• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

پایان ۹ دور مذاکرات ظریف – کری و ساعت ها رایزنی معاونان در لوزان/ گفت و گوها ۵ فروردین از سر گرفته می‌شود

  • 01 فروردین 1394 - 0:01
پایان ۹ دور مذاکرات ظریف – کری و ساعت ها رایزنی معاونان در لوزان/ گفت و گوها ۵ فروردین از سر گرفته می‌شود

ایرنا – دیدار نهم محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و جان کری وزیر خارجه امریکا، زنگ پایان مذاکرات هسته ای در لوزان بود.

 در این مذاکره، علاوه بر علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران ، وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشتند.

پس از آنکه ایران و کشورهای ۱+۵ در سوم آذر ماه ۹۳ دستیابی به توافق جامع را امکان پذیر ندیدند توافق ژنو یا همان برنامه اقدام مشترک را برای هفت ماه تمدید کردند. البته با این شرط که تا چهار ماه به یک توافق اولیه برسند.

پس از آن رایزنی های فشرده در شهرهای ژنو، برلین، پاریس، زوریخ، استانبول و مونیخ در سطح معاونان، کارشناسان و وزرای خارجه برگزار شد.

در آخرین دور رایزنی های هسته ای، ایران و آمریکا از روز دوشنبه به مدت سه روز در شهر مونترو سوئیس مذاکره و رایزنی کردند.

این بار اما، مذاکرات ایران و آمریکا با حضور نمایندگانی از اتحادیه اروپا در لوزان سوئیس شش روز به طول انجامید.

**ظریف: مذاکرات به نقطه ای حساس رسیده است

ظریف روز جمعه پس از هشتمین دور گفت وگو با جان کری در لوزان سوئیس گفت: به نقطه ای بسیار حساس رسیده ایم. برای هر موضوع یکی دو موضوع مانده که در حال کار روی راه حل های آنها هستیم. علی القاعده سخت ترین موارد است. بحث ها به نکات بسیار ریز رسیده است.

وزیر امور خارجه افزود: در حال حاضر اقای صالحی و مونیز در حال گفت و گو هستند و امیدواریم پیشرفت حاصل شود.

ظریف همچنین گفت که ساعت ۱۴ امروز بار دیگر با جان کری دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران، وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا نیز در این جلسه حضور یافتند.

**عراقچی: مذاکرات ۵ فروردین از سر گرفته می شود

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران گفت به دلیل نیاز به رایزنی و هماهنگی های بیشتر میان امریکا و کشورهای اروپایی مذاکرات روز چهارشنبه ۵ فروردین ۹۴ از سر گرفته می شود.

وی افزود: طی چند روز گذشته مذاکرات بسیار جدی و فشرده ای بین هیات های ایران و ١+۵ صورت گرفته است. اکنون زمانی است که نیاز به رایزنی ها و هماهنگی های بیشتری وجود دارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کنند هایران گفت: به همین منظور وزرای خارجه آمریکا و کشورهای اروپایی فردا در برلین دیدار خواهند کرد و سپس بعد از نوروز و تحویل سال جدید مذاکرات مجددا از چهارشنبه ۵ فروردین ماه ۹۴ از سرگرفته خواهد شد.

**مذاکرات دور هفتم

خبرنگار ایرنا از لوزان گزارش داد که ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری وزیر خارجه امریکا هفتمین دور مذاکرات خود را نیز پس از یک ساعت در سوئیس به پایان رساندند.

در این مذاکره علاوه بر سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی و وندی شرمن معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم حضور داشتند.

در این دور نیز همزمان، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکاهم نشستی فنی تشکیل دادند که آن هم تقریبا همزمان با نشست وزیران به پایان رسید.

همچنین پیش از این دور مذاکره، عراقچی و روانچی و شرمن نیز گفت و گو داشتند.

ششمین دور مذاکره محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با جان کری همتای آمریکایی او نیز یک ساعت و نیم طول کشید.

وزیر امور خارجه ایران پس از مذاکرات دور ششم با همتای آمریکایی خود در لوزان سوئیس، این گفت و گوها را «سخت و در مراحل نهایی» ارزیابی کرد و گفت که تا زمانی که لازم باشد در لوزان می مانیم.

ظریف افزود: ما در حال حرکت هستیم اما مذاکرات بشدت پیچیده است و نیاز به گفت و گو های فشرده دارد و این کاری است که درحال انجام آن هستیم. به نظرمن این نشانه خیلی خوبی است که دراین مرحله از مذاکرات هستیم. به این معنی است که داریم به جایی می رسیم.

وزیر امور خارجه اظهارداشت: خیلی خوب پیش می رویم ولی هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. هنوز تا جایی که بگوییم به فهم مشترک رسیده ایم فاصله داریم و کار زیادی پیش رویمان است.

از سویی دیگر جان کری وزیر امورخارجه امریکا نیز روز پنجشنبه گفت: در مذاکرات هسته ای با ایران با مسائل دشواری روبه رو هستیم ولی حصول پیشرفت هایی تا پیش از ضرب الاجل تعیین شده برای تعیین چارچوب یک توافق نهایی در جریان است.

کری به خبرنگاران گفت در لوزان سوییس گفت : با برخی مسائل دشوار روبه رو هستیم، اما پیشرفت داشته ایم.

وی این احتمال را رد نکرد که ممکن است تا آخر هفته برای ادامه مذاکرات در لوزان بماند.

ثبت دیدگاه