• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

تلاش ایران و ۱+۵ برای دستیابی به توافقی حداقلی

  • 07 تیر 1394 - 15:00
تلاش ایران و ۱+۵ برای دستیابی به توافقی حداقلی

این روزها پایتخت اتریش میزبان آخرین دور مذاکرات هسته ای در راستای یافتن راه حلی برای خاتمه دادن به پرونده ۱۲ ساله ایران است. تعدد روزنامه نگاران و تحلیلگران بین المللی و وطنی در این دور از گفتگوها بیش از سایر ادوار گذشته است؛ با این حال هیچ کس از جزئیات مذاکرات اگاهی ندارد و خبرنگاران تنها شاهد ورود و خروج مقامات ایران و غرب به داخل هتل کوبورگ هستند و براین اساس دست به تحلیل می زنند.
به گزارش خبرنگار اعزامی «انتخاب» به وین، واقعیت آن است که ساعت های اخر مذاکرات برای خبرنگاران بی اطلاع از مکالمات درون اتاق های هتل کوبورگ به کندی پیش می رود و برای مذاکره کنندگان که تمام همت خود را برای دست یافتن به توافق انجام می دهند، با سرعتی بیش از همیشه می گذرد.
باتوجه به موانع و اختلافات عمده ای که پابرجاست، مذاکره کنندگان ایران و ۱+۵ تمام تلاش خود را برای دست یافتن به توافقی حداقلی گذاشته اند تا دست خالی به پایتخت ها بازنگردند.
انطور که از شواهد بر می آید موانع همچنان بر جای خود استوار است، با این حال در برخی موارد پایه های این موانع دچاز تزلزل شده و استواری آن تضعیف شده است، مانند مسئله ی PMD که به گفته ی منابع مطلع، طرفین مایلند نسبت به آن مصالحه بیشتری به خرج داده و به راه حلی بینابین دست پیدا کنند.
حقیقت آن است که طرفین به هیچ وجه حاضر نیستند راه پر از سنگلاخی که با دشواری پیموده اند، بازگردند، چراکه بازگشت از این راه نه تنها فرصتی بی نظیر را از جهان و منطقه می گیرد، بلکه تبعات منفی زیادی برای طرفین در پی دارد. با این اوصاف، دو طرف سعی بر این دارند تا مسائل را تا جای ممکن حل کنند.
در عین حال، شنیده ها حکایت از آن دارد که در صورت به نتیجه رسیدن گفتگوها، مذاکره کنندگان موافقنامه ای حداقلی به پایتخت ها برده و فازی جدید را در مذاکرات کلید می زنند.
در این میان منابع اگاه در گفتگو با «انتخاب» از سفر احتمالی حسین فریدون برادر رئیس جمهور به وین خبر دادند.
وی پیش از این چندین نوبت در گفتگوها حضور پیدا کرده و نقشی واسطه ای بین تیم هسته ای و پایتخت ایفا کرده است. خبر سفر احتمالی فریدون در حالی به گوش می رسد که برخی دیگر از منابع از احتمال بازگشت ظریف به تهران سخن گفته اند.
به گفته ی یک منبع اگاه، اگر تصمیمی برای ورود فریدون به مذاکرات گرفته شود، سفر او زودتر از دوشنبه، یک روز پیش از موعد ضرب الاجل مذاکرات نخواهد بود. در این صورت، اگر فریدون پا به کوبورگ گذارد، بازگشت احتمالی ظریف به تهران لغو خواهد شد.
با ورود فریدون به وین، که البته برخی منابع احتمال حضور او را کم دانستند، شایعه ی تمدید چند روزه ی مذاکرات که البته به واقعیت بسیار نزدیک است، بیش از پیش تقویت می شود. البته منابع مطلع و نزدیک به مذاکرات بر این باورند که تمدید مذاکرات بین ۳ تا ۸ روز خواهد بود. با این حال، بسیاری از تصمیمات در لحظات اخر روز سه شنبه گرفته خواهد شد و باید منتظر آن ساعات ماند.

تکمیلی:

محمد جواد ظریف امشب به منظور مشورت و بحث و بررسی پیشنهادات جان کری و باقی اعضای پنج بعلاوه یک، عازم تهران می شود و پس از یک روز مجددا راهی وین می شود.

در همین حال، برخی از منابع معتقدند که احتمال بازگشت ظریف همراه با حسین فریدون به وین بعید نیست.

منابع اگاه همچنین به «انتخاب» خبر دادند که تمدید چندین روزه ی مذاکرات قطعی شده است.

ثبت دیدگاه