• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

تورم ۴۰ درصدی نتیجه مسکن مهر بود

  • 25 آذر 1393 - 0:05
تورم ۴۰ درصدی نتیجه مسکن مهر بود

رئیس جمهور با بیان اینکه مسکن مهر موجب تورم ۴۰ درصدی شد، گفت: برای مسکن مهر، بانک مرکزی ۴۵ هزار میلیارد پول چاپ کرد و در اختیار بانک مسکن قرار داد.
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی در پنجاه و چهارمین مجمع سالیانه بانک مرکزی که صبح امروز در سالن همایش‌های بانک مرکزی برگزار شد ضمن گرامیداشت روزهای متبرک و مقدس این هفته و هفته پیش رو، گفت: خوشحالم امروز ۲۴ آذر یعنی درست یک سال و شش ماه بعد از گذشت ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ در خدمت شما هستم.
وی افزود: یک سال و نیم از حماسه ملی مردم می گذرد و خوشحالیم که امروز در مجمع بانک مرکزی گزارش ۹۲ را استماع کردیم و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
همچنین رئیس جمهور یکی از مسئولیت های بانک مرکزی را کنترل تورم نامید و گفت: ما در یک سال و نیم گذشته امتحان کردیم و متوجه شدیم که یکی از مسائل اساسی در تورم، پایه پولی است و خطرناک‌ترین وسیله برای افزایش تورم، پول پرفشار در مبادلات پولی است.
روحانی افزود: وقتی دولت شروع به بی انضباطی پولی کند بانک مرکزی را مجبور به چاپ پول می‌کند اما این کار از لحاظ شرعی و قانونی مجاز نیست چرا که بلافاصله بر جیب مردم اثرگذار است و قدرت خرید آنها را پایین می آورد.
وی یادآور شد: دیدید که یک تصمیم گیری برای مسکن مهر چه بلایی بر سر کشور آورد، چه طور پول چاپ کردند، هر پولی که در تاریخ ایران چاپ شده بود چهل و چند درصد آن توسط بانک مرکزی چاپ شد، یعنی بانک مرکزی ۴۵ هزار میلیارد چاپ کرد و در اختیار بانک مسکن قرار داد.
روحانی گفت: ما نیز مجبور شدیم این راه را ادامه دهیم و ناچاریم آن را تکمیل کنیم، به خاطر اینکه مردم به دولت اعتماد کردند و این اعتماد نباید از بین می رفت.
رئیس جمهور با بیان اینکه بی انضباطی مالی کشور را به هم می ریزد، ادامه داد: اثر آن پول چه شد؟ اثر آن پول تورم ۴۰ درصدی و ۴۵ درصدی نقطه به نقطه شد و ما کشور را در این شرایط تحویل گرفتیم.

ثبت دیدگاه