• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

بزرگترین لازمه امر به معروف و نهی از منکر، آزادی رسانه ها و احزاب است

  • 16 آذر 1393 - 0:04
بزرگترین لازمه امر به معروف و نهی از منکر، آزادی رسانه ها و احزاب است

یادگار امام با اشاره به گسترده بودن مفهوم امر به معروف و نهی از منکر گفت: از بزرگترین منکرات در جامعه ما دزدی، فساد، رشوه و خوردن حق یکدیگر است.
به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با دبیرکل، اعضای شورای مرکزی و جمعی از مسئولان بخش های حزب وحدت و همکاری ملی با اشاره به بیکاری و فقر گفت: امروز بخش های زیادی از جامعه و فرهنگ بیمار است که همه اینها به شاخص های گفته شده برمی گردد، اظهار داشت: در جامعه ای که آمار بیکاری در آن بالاست، فرهنگ آن معیوب است (ولو آنکه شما هزاران سخنرانی فرهنگی کنید)، جامعه ای که در آن فقر وجود دارد (و به تعبیر پیامبر(ص) کفر که به مراتب از فسق بالاتر است را پدید می آورد) مدیران سیاسی و اقتصادی و فرهنگی که تصدی امور کرده اند باید قبل از از هر امری به این شاخصه ها توجه کنند؛ زیرا در صورت توجه به این موارد، سایر شاخصه ها هم خود به خود راه خود را برای حل موضوع می یابند و می توان از این طریق امور دیگر را حل کرد.
یادگار امام تحزب را یکی از کاردکردهای نهاد نظارتی دانست که الزاما در حوزه سیاسی محدود نمی شود و شامل تمام حوزه ها می شود.
وی در همین زمینه ادامه داد: بحث امر به معروف و نهی از منکر یک واجب اخلاقی و دینی نیست؛ یک واجب فطری بشر است، اما بسنده کردن آن به بعضی گروهها و در برخی حوزه ها، تقلیل موضوع است. بنابراین تنها منکر در جامعه ما بدحجابی نیست؛ بلکه از بزرگترین منکرات در جامعه ما دزدی، فساد، رشوه و خوردن حق یکدیگراست؛ بزرگترین معروف در جامعه توسعه عدالت است. اگر ملاک این باشد، جامعه ی بدون امر به معروف و نهی از منکر می میرد؛ اما جامعه را در حد چند منکر پایین دستی محدود کردن و یا بسنده کردن به چند مورد، تقلیل موضوع است.
وی گفت: بزرگترین لازمه امرمعروف و نهی از منکر آزادی رسانه ها و احزاب برای نقد و بیان مسائل است تا اگر قدرت در جایی فاسد شد، حزبی با رأی مردم بیاید و آن را اصلاح کند و این ضرورت کارکردی تجمعات و گروههایی است که شما در آنها حضور دارید.
پیش از سخنان یادگار امام، آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی در سخنانی با اشاره به سخنان یکی از حضار در جلسه در خصوص برخی اختلافات مذهبی میان شیعه و سنی که در مناطقی از کشور وجود دارد، گفت: هدف امام از طرح هفته وحدت این بود که شیعه و سنی با یکدیگر فرقی نداشته و ملاک مسلمانی شهادتین است؛ لذا همه ما برادر هستیم و اگر عده ای جاهل بر خلاف این مسیر عمل کردند به پای نظام و تشیع ننویسید. هدف ایدئولوگ های نظام نیز وحدت است؛ اساس ایران است و همه ما زیر پرچم ایران هستیم.

ثبت دیدگاه