• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

روحانی: قوه قضاییه همه افراد را مقابل قانون برابر بداند

  • 07 تیر 1394 - 14:58
روحانی: قوه قضاییه همه افراد را مقابل قانون برابر بداند

رییس جمهور گفت: مردم از ما انتظارات بالایی دارند و می‌خواهند فضایی در قوه قضاییه باشد که همه متظلمان و شاکیان برابر باشند و بین شیعه و سنی و مسلمان و مسیحی و این حزب و آن حزب تفاوتی مقابل قانون نباشد.

حسن روحانی در همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه که از صبح امروز در سالن اجلاس سران و با حضور سران قوا برگزار شده٬ هفته قوه قضاییه را تبریک گفت و همزمان شدن این هفته را با ماه مبارک رمضان فرصتی مناسب برای بهره‌‌جویی در مسیر اجرای عدالت و حرکت دقیق در مسیر اجرایی عدالت دانست.

رییس جمهور ماه رمضان را ماه اتصال به حق خواند و یادآوری کرد: هفته دفاع مقدس همواره یادآور یک فاجعه تاریخی و شهادت دکتر بهشتی و ۷۲ تن از نزدیک‌ترین افراد سخت‌کوش نظام جمهوری اسلامی ایران است.

روحانی افزود: بهشتی حق بزرگی بر گردن قضا و ملت ایران دارد. بهشتی یک ملت بود و خاری در چشم دشمنان انقلاب و اسلام بود. او پایه‌گذار توسعه اسلامی و انسانی در ایران بود و در علوم جدید با تاسیس آموزشگاه دین و دانش در قم و در حوزه علمیه با آشنا کردن طلاب با علوم جدید تاثیر زیادی در این زمینه گذاشت.

روحانی با یادآوری نقش شهید بهشتی در نهضت سیاسی  و راهبری انقلاب ایران تاکید کرد:  همه همراهان انقلاب ویژگی آن بزرگوار را به خوبی حس می‌کردند. هر گاه شهید بهشتی در جمع ما قرار می‌گرفت می‌دیدیم به همه جوانب توجه کرده است که یک مورد آن حضور ایشان در مجلس خبرگان قانون اساسی بود که با تدوین این قانون اساسی مدرن خدمت بزرگی به این کشور کرد.

روحانی مظلومیت را یکی دیگر از ویژگی‌های شهید بهشتی خواند و گفت: شاید هیچ شخصیتی در تاریخ انقلاب پیدا نشود که تا این حد مظلوم باشد.

وی افزود: با وجود تهمت‌هایی که به شهید بهشتی زدند وی با مظلومیت صبوری کرد و به ما آموخت که در مسیر انقلاب باید از همه چیز گذشت.

روحانی افزود: خدا شهید بهشتی را رحمت کند که معمار قضای نوین در جمهوری اسلامی ایران بود و امروز از برنامه او بهره می‌بریم.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اهمیت دستگاه قضا در کشورهای مختلف دنیا گفت: مردم توقع ندارند نظام صنعتی و کشاورزی و بهداشتی ما با جهان متفاوت باشد٬ اما وقتی دستگاه قوی و کارآمد قضایی ما موفق باشد٬ وجه تمایز این نظام با نظام‌های دیگر است.

روحانی تاکید کرد: ما همیشه به قضای حضرت علی (ع) و به اصل عدالت تاکید کردیم و مردم از ما انتظارات بالایی دارند که فضایی در قوه قضاییه باشد که همه متظلمان و شاکیان برابر باشند و بین شیعه و سنی و مسلمان و مسیحی و این حزب و آن حزب هیچ تفاوتی مقابل قانون قائل نباشد.

وی دستگاه قضا را دستگاه حق و عدلی خواند که مردم در مقام عمل باید این عدالت را ببینند و این را بار بزرگی بر دوش قوه قضاییه ذکر کرد و افزود: امروز وظیفه ما این است که زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی آماده کنیم و قوه قضاییه نقش مهمی در این زمینه دارد.

رئیس‌جمهور  با اشاره به تغییر نوع معاملات نسبت به سال‌های گذشته گفت: امروز اساس معاملات یک برگ کاغذ و یک قرارداد است و آنچه این قراردادها را مستحکم می‌کند٬ اطمینان مردم به دستگاه قضایی است که پشتوانه همه قراردادها و مراودات اقتصادی است.

روحانی افزود: امروز با اطمینان به دستگاه قضا برای حفظ حیات و مالکیت و آبرو و حیثیت به حق آزادی و اندیشه زندگی می‌کنند و این طور نیست که فردی که قدرت دارد٬ بتواند دهان طرف مقابل را ببندد یا با قدرت و زور حق مالکیت فردی را زیر سوال ببرد.

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: در حکومت اسلامی حاکم در مسیر حکم خدا و اجرای قانون است و این قاضی است که بر اساس قانون و وجدان حکم خدا را صادر می‌کند و امروز دستگاه قضا مبنای پیشرفت تعالی است.

رئیس جمهور گفت: سرمایه اجتماعی در سایه دستگاه قضا ماندگار خواهد بود. وحدت و انسجام میان اقوام و مذاهب نیز در سایه دستگاه قضا تحقق خواهد یافت. اگر امروز بخواهیم شرایط را برای محیط بهتر در اقتصاد و در سایر زمینه‌ها به وجود آوریم٬ بدون حضور دستگاه قضای پویا تحقق نخواهد یافت.

روحانی با طرح این سوال که آیا مبارزه با فساد به غیر از هماهنگی قوا در کنار یکدیگر امکانپذیر است و آیا می‌توان با فساد بدون دستگاه قضا مبارزه کرد؟ یادآور شد: در زمینه مبارزه با فساد اولین قدم٬ پیشگیری است و همه باید تلاش کنند با اتکا به قانون‌گرایی، با از بین بردن امضاهای طلایی؛ با ایجاد شفافیت در اطلاعات؛ با از بین بردن استثنائات یا به حداقل رساندن آنها؛ و با مدرن کردن سیستم اداری و دولت الکترونیک به تحقق این امر کمک شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا با همکاری ۳ قوه از فساد پیشگیری شود٬ افزود: اتکا به قانون و شفافیت آن دستگاه اداری چابک‌تر می‌تواند مانع از فساد باشد٬ اما اگر فساد رخ داد در مبارزه با آن باید شاهد همکاری ۳ قوه بود که در این مسیر باید مسیر معتدل را انتخاب کرد.

وی همچنین سازمان بازرسی را یاریگر خوبی برای سلامت دستگاه اجرایی خواند و افزود: در این مسیر اگر یک مقدار سختگیری‌ها بیش از حد باشد٬ ممکن است در مسیر مدیریت سالم وقفه ایجاد شود و باید به گونه‌ای عمل کرد که مدیران جرات داشته باشند و جرات از آنها گرفته نشود.

روحانی تکیه بر عدالت و اقدامات حساب شده و علمی را از جمله ویژگی‌های دستگاه قضای پیشرفته خواند و افزود: ما باید از تجربه کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کنیم و قوانین را روزآمد کنیم.

رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: هم‌اکنون در قوه قضائیه٬ آیت‌الله آملی لاریجانی که عالمی فاضل و فرزانه است٬ در راس قرار گرفته و با جهان و شرایط مقیم قضا در دنیا به صورت کامل آشنایی دارد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه عملکرد دستگاه قضایی باید برای همه شفاف باشد افزود: باید رویه‌های قضایی نیز شفاف و در اختیار مردم قرار گیرد و نباید از یک قانون واحد تفسیرهای متعدد در مقام صدور رای انجام پذیرد. بعضاً گاهی دیده می‌شود برخی قضات٬ از قانون استنباط‌های مختلفی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با تاکید بر اینکه مقدمه حکم٬ گاهی از خود حکم مهم‌تر است٬ افزود: در برخی کشورها٬ دستگاه قضا براساس رویه‌های قضایی فعالیت می‌کند و در کشور ما نیز باید این رویه‌ها تدوین و در دسترس مردم قرار گیرد٬ تا همه بدانند قانون از دید قاضی چگونه است و باید با در اختیار قرار دادن این رویه‌ها به جامعه اعتماد مردم به دستگاه قضا را بیش از گذشته کرد٬ چراکه افزایش این اعتماد می‌تواند در جامعه امید و نشاط را افزایش دهد و این قوه قضائیه است که می‌تواند به مردم اعتماد دهد که در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌تواند فعالیت سرزنده داشته باشد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در دولت یازدهم جرایم سیاسی تصویب شود٬ افزود: اگر تعریف جرایم سیاسی به صورت شفاف مشخص شود و روشن شود که جرم سیاسی و جرم امنیتی کدام است٬ تحقق این امر به نشاط سیاسی در جامعه کمک خواهد کرد و وجهه ما را بالاتر و بالاتر خواهد برد.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه یکی از فخرهای ما شیوه حکومت امیرالمومنین علی (ع) است٬ افزود: ما باید توجه کنیم که علی(ع) چگونه با مخالفان برخورد می‌کرد و با آنها که در مقابل حکومت اسلامی دست به شمشیر نبردند. چگونه برخورد کرد و رفتارش با مخالفان و خوارج که تندترین زبان‌ها را داشتند چگونه بود و ما می‌توانیم با بهره‌مندی از سیره پیامبر امیرالمومنین و سایر امامان این تفکیک‌ها را انجام دهیم تا در همه زمینه‌ها مردم آینده روشن داشته باشند.

وی با اشاره به همکاری‌های خوب انجام گرفته میان دستگاه اجرایی، قوه قضایی و قوه مقننه افزود: از نمونه‌های این همکاری می‌توان به تصمیم‌گیری‌ها در مورد بنگاه‌ها و مراکز غیر مجاز و سازماندهی آنها، تصمیم‌گیری در مورد مطالبات معوق و مبارزه با فساد اشاره داشت.

رئیس جمهور همچنین در پایان ضمن تقدیر از تلاش‌های انجام شده در قوه قضائیه افزود: ما باید روند قضایی را ایجاد کنیم که به وجود آمدن آن فضایی را ایجاد کند که ملت به آینده بیش از گذشته امیدوار شوند.

ثبت دیدگاه