• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

ارجاع اسامی مسئولان متخلف در پرونده بورسیه‌ها به مراجع قضایی

  • 05 آبان 1393 - 0:01
ارجاع اسامی مسئولان متخلف در پرونده بورسیه‌ها به مراجع قضایی

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استخراج اسامی مسئولان متخلف در پرونده‌ بورسیه‌ها از دیروز پس از نگارش نامه، شروع شده و یک به یک پس از تعیین سازمان مربوطه به دستگاه قضایی ذیربط ارجاع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمد علی نجفی صبح امروز (یکشنبه) در نشست خبری که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه برگزار شد، پیرامون ریشه‌یابی تخلفات در حوزه بورسیه‌ها اظهار داشت: در ابتدای امر دستگاه‌های نظارتی همچون دیوان محاسبات کشور این قضیه را کشف و به مسئولان وزارت علوم متذکر شدند.

وی تصریح کرد: مسئولان وزارت علوم نیز در پی پیگیری موارد فوق به تخلفات گسترده‌ای در بخش بورسیه‌های دکترای داخل و خارج از کشور دست یافتند که ماحصل آن، خبر از خسارتی عظیم و علمی به کشور داشت.

نجفی در ادامه افزود: تاکنون سعی کرده‌ایم به طور اصولی و با تسامح و تساهل با این مسئله برخورد کنیم اما همانطور که در بیانیه چند روز قبل وزارت علوم تصریح شد؛ برخی از تخلفات بسیار گسترده و غیرقابل پذیرش هستند؛ بعضی بدون داشتن هیچ گونه شرایطی بورس شده‌اند، ۷۵۰ نفر صرفا با معرفی یکی از مدیران وقت وزارت علوم ورود بورسیه شدند و ۹۰ نفر هم معرفی شده از سوی رئیس یکی از دانشگاه‌های آن دوره بوده‌اند.

نجفی در پاسخ به پرسش خبرنگاری پیرامون اینکه آیا امکان تکرار مجدد این گونه مسائل وجود دارد، گفت: خیر، با تمهیداتی که انجام شده، اکنون افراد با آزمون و ضوابط مشخص بورس خواهند شد.

محمد علی نجفی متذکر شد: البته باید سراغ افرادی رفت که در هشت سال گذشته به ویژه در ۴ سال دوم دولت آقای احمدی‌نژاد مرتکب چنین تخلفات گسترده‌ای شده‌اند.

سرپرست وازرت علوم ادامه داد: مشخصا ۳۶ نفر هیچگونه شرایطی برای بورسیه نداشتند، ۸۴۰ نفر نیز شرایط استفاده از بورس را نداشتند، همچنین ۴۴۸ نفر مربی پیمانی دانشگاه‌ها بوده‌اند که طبق قانون نمی‌توانند بدون آزمون بورسیه شوند.

محمد علی نجفی هزینه تقریبی هر بورسیه را در داخل کشور ۴۰۰میلیون ریال به دانشگاه و تقریب ماهانه ده میلیون ریال کمک هزینه تخحصیلی به خود فرد اعلام کرد.

 

ثبت دیدگاه