• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

توافق هسته‌ای در راه است، شاید چند ساعت دیگر

  • 21 تیر 1394 - 15:27
توافق هسته‌ای در راه است، شاید چند ساعت دیگر

سی ان ان اعلام کرد دیپلماتها امیدوارند تا چند ساعت دیگر توافق هسته ای ایران در گفتگوهای وین حاصل شود.

به گزارش انتخاب ؛ دیپلماتها می گویند امیدوارند بتوانند تا چند ساعت دیگر به گشایشی دست پیدا کنند تا براساس آن، تحریمهای ایران برداشته و درمقابل آن، برنامه هسته ای این کشور محدود شود.

از سوی دیگر ، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: در نبود هیچ اعلامیه رسمی پس از گذشت ۱۱ روز از ضرب الاجل تعیین شده برای پایان مذاکرات هسته ای ایران، مردم به بالکن های هتل محل مذاکره چشم دوخته اند تا شاید دریابند آیا توافق نزدیک است.

به گزارش انتخاب ؛ این روزنامه آمریکایی افزود: روز شنبه در یکی از این بالکن ها محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مدت زیادی را در آفتاب سپری کرد.

در حالی که تلاش های دیپلماتیک ادامه داشت، ظریف در حالی که لبخند عمیقی برلب داشت، مشغول مطالعه مطلبی بود که به نظر می رسید پیش نویس توافقنامه باشد – ۲۰ صفحه با حدود ۸۰ صفحه ضمیمه.

یک خبرنگار ایرانی به نقل از ظریف گفت به نظر می رسد هیئت ایرانی تا پایان روز یکشنبه در وین خواهند ماند. ظریف تاکید کرد مذاکرات با شدت تمام در جریان است. دیگر از اتهامات چند روز قبل مبنی بر این که آمریکا تعهدات پیشین خود را نادیده می گیرد یا موضوعات جدیدی را مطرح می کند، خبری نیست.

از طرف دیگر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ناگهان در خارج هتل ظاهر شد و در حالی که عصایش را در کنار یک میز کوچک قرار می داد بر جدی بودن مذاکرات تاکید کرد و گفت ایرانیان باید تصمیم های سیاسی مهمی اتخاذ کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا شنبه صبح پس از دیدار با ظریف در توئیتی از وجود اختلاف های دشواری خبر داد که برای دست یابی به توافق باید حل شود اما غروب شنبه پس از یک نشست محوری با همتای ایرانی خود، کری حرفی برای بیان کردن نداشت.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه هم به رویترز گفت اکنون که همه مسائل بر روی میز قرار دارد زمان تصمیم گیری فرا رسیده است.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران نیز روز شنبه در دیدار با دانشجویان در تهران همانند چند هفته قبل که تاکید کردند هیچ فرد یا بازرس خارجی اجازه نخواهد یافت به تاسیسات نظامی ایران وارد شود.

هشدار رهبر عالی ایران در این دیدار این بود که جنگ با قدرت استکباری پس از توافق پایان نمی یابد.

غروب شنبه پس از آنکه وزرای امور خارجه فرانسه و انگلیس وارد وین شدند، کری با تمام همتایان مذاکره کننده خود دیدار کرد تا احتمالا چگونگی شکل گیری توافق را بازبینی کنند و درمورد اینکه کدام موانع نیاز به کار بیشتر دارند تصمیم بگیرند.

نویسنده در ادامه تاکید کرد این نخستین بار است که ایرانیان، آمریکاییان و اروپاییان همگی درمورد پایان بازی سخن می گویند.

شنبه پانزدهمین روز مذاکرات پی در پی کری در وین بود و این بیشترین زمانی است که وزیر امور خارجه آمریکا تاکنون در یک کشور خارجی به سر برده است. این زمان حتی از مدتی که وی پس از حادثه دوچرخه سواری در بیمارستان بستری شد نیز بیشتر بود. کری در این مدت بیش از پنجاه نشست داشته که بیشتر آنها با ظریف بوده است.

ثبت دیدگاه