• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

آیت الله سیدمحمد واعظ موسوی:کسی نمی‌تواند پیش داوری کند فلانی کاندیدای خبرگان می‌شود یا نمی‌شود

  • 08 آبان 1393 - 0:02
آیت الله سیدمحمد واعظ موسوی:کسی نمی‌تواند پیش داوری کند فلانی کاندیدای خبرگان می‌شود یا نمی‌شود

هیچ کس نمی تواند از کاندیدا شدن شخصیت خاصی ممانعت کرده یا پیش داوری کند که فلانی کاندیدا نمی‌شد/مجلس فاخر و معظم خبرگان رهبری جای لابی گری‌ها و بحث‌های حاشیه‌ای نیست. باید آرامشی که بر فضای موجود بر خبرگان و بر فضای جامعه حاکم است به لطف خدا استمرار پیدا کند و خبرگان مثل همیشه بتواند به عنوان بازوی نظام و رهبری به وظایف قانونی خود عمل کند.

یک عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شخصیت‌های موجود در خبرگان خودشان در کاندیدا شدن یا نشدن مختارند و هیچ کس نمی‌تواند از کاندیدا شدن شخصیت خاصی ممانعت کرده یا پیش داوری کند که فلانی کاندیدا نمی‌شد، گفت: ممکن است در روز انتخابات هیئت رئیسه خبرگان، نماینده‌ای با اصرار دیگران یا احساس وظیفه‌ای که در تصدی موقعیتی در این مجلس یا در یکی از کمیسیون‌ها می‌کند، از طرف دیگران یا از طرف خودش کاندیدا شود.

آیت الله سیدمحمد واعظ موسوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در قم، با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون تعیین ریاست مجلس خبرگان پس از فوت مرحوم آیت الله مهدوی کنی، اظهار داشت: مجلس خبرگان رهبری یکی از نهادهای عمده نظام و از ارکان نظام مقدس اسلامی است و نمایندگان آن دارای صلاحیت و شایستگی‌های خاصی هستند. علاوه بر آن، تنها نهادی است که خود برای خود قانون تصویب می‌کند و بر اساس آیین نامه داخلی که متشکل از مواد و تبصره‌هایی است که خود نمایندگان برای بهبود اداره امور این مجلس و وظایف نمایندگان آن وضع کردند، همه نمایندگان در مقابل مفاد این آیین نامه مساوی هستند و کسی بر دیگری برتری ندارد.

وی در خصوص اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری که گفته بود آیت الله هاشمی رفسنجانی کاندیدای ریاست خبرگان نشده و در بین گزینه‌های مطرح هم نیست، تصریح کرد: در انتخابات داخلی مجلس خبرگان که بر اساس آیین نامه داخلی صورت می‌گیرد، هیئت رئیسه و اعضای کمیسیون‌ها از طرف خود نمایندگان انتخاب می‌شوند، و البته باید توجه داشت که مجلس فاخر و معظم خبرگان رهبری جای لابی‌گری‌ها و بحث‌های حاشیه‌ای نیست.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری افزود: اعضای مجلس خبرگان رهبری، انسان‌های برجسته علمی و اخلاقی هستند و قطعا جای بحث‌های پستی و ریاستی و دعوایی، به هیچ وجه در آنجا به چشم نمی‌خورد. غالبا هم دیده می‌شود که افراد به اصرار از سوی دیگران، برای احراز مسئولیت‌های مختلفی اعم از ریاست، نیابت یا عضویت در کمیسیون‌ها به عنوان کاندیدا پیشنهاد می‌شوند و الا خود نمایندگان معظم، خودشان را برای احراز موقعیت خاصی در مجلس کاندیدا نمی‌کنند. بنابراین فکر می‌کنم رسانه‌های بزرگوار و خبرنگاران عزیز توجه داشته باشند، مسائل انتخابات داخلی خبرگان مربوط به خود نمایندگان است و باید از سوی نمایندگان این مجلس تصمیم گیری شود. لذا از خبرنگاران انتظار داریم که به حاشیه‌های این مسئله ورود پیدا نکنند تا دامن زدن به بعضی مسائل حاشیه‌ای ایجاد نشود.

باید آرامشی که بر فضای موجود بر خبرگان و بر فضای جامعه حاکم است به لطف خدا استمرار پیدا کند و خبرگان مثل همیشه بتواند به عنوان بازوی نظام و رهبری به وظایف قانونی خود عمل کند.

آیت الله واعظ موسوی گفت: شخصیت‌ها خودشان در کاندیدا شدن یا نشدن مختارند و هیچ کس نمی‌تواند از کاندیدا شدن شخصیت خاصی ممانعت کرده یا پیش داوری کند که فلانی کاندیدا نمی‌شد؛ ممکن است در روز انتخابات، نماینده‌ای با اصرار دیگران یا احساس وظیفه‌ای که در تصدی موقعیتی در مجلس یا کمیسیون‌ها می‌کند، از طرف دیگران یا خودش کاندیدا شود.

وی اضافه کرد: از نظر آیین نامه، همه نمایندگان در احراز این پست‌ها یا عضویت در کمیسیون‌ها علی السویه هستند و ترجیحی بر یکدیگر ندارند و تنها چیزی که هست باید اعتماد نمایندگان را جلب کرده و رأی لازم را احراز کنند.

ثبت دیدگاه