• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

اوباما: باید توافق هسته‌ای با ایران را مغتنم بشماریم

  • 28 تیر 1394 - 7:09
اوباما: باید توافق هسته‌ای با ایران را مغتنم بشماریم

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در پیام هفتگی خود خطاب به مردم کشورش، توافق اخیر با ایران را یک فرصت تاریخی خواند که نباید آن را از دست داد.

به گزارش «انتخاب»، باراک اوباما گفت: این هفته، آمریکا و شرکای بین المللی ما به چیزی دست یافتند که دهه ها دشمنی نتوانسته بود به آن دست یابد، توافقی که ایران را از رسیدن به سلاح اتمی باز می دارد. این توافق آمریکا و دنیا را امن تر خواهد کرد. با این حال در هفته هایی که پیش روست، شما بحث هایی داغ و از سر بی صداقتی خواهید شنید. امروز، می خواهم از فرصت استفاده کنم و درباره یک به یک این انتقادها، برای شما درباره چیستی این توافق توضیح بدهم.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: اول اینکه، از زبان منتقدان خواهید شنید که این توافق به شکلی، راه رسیدن ایران به سلاح اتمی را ساده تر می کند. اگر فکر کنید، به نظرتان می رسد که این سخن عجیب به نظر می رسد که آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین و برخی از برجسته ترین دانشمندان هسته ای در دنیا با توافقی اینچنینی موافقت کرده باشند، شما حق دارید. در واقع، این توافق همه راه های ایران برای ساخت سلاح اتمی را خواهد بست. امروز ایران به اندازه کافی مواد لازم برای ساخت ده بمب اتمی را در اختیار دارد. با این توافق، آنها نود و هشت درصد از این مواد را به خارج از این کشور منتقل می کنند و نمی توانند مواد لازم برای ساخت سلاح اتمی را تولید کنند. از این رو، این توافق در واقع ایران را هر چه بیشتر از ساخت سلاح اتمی دورتر می کند. همچنین پارامترهای منعی برای ایران برای ساخت سلاح اتمی نیز وجود دارد.

وی افزود، دوم اینکه ممکن است از زبان منتقدان بشنوید که ممکن است ایران از انجام آنچه که از این کشور خواسته شده است، شانه خالی کند و هر کاری که خواست انجام دهد. یعنی اینکه آنان به صورتی گریز ناپذیر، فریبکاری کنند. این سخن نیز اشتباه است. با این توافق، ما نظارت بی سابقه تمام وقتی بر تاسیسات اصلی هسته ای در ایران خواهیم داشت. با این توافق، بازرسان بین المللی به همه زنجیره تامین هسته ای ایران دسترسی خواهند داشت. فرایند راستی آزمایی که در این توافق در نظر گرفته شده است، جامع، سخت گیرانه و به قدری دقیق است که می توانیم اطمینان حاصل کنیم ایران به تعهدات خود پای بند می ماند.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد سوم اینکه، ممکن است از زبان منتقدان بشنوید که ایران در صورتی که از توافق تخطی کند، با پیامدی روبرو نمی شود. این نیز کاملا اشتباه است. در صورتی که ایران این توافق را نقض کند، تحریم هایی که اعمال شدند و اقتصاد این کشور را زمین گیر کردند، همان تحریم هایی که رسیدن به توافق را میسر کردند، بار دیگر و به سرعت اعمال می شوند.

وی گفت، دلیلی دارد که مذاکرات برای رسیدن به این توافق تا این اندازه به طول انجامید. علت این است که ما از پذیرفتن توافق بد، امتناع می کردیم. ما به دنبال توافقی بودیم که همه خواست های اساسی ما را برآورده کند و به آن نیز رسیدیم. آیا این توافق همه تهدیدهایی را که ایران متوجه همسایگان و جهان می کند برطرف می کند؟ نه؛ آیا این توافق کاری بیش از هر اقدام پیشیین دیگر برای اینکه اطمینان یابیم ایران به سلاح اتمی دست نمی یابد، انجام خواهد داد؟ بله؛ این نیز اولویت ما برای شروع کار بود.

اوباما تاکید کرد، برای همین نیز به سود همه بود تا اطمینان یابیم به چنین توافقی دست می یابیم. زیرا بدون توافق، هیچ محدودیتی بر برنامه اتمی ایران وجود نداشت. هیچ نظارت و بازرسی صورت نمی گرفت. تحریم های ما جهانیان را که برای اعمال آن بسیج کرده بودیم، از هم می پاشید. ایران می توانست به ساخت سلاح اتمی نزدیک تر شود. کشورهای دیگر منطقه نیز برای همین کار، دست به رقابت می زدند و ما با خطر دیگری در حساس ترین نقطه زمین روبرو می شدیم. بدون توافق، چنین کاری میسر نبود.

وی ادامه داد، یک سوال درباره جنگ و صلح؛ ما می بایست به اندازه کافی بحث ها را صادقانه، سخت و جدی پیش می بردیم، زیرا دیده بودیم که اگر چنین نبود، چه می شد. به همین علت است که این توافق قابل دسترسی برای همه دنیاست و ما از بررسی دقیق آن استقبال می کنیم. از هیچ سوالی بیم ندارم، به عنوان فرمانده کل نیروهای نظامی آمریکا، به خاطر حفظ امنیت کشورم با کار دیپلماسی سخت به جای شتاب زدگی برای جنگ، از کسی عذر خواهی نخواهم کرد.

اوباما افزود، من این موضوع را در سخنرانی خود در کنوانسیون کهنه سربازان جنگ های خارجی مطرح خواهم کرد، زیرا کسی به اندازه کسانی که در لباس ارتش به کشور خدمت کرده اند، تاوان واقعی جنگ را نمی داند. ما در برابر خود، فرصتی تاریخی برای دنیایی امن تر برای فرزندان خود داریم که ممکن است در دوران زندگی ما دیگر به دست نیاید. برای همین باید آن را مغتنم بشماریم و آمریکا را همچنان منشاء امید، آزادی و رهبری برای نسل های آینده نگاه داریم.

ثبت دیدگاه