• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

روحانی: به رهبر آن کشور عضو ۱+۵ تلفنی گفتم، در مذاکره جدی هستید، گفت بله / کاسبان تحریم عصبانی‌اند

  • 11 مرداد 1394 - 22:25

رئیس‌جمهور گفت: به آن عضو ۱+۵ که تلفنی صحبت کردیم گفتم که شما در مذاکرات جدی هستید یا خیر، گفت جدی هستیم.

به گزارش «انتخاب»، گفت‌و‌گوی تلویزیونی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور از شبکه یک سیما پخش شد.

بخشی از مهمترین بخش‌های سخن رئیس‌جمهور:

* اولین سرمایه ملت حضور ۷۳ درصدی آنها در حماسه سیاسی و در انتخابات بود. اگر من تعبیر کنم که انتخابات دو سال پیش یک نوع رفراندومی هم بود که چگونه ما باید حرکت کنیم و چگونه باید موفق شویم. بحث تعامل سازنده با دنیا و اینکه چگونه با دنیا رفتا رکنیم، منطق ما، ادب ما.

* ما تحت فصل هفت منشور ملل متحد و ماده ۴۱ بودیم. وقتی کسی ذیل فصل هفت می‌رود که سازمان ملل تشخیص می‌دهد طبق نظر خودشان می‌گویند که این کشور صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند، پس ما قبل از قطعنامه ۲۲۳۱ ما به عنوان تهدید کننده صلح و امنیت دنیا بودیم از نظر آنها، اما امروز طبق همین قطعنامه به عنوان کشوری هستیم که دنبال فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم و این قطعنامه تاکید بر همکاری با ایران است.  دیروز ما از نظر آنها تهدید کننده بودیم و امروز کشوری هستیم که باید با ما تعامل شود.

* مردم ما می‌دانند که هر کشوری که قطعنامه‌ای ذیل فصل ۷ علیه او تصویب شد، سال‌ها طول کشیده که از آن خارج شود و معمولا به جنگ و سرنگونی آن نظام نیز منجر شده است؛ شما در عراق دیدید، عراق را بردند تحت فصل هفت و رژیم صدام سرنگون شد و ده سال بعد هم تحت فصل هفت ماند و خارج نشد.

* ژاپن سالیان دراز تحت فصل هفت بود.اما ما بدون جنگ و خواهش، بدون تسلیم در برابر سازمان ملل متحد کاری کردیم که با منطق با مذاکره با دیپلماسی در مسیر حقوقی کاری کردیم که همین سازمان ملل خودش آمده عنوان را عوض کرده و خودش آمده قطعنامه‌های قبلی ۶ قطعنامه قبلی را لغو کرده است. این بزرگترین دستاورد حقوقی و سیاسی ماست و من برایش نظیر نمی‌شناسم.

* شاید برخی‌ها نگران نظارت‌ها باشند، باید بگویم که ما چیز عجیبی را قبول نکردیم آنچه که ایران قبول کرده “ان پی تی” و “پادمان” بوده است. آنچه که امروز به بعد در اجرای این توافقنامه است، پروتکل الحاقی است ما فقط قبول نکردیم بیش از ۱۴۰ کشور قبول کرده‌اند آنچه در کشورهای دیگر اجرا شده در اینجا هم اجرا می‌شود. هیچ کس در دنیا امنیت ملی خودش را معامله نمی‌کند اسرار نظامی خود را معامله نمی‌کند. ما نمی‌خواهیم که کوچک‌ترین اسرار و سر ملی و نظامی ما حتی اصرار اقتصادی و تجاری ما نه در این توافق بلکه در هر توافقی خدشه‌دار شود.

* این مذاکره باعث شد که دروازه‌های دنیا به روی‌مان باز شد و کالاهایمان را به دنیا صادر کنیم و این دروازه‌ای است که تکنولوژی و سرمایه را وارد کشور کنیم. خیلی مهم بود ما در این توافق در این برجام بعد از این این توافق اجرایی شد، بلافاصله تمام تحریم‌های اقتصادی لغو می‌شود، یعنی تحریم مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، تحریم پتروشیمی، همه تحریم‌ها تمام تحریم‌های اقتصادی و اتفاقا در همین برجام در بخش تحریم بسیار خوب  و دقیق من تشکر می‌کنم و لازم می‌دانم از تیم سیاسی ما کار بسیار جدی را انجام دادند.

* کسی از این تحریم ها خوشحال نبود، کاسبان تحریم البته سود می بردیند که در دوبی، چین، اروپا و تهران بودند که الان هم مخالف هستند.  الان دروازه های دنیا به روی ما باز شد، دروازه هایی که تکنولوژی و سرمایه را وارد کنیم.

* با لغو تحریم ها سرمایه و تکنولوژی و نشاط به کشور می آید و شرایط عوض می شود. دستمان در فروش نفت باز می شود.اما کسی فکر نکند امروز که توافق شد، فردا همه چیز عوض می شود، نه اینگونه نیست. این یک نهال غرس شده است. در این فاصله باید هم دل و همزبان باشیم و همه کنار هم باشیم. دولت هیچ جا بدون حضور و حمایت مردم موفق نخواهد بود.

* برخی فکر می کنند که ما رفت وآمد با خارجی ها را دوست داریم، اینگونه نیست، ما دنبال اقتصاد و اشتغال هستیم.

ثبت دیدگاه