات صلح خبر دادند. با گذشت نزدیک به یک ماه از حملات خونین اسرائیل به غزه و درسایه آتش بس موقت آرامش نسبی در غزه حکمفرماست. اکونومیست می نویسد: حماس آتش بس را پیروزی خود بر یکی از قدرتمندترین دشمنانش خواند. رهبران حماس زنده و شبکه ارتباطی اش همچنان فعال است.

درحال حاضر اگر حماس بخواهد که مذاکره با اسرائیل ادامه پیدا کند؛ باید آتش بس را حفظ کند. حماس خواستار دسترسی غزه به دریا و مرزهای زمینی و بازشدن گذرگاه و برداشتن محاصره است در مقابل اسرائیل خواستار پذیرش این امر از سوی حماس است که درمقابل عادی سازی صلح ،غزه غیرنظامی بماند. اگرچه دو طرف تقاضای یکدیگر را رد می کنند و تا زمانی که این اختلافات وجود دارد محاصره غزه همانند آتش بس ۲۰۱۲ باقی می ماند.

پیروزی حماس و شکست اسراییل
حماس با وجودی که صدمه خورده است و یک چهارم جمعیت غزه بی خانمان شده اند همچنان در میان مردم محبوب است و ۳۲ تونل تخریب شده آنها توسط اسرائیل به راحتی بازسازی خواهد شد و حمل و نقل از طریق این تونل ها از سر گرفته می شود.

دراین میان اسرائیل نیز با شکست روبرو شده است و نتانیاهو از نظر سیاسی موقعیت خود را در خطرمی بیند و تنها درصورت ادامه آتش بس است که اسرائیلی ها از او حمایت می کنند. اگر آتش بس برهم بخورد حزب ائتلافی نتانیاهو حمایتش را از وی برخواهد داشت. اسراییل از سال ۲۰۰۶ چهار جنگ را پشت سر گذاشته (اولین جنگ با لبنان و سه جنگ دیگر با غزه بوده است) و ادامه این درگیری ها به فشار افکارعمومی علیه نتانیاهو منجر خواهد شد.

ثبت دیدگاه